Uit de hoefslag?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Uit de hoefslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:39

Hallo!

nog maar eens een vraagje van mij...
ik rijd geregeld (les) op een paardje en wanneer je haar vraagt om de hoefslag uit te gaan gaat ze heel hard draven (het liefst achter een ander paard aan) en absoluut niet de hoefslag uit... gaat ze er wel uit dan beloon ik haar maar ze maakt maar zelden de volte af Verward
van mijn instructrice moet ik dan begrenzen met mijn buitenteugel en mijn binnenhand zo ver mogelijk naar binnen doen, en natuurlijk mijn buitenbeen achter de singel en haar om je binnenbeen heen laten lopen... ik heb steeds het idee dat ik wanneer ik de buitenteugel aanneem ik haar juist naar buiten 'trek' (niet juiste woord maar kan het echt even niet vinden in mijn hoofd Bloos )..
zou iemand nog eens willen uittypen wat ik precies moet doen in zo'n geval?? (vaak blijven dingen bij mij beter hangen als ik ze lees, vandaar...) en misschien 'vergeet' ik wel dingen die net dat puntje extra maken...

alvast heel erg bedankt!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:46

begrenzen met je buitenteugel is niet hetzelfde als er aan trkken! Je moet je buitenteugel laag tegen de hals houden, zodat je paard niet onder die teugel door over de schouder wegkan lopen. Binnenhand van de hals, buitenbeen iets terug (ook om te begrenzen) en je binnenbeen mooi lang maken, zodat je ook iets meer op je binnen zitbeenknobbel gaat zitten, zonder helemaal naar binnen te hangen.
(vergelijk maar met hetvolgende: als je op een skippybal gaat zitten en je gaat naar links hangen, schiet de skippybal naar rechts. je duwt je paard dus ook in de tegengestelde richting als je naar één kant gaat hangen)
en kijken in de richting waar je naar toe wilt.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:52

Citaat:
begrenzen met je buitenteugel is niet hetzelfde als er aan trkken!

dat weet ik, daarom zette ik er ook bij dat ik het juiste woord niet kan vinden!

in principe zeg jij dus hetzelfde als ik doe toch? in ieder geval ga ik erop letten dat ik op mijn goede zitbeenknobbel ga zitten.. nu ik het zo lees denk ik dat dat best wel een fout van mij kan zijn... ga er opletten!
ook heb ik er nooit bewust op gelet of ik mijn binnenbeen lang maak... toch eens op letten en eventueel aanpassen!

heel erg bedankt!

(meerdere reacties zijn welkom )

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:55

vergeet niet dat Lady ontzettend snel de neiging heeft om het bit vast te pakken, dus op het moment dat jij hem van de hals doet moet je meteen ontspannen en dus je hand open en een klein beetje naar voren brengen.
Blijf vooral niet te lang trekken aan je binnenteugel want ze pakt hem zeker te weten vast en gaat rennen!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:14

daar dus mijn instructrice
zie je, was ik alweer die tip vergeten Bloos
meer ontspannen in mijn binnenhand... (nu nog goed uitvoeren!)
thanks!
(de rest wat ik zei klopte toch he?)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:29

Ik vind de aanwijzingen van je instructrice helemaal kloppen. Misschien kun je daarbij ook nog goed letten op je buitenbeen, goed naar achteren leggen?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:35

Je moet het van je buitenhand zien dat je hem laag tegen de hals aanlegd. Je begrensd hem dus, omdat je als het ware met je buitenteugel naar binnen duwt. Lees het nou niet dat je je buitenteugel naar binnen moet trekken. Maar het effect van het laag tegen de hals aan leggen is dus begrenzen met dat idee erachter. Je blokkeerd dus de weg naar buiten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:11

Barb schreef:
vergeet niet dat Lady ontzettend snel de neiging heeft om het bit vast te pakken, dus op het moment dat jij hem van de hals doet moet je meteen ontspannen en dus je hand open en een klein beetje naar voren brengen.
Blijf vooral niet te lang trekken aan je binnenteugel want ze pakt hem zeker te weten vast en gaat rennen!

