Jong Paard Springen Leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Jong Paard Springen Leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:15

Hoe kan ik t beste met een jong paard beginnen met springen?
Ik heb nu 4x met haar gesprongen, in t begint balkjes gestapt en gedraafd, daarna een kruisje gesprongen en daarna een stijltje dit was ongeveer 50cm
Hoe dit op t bouwen? En wat zijn goede oefeningen voor bv het inschatten etc?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:27

Voor het inschatten moet je er een balk voor leggen zodat hij weet wanneer hij zich af moet zetten.
De hoogtes opbouwen zou ik rustig aan doen.
Eerst de hoogte een poosje aanhouden en afwisseling in het springen.
Keer een klein parcourtje bouwen. Later kun je hem een centimeter of 2 hoger doen. Ik zou ook iemand erbij nemen die er verstand van heeft en jou kan begeleiden.
Succes!

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:09

voor je een parcoursje gaat doen eerst rustig een dubbel proberen. je kan dan zelf de afstand zo zetten dat hij goed uitkomt. zo bouw je vertrouwen op bij het paard. leg voor de eerste hindernis een afzetbalk zodat hij ook daar goed uitkomt. verander de afstand af en toe (niet op een dag maar over verschillende dagen) van een naar twee galopsprongen. zet de dubbel langs de lange zijde zodat hij nog een beetje aanleuning heeft in het begin. zorg vooral dat hij vertrouwen blijft houden en het leuk blijft vinden. succes.

PS lautjuh.... ik heb nog nooit staanders gezien die 2 centimeter hoger kunnen... altijd 5 of 10 Knipoog .

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:58

~zoals je nu bezig bent doe je het na mijn mening goed! maar niet te vaak, gewoon lekker rustig opbouwen. in het begin stijltjes, daarna oxertje en dan probeer je een keer een lijntje met 3 galopsprongen, en dan werk je langzaam naar een dubbel toe. lukt dat allemaal ga je een keer naar een oefenparcours.
zo heb ik het tenminste het paard van mn vriendin ook geleerd, en moet zeggen het paard springt nu super!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:04

pas op, ik spring 10 cm, in de les en balkjes draver, en dag later dikke pees.

springen is wel leuk voor de afwisseling, ect. maar wees niet te snel, rustig opbouwen..met jongen paarden moet volgens mij al zeker:d

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:41

paardenfreak schreef:
pas op, ik spring 10 cm, in de les en balkjes draver, en dag later dikke pees.

springen is wel leuk voor de afwisseling, ect. maar wees niet te snel, rustig opbouwen..met jongen paarden moet volgens mij al zeker:d

een paard dat van balkjes en een sprongetje Verward van 10 cm een dikke pees krijgt heeft geen sterke benen.
Stalleke, ik wete niet hoeveel springervaring je hebt, anders zou ik je toch een paar lessen aanraden.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:41

Citaat:
PS lautjuh.... ik heb nog nooit staanders gezien die 2 centimeter hoger kunnen... altijd 5 of 10 .

JA sorry dat bedoelde ik ook!

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:59

je hebt zo'n boek die heet parcoursbouwen en daar staat ook in hoeje de afstanden moet uitrekenen en hoe3 je jongen paarden µoet laat springen.Tong uitsteken

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:32

ik ben ook bezig mijn paardje te leren springen en altijd als ik begin neemt hij de eerste niet daarna doet hij alsof hij nooit anders doet dan springen dan doe ik hem na een paar keer weer hoger en dan weigert hij de eerste keer weer en daarna neemt hij hem weer

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:34

Neem les, want aangezien je het hier nu vraagt weet je het niet. Neem gewoon een lesje en daarvanuit kun je verder bouwen, dan weet je dat je het op de goede manier doet.