De binnenteugel mag een fractiie indraaien voor de stelling maar zich niet in binnenrichting mee bewegen, onstspanning volgt altijd na het nageven van het paard als de ruiter hem juist van achter naar voren heeft gereden mag hij zijn binnenhand indraaien voor de stelling en zijn buitenhand sluiten voor de aanleuning en de mate van die aanleuning. Pas als het paard nageeft en durch das genick gaat mag de ruiter zijn handen ontspannen openen maar laat ze op de plaats staan.
Terugwerken of trekken mag NOOIT.

Dus nogmaals wij rijden op de linkerhand en gaan bij B op de grote volte, enkele passen voor B maakt je paard met de PARADE op de buitenteugel extra attent op wat er komen gaat, de binnenteugel maak je een pas voor B korter en je draait de hand vanaf de pols iets naar binnen voor de stelling we moeten het binnenoog kunnen zien, die hand mag ook ietsje hoger geplaatst worden dan de buitenhand. Vervolgens verdwijnt ons buitenbeen een cm of vier vijf naar achter, dus vier cm achter de lijn die we normaal trekken van de oren naar de hak van d ruiter. Het buitenbeen begrenst het uitzwaaien van de achterhand. Het binnenbeen blijft op de plek liggen daar buigt de pony zich omheen.

De teugel mag de gang van het paard niet begrenzen, de zit en de benen nemen het paard mee de volte op, de teugels en de mond is slechts een punt waar we de achterhand naar toe rijden.

Het vastpakken van het bit komt voort uit een onrustige hand, het paard moet je van achter naar voren rijden dat het paard dan ontspannen aan de teugel gaat is doordat je de acherhand eronder aan het rijden bent en hij leert zijn gewicht te dragen. Door dat dragen komt hij voor vrij en kan aan de teugel gaan.

Een jong paard geven we nog lichtelijk de richting van de wending aan maar een ouder paard moet maar voldoening nemen met het indraaien van de hand, onze zit, onze benen en ons bovenlichaam hadden immers al de richting aangegeven

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 02:30

Vooral je binnenhand een ietsie hoger zetten kan goed helpen

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:07

Citaat:
het paard moet je van achter naar voren rijden

ik heb wel een vaag idee maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit precies is?
en hoe je het moet uitvoeren natuurlijk!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:32

Nikitah86 schreef:
ik heb wel een vaag idee maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit precies is?
en hoe je het moet uitvoeren natuurlijk!

Als je toch leert hoe je echt moet rijden zonder aan te klooien dan neem ik aan dat je dat ook leert. Dat is het allereerste begin van het paardrijden en het paard trainen.
Als je dat niet weet en niet uit kunt voeren dan laat je knolliebollie maar in de stal staan en ga maar fietsen ofzo.
Ik neem toch aan dat je instructrice je dat haarfijn kan uitleggen. Kan ze dat niet dan is ze het ook niet waard om midden in die bak te staan en te beweren dat ze jou paard leert rijden.

Van achter naar voren rijden is elementair een basisbegrip.
Lees maar een het boek de eenvoud van de dressuur van coby van baalen goede literatuur waar je veel van op kunt steken.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:53

Citaat:
Als je dat niet weet en niet uit kunt voeren dan laat je knolliebollie maar in de stal staan en ga maar fietsen ofzo.

hallo, mag het even iets vriendelijker?? Boos!
als je goed leest lees je dat ik zeg dat ik wel een idee heb maar dat ik graag wil horen hoe jullie het beschrijven en graag bevestiging wil horen of ik het goed denk zeg maar... (dus niet of ik het goed doe, maar of ik wat ik doe ook op de goede manier benoem)
en eerlijk gezegd, ik denk dat 'mijn' (les)paard en instructrice het wel zouden aangeven als ik een basisbegrip niet uitvoer!
misschien klinkt de vraag ook wel een beetje dommig... (misschien verkeerd geformuleerd)
maar toch, volgens mij moet je hier toch vragen kunnen stellen (lees beschrijving rijtechnisch)
en tsjah als jij die vraag dom vind.. best maar reageer dan niet of vriendelijker! ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen bestaan... met reacties als deze kan ik niet zoveel!
daarbij was ik ook zeker van plan om het dinsdag tijdens mijn les aan mijn instructrice te vragen maar na het lezen van de reacties begon ik me dit af te vragen..
misschien moet je eerst wat navraag doen voordat je vanachter je beeldschermpje meteen je oordeel velt!
en nee ik ga hier geen forumdiscussie/ruzie openen...
ik weet dat mijn oordeel nu misschien ook een beetje cru klinkt maar ik vind dat het wel even iets vriendelijker mag!
ik weet zelf ook wel dat mijn rijervaring nog niet groot genoeg is om uberhaubt aan een eigen paard ofzoiets te denken maar om maar meteen te zeggen dat ik moet gaan fietsen Verward

voor iedereen die wel vriendelijk gereageerd heeft, heel erg bedankt! ik ga zeker mijn best doen om alle punten toe te passen (al is dat zeggen wat makkelijker als dat doen Bloos )

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:55

Citaat:
Lees maar een het boek de eenvoud van de dressuur van coby van baalen

wel bedankt voor deze tip, hier kan ik iets mee!
heb al meerdere boeken liggen (afgelopen paar maanden maar eens gaan ingeslagen) maar helaas nog te weinig gelezen...
heb oa basisboek dressuur van tineke bartels.. ik ga zeker ook uitkijken naar het boek dat jij noemde van coby van baalen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:09

Nou dan zal ik het voor jou maar een keer uitleggen, mede ook omdat ik denk dat jou instructrice er ook nog niet veel van begrepen heeft gezien haar antwoord op jou vraag van denk erom dat Beauty het bit vastpakt. Het is dan toch zeker haar pony/paard dan moet zij zorgen dat het beest fasoenlijk genoeg aangereden is omdat niet te doen en al helemaal niet als ze aan mensen met weinig ervaring les geeft.

Maar goed hier komt die. Als je je paard rijd moet je met je been drijven, je drijft dan het achterbeen aan, daar zit de motor van het paard. Alles wat je drijft zeggen we altijd moet je van voren opvangen, anders zou je het paard eigelijk steeds harder laten lopen.
In eerste instantie is het natuurlijk very important dat je goed zit, dwz in het midden van het zadel, rechtop op je kont zitbeenknobbels, schouder naar achteren, bovenarmen hangen ontspannen naar benenden strak aan je bovenlichaam en je onderarmen staan zo dat jouw hand en hand boven de schoft staat bij iedereen is de plek overigens verschillend het ligt er heel erg aan hoe lang jouw onderarmen zijn. Je kunt je voorstellen dat lange onderarmen verder van je af zijn dan korte. De vuisten staan rechtopvanuit de pols lichtjes naar binnen gedraaid een cm of drie. De teugel lopen tussen ringvinger en pink door en worden altijd van bovenaf vastgepakt, dit i stelregel van vroeger uit. Klassiek. Je hoofd rechtop en kijk naar voren. je benen bovenbenen hangen onstpannen naar beneden, knie ligt lichtjes aan en kuit ligt aan het pardenlichaam, je hak ddruk je uit. Als ik mijn zweep pak moet ik een verticale lijn kunnen trekken langs jouw oren naar benmeden dan moet ik bij je hak uitkomen dan zit je goed om actief te rijde. Vervolgens zet je aan voor stap. Je kuit blijft liggen als het paard stapt maar moet niet continue hoeven te drijven. Het voorwaarts geredene vang je op door je buitenhand die altijd op de plek blijft licht te sluiten totdat het paard ontspant in de nek en afbuigt, durch das Genick gaan. De binnenteugel draait lichtjes in omdat we stelling naar binnen vragen en we het binnenoog willen zien.

Dit is een hele sumiere bescrijving hoor. Als ik mijn leerlingen de juiste houding, hylpgeving aanleer ben ik daar wel even mee zoet.
Het is bedroevend hoe weinig ruiters er correct kunnen rijden. Maar oeffen er maar aan want dit wordt wel heel belangrijk vanaf de zomer 2006 bij de nieuwe dressuurproeven.
Alleen zo train je het paard ook correct, spieren aanspannen afspanne, achterbeen onder laten treden, buikspieren trainen, over de rug rijden, allemaal begrippen. De wijze waarop het paard getraind wordt gaat heel belangrijk worden.

De handen blijven altijd op de plek, die komen niet van de hals, de stelling wordt aangegeven door de binnenpols in te draaien. De aanleuning die je erin rijd geef je meteen weg als jij tijdens het nageven je hand naar voren doet. En trekken aan de binnenteugel mag natuurlijk nooit, maar als de pony dan meent vast te moeten pakken en te gaan rennen dan zet ik mijn vraagtekens bij die pony en jouw instructrice.

Je zegt dat je daar hebt leren rijden en het nu goed doet, in mijn visie kan ik me al niet vinden in de teks die je instructrice daar schrijft dus zet ik me bij het GOEd leren rijden ook vraagtekens.

En hele goede boeken zijn onder andere die van Kyra Kyrklund en die van Jennie Lorriston Clark.
Jammer dat je zo ver weg woont ik zou je les wel eens willen zien en wel eens in discussie willen met je instructrice.
Vragen staat natuurlijk altijd vrij. En op de klassieke rijkunst kun je wonderwel goed discuseren dat is zo. Nou als je vragen hebt hoor ik je wel weer. Sucses enne als de pony rent direct halthouden paar passen achterwaarts, rennen is ongewenst gedrag. En voor het ontspannen is het genoeg om je gesloten vuist te openen, moet je je hand naar voren steken is het een slecht doorgereden paaardje

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:49

Zoals je het zelf op hebt geschreven is nog niet zo verkeerd!!!
Je mist alleen het gevoel en jou paard reageert niet zoals jij dat zou willen.Door veel te herhalen krijg je wel dat gevoel.Het is ook niet zo(eigelijk wel,maar kan ook ff de woorden niet vinden) dat je letterlijk doet wat ze jou vertellen in de les.Je probeert zoveel mogelijk uit te voeren van wat ze jou vertellen en dan zul je merken dat het toch een keer gaat lukken.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 21:44

@t kafue: dit klonk al een stuk aardiger!

dat jij je vraagtekens erbij zet ligt volgens mij niet aan mijn instructrice maar aan het feit dat ik niet weet hoe het heet wat ik doe... (snap je hem nog?)
als ik jouw verhaaltje lees herken ik alles, dit is namelijk waar in mijn lessen ook om gevraagd word! handen 'stil', rechtop, 1 lijn van oren naar hakken enz...
dat van achter naar voren rijden doe ik dus wel, en ik had ook al het vermoeden dat het aandrijven en opvangen was wat ik vroeg, ik wist het alleen niet zeker en aangezien velen op bokt goede uitleg geven wilde ik het gewoon even navragen snap je?
en misschien heb ik de verkeerde indruk gegeven maar lady (die jij beauty noemde Clown ) gaat niet rennen (of je moet met rennen bedoelen dat ze een paar passen sneller gaat... ik vind rennen meer klinken als galop ipv draf... ik weet dat ook die versnelling niet mag maar dat ligt meer aan mij als aan haar aangezien de fout ALTIJD bij de ruiter ligt!)
en tijdens het lessen moet je leren van je 'fouten' lijkt mij... als alles precies gaat zoals je het in gedachten had dan hoef je geen les te nemen (kon ik nu al naast anky rijden! Clown )

je heb vast niet mijn profiel gelezen dus hier even een korte beschrijving van hoe ik heb leren rijden, ik heb mezelf met een beetje hulp van een vriendin leren rijden toen ik een jaar of 12 was, vervolgens ook nog een westernverzorgpaardje gehad... al deze tijd heb ik dus geen echte les gehad en ik kon wel blijven zitten maar het was puur beginners recreatief rondrijden. Bloos
een klein anderhalf jaar terug heb ik besloten echt les te nemen en zo ben ik dus bij barb aangekomen, je weet zelf ook vast wel dat een fout afleren moeilijker is als het aanleren dus in het eerste geval zijn we aan mijn houding gaan werken (die is echt stukken verbeterd) uiteraard hebben we mijn zit ook niet overgeslagen... dit gebeurde allemaal op een rustig typisch 'lespaardje'.
op en bepaald punt kan het geen kwaad als je op een wat moeilijker paardje rijd, op dat lespaardje waar ik in het begin op reed ging het (naar mijn mening in ieder geval, en blijkbaar ook naar die van mijn instructrice) in die mate goed dat er wel wat meer verwacht mocht worden...
het is dus niet zo dat ik iemand ben die net heeft leren rijden maar eerlijk is eerlijk, ik moet nog veel dingen leren en ook aan enige basis dingen zal gesleuteld moeten worden, dit doen we dus ook in de les!

de vraag die ik stelde over het van achteren naar voren rijden was niet omdat mijn instructrice het mij niet kon vertellen maar dit was omdat ik op dat moment op bokt zat en zeker wilde weten of ik de term goed interpreteerde...

ik wil je in ieder geval bedanken voor je reacties ondanks dat ik vind dat je voordat je een oordel uit eerst wel even mag nadenken over hoe dit overkomt...
en als je dan zo'n oordeel hebt verdiep je dan eerst eens in de situatie voordat je zegt dat iemand moet stoppen met paardrijden en maar moet gaan fietsen en dat de instructrice het slecht doet! (je had me heus een pb'tje kunnen sturen en dan had ik best wat meer willen vertellen over hoe ik les krijg enzo, en als je daarna je oordeel nog heb, okey best maar dan is hij tenminste gegrond!)

@t de rest: bedankt voor jullie reacties! ik ga letten op alle punten die jullie genoemd hebben, en verder: oefenen oefenen oefenen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:04

Het is niet zo dat ik snel een oordeel fel hoor helemaal niet.

Ik word alleen wel eens droevig Huilen van de slechte theoretische kennis die sommige bokkers ten toon leggen en hoe vaak er naar hulpteugels, scherpe bitten en dergelijke gegrepen wordt terijl dat bij de juiste houding en de juiste hulpgeving niet nodig zou zijn geweest.

Paardrijden kan zoveel eenvoudiger zijn. En ik denk dat er heel veel paarden leed bespaart zou worden als mensen zich eens zouden verdiepen in de juiste rijerij.
Hoe kun je van je paard verwachten dat hij 100 % zijn best doet terwijl de ruiter zich de moeite niet getroost?

Ik zeg niet dat dit voor jou geld hoor maar zo in het algemeen.
Ik ben ook zo als jou begonnen met 12 en heb tot mijn 28 verder geklungeld met mijn paard. Nu ben ik 30 en ben met diverse tussenpozen in ongeveer een half jaar van klungelige L2 ruiter doorgeschoten naar Z. Ik heb het sinds kort geleerd hoe klassieke rijunst onderwezen wordt in Duitsland. Ik wil graag mijn kennis delen.

Uitleggen is geen probleem nooit en in een PB ook niet, wist niet dat dat kon maar goed volgende keer beter.
Jij stelde zelf een vraag waardoor jouw lesgever in een vreemd daglicht komt te staan.

Rennen is waarneer het paard sneller gaat, welke gang dat is staat daar los van. Alles wat je drijft moet je voor opvangen. De fout ligt vaak bij de ruiter maar niet altijd je weet natuurlijk niet altijd hoe goed een paard pony gereden is. De meeste theorie kun je uit boeken halen die ik al eerder genoemd heb, de praktijk kun je alleen leren door het te doen.

Ik wens je heel veel sucses je denkt er in ieder geval wel over na.
Mocht je nog vragen hebben kun je me altijd mailen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 00:24

Bedankt voor je reactie, ik snap wel dat je het niet slecht bedoeld (anders had ik ook helemaal niet gereageerd) je bracht het alleen heel bot en cru...
wat betreft hulpteugels enzo ben ik het helemaal met je eens, ik vind dat ik zelf nog niet genoeg rijervaring heb om uberhaubt over die dingen na te denken, nu is dat niet aan de orde omdat ik ook nog niet genoeg rij ervaring heb voor een eigen paard... die komt er wel, maar nu nog niet!
als ik aan een eigen paard denk wil ik dat ik daar ook mee om kan gaan natuurlijk!
het kan zijn dat ik mijn vraag niet juist formuleerde, of dat jij het gewoon anders interpreteerde als het er stond, in ieder geval was het een soort miscommunicatie denk ik
vandaar ook dat ik uitgelegd heb waarom ik het vroeg... doordat ik mezelf heb leren rijden (naja rondhobbelen op de rug van een paard was het toen nog) zijn er een hoop termen die ik gewoon niet helemaal kan thuisbrengen, en als ik iets wil weten dan vraag ik het (dus ook wanneer ik me iets afvraag naar aanleiding van een reactie op bokt).
het kan zijn dat ik door die vraag laat lijken dat ik een slechte instructrice heb maar mijn mening is dat dat absoluut niet het geval is!
zij heeft mij in anderhalf jaar zoveel geleerd en afgeleerd dus petje af!
vandaar dus dat ik een beetje pissig reageerde op je reactie, je oordeelde wel ietsie snel... maar okey das mijn mening!
verder ben ik blij met je uitgebreide uitleg, hierdoor weet ik dat ik op de goede weg zit (en natuurlijk, nog niet al die dingen zijn perfect, maar we werken eraan!)

bedankt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:33

Kafue/nikitha86 : hoi, ik denk dat jullie op totaal verschillende niveaus bezig zijn. Kafue heeft het over nageeflijkheid enz.
Waarschijnlijk is Nikitah86 nog helemaal hier niet mee bezig, die wil gewoon dat haar paard afwend en niet kleeft aan een ander paard.

Je geeft zelf aan Nikitha dat hij harder gaat, dit doet hij omdat hij zich dan aan de hulpen kan onttrekken (hij wordt hier sterker door)
Wat je moet doen is hem eerst weer terugzetten in een normale arbeidsdraf, daarna ga je weer proberen af te wenden. Ik ken zulke paarden maar al te goed: Waarschijnlijk zal dit ook moeilijk zijn.
Wat je vervolgens dus doet is het volgende: voor je gaat afwenden maak je een overgang naar de stap. je wendt af en je gaat weer aandraven. Waarschijnlijk lukt dit wel, zo heb je alvast een begin gemaakt en kan je dit samen met je instructrice verder uitbouwen.
Heel veel plezier nog met het rijden.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:41

@t Shan: ergens had ik dat idee ook al.. maar angezien zij het ook had over een beginner en de basis had ik het idee dat ze dus wel snapte dat ik geen zz-ruiter ben ofzo...
het is inderdaad moeilijk omdat het ze vaak ook moeilijk in de stap terug te zetten is op zo'n moment..
wanneer ik tijdens het stappen wil afwenden doet ze het wel gewoon Verward
(in ieder geval een stuk makkelijker!)...

maar aan de reacties die iedereen geeft merk ik dat ik wel het goede probeer.. nu alleen nog het goede doen Schijnheilig

Bedankt allemaal! heb nu nog even op een rijtje waar ik allemaal op moet letten!

jacob112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:52

Kafue schreef:
. Lees maar een het boek de eenvoud van de dressuur van coby van baalen goede literatuur waar je veel van op kunt steken.
Typ je die hier uit ofzo??? Of heb je hem al 10 bestudeert? :S

jacob112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:53

Kafue schreef:
Lees maar een het boek de eenvoud van de dressuur van coby van baalen goede literatuur waar je veel van op kunt steken.

Typ je hier dat boek uit ofzo? of heb je het al 10 keer bestudeert??? Verward

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:45

He nikki.
Knap dat je het neer zet, zo leer ik er ook van Knipoog
Durfde het eigenlijk nooit.
Maar ik ben ook al heel wat opgeschoten bij barb.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:41

shan schreef:
Kafue/nikitha86 : hoi, ik denk dat jullie op totaal verschillende niveaus bezig zijn. Kafue heeft het over nageeflijkheid enz.
Waarschijnlijk is Nikitah86 nog helemaal hier niet mee bezig, die wil gewoon dat haar paard afwend en niet kleeft aan een ander paard.

Er werdt gevraagd door nikita86 hoe je een paard van achter naar voor rijdt en daar heeft Kafue een antwoord op gegeven en of je nu b rijdt of z de basis is hetzelfde.Even alles door lezen voor je zoiets neerzet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:11

Dit was de oorspronkelijke vraag van Nikita86:

Citaat:
nog maar eens een vraagje van mij...
ik rijd geregeld (les) op een paardje en wanneer je haar vraagt om de hoefslag uit te gaan gaat ze heel hard draven (het liefst achter een ander paard aan) en absoluut niet de hoefslag uit... gaat ze er wel uit dan beloon ik haar maar ze maakt maar zelden de volte af
van mijn instructrice moet ik dan begrenzen met mijn buitenteugel en mijn binnenhand zo ver mogelijk naar binnen doen, en natuurlijk mijn buitenbeen achter de singel en haar om je binnenbeen heen laten lopen... ik heb steeds het idee dat ik wanneer ik de buitenteugel aanneem ik haar juist naar buiten 'trek' (niet juiste woord maar kan het echt even niet vinden in mijn hoofd )..
zou iemand nog eens willen uittypen wat ik precies moet doen in zo'n geval?? (vaak blijven dingen bij mij beter hangen als ik ze lees, vandaar...) en misschien 'vergeet' ik wel dingen die net dat puntje extra maken...

Dus ik denk dat je zelf beter moet lezen. Haha! Haha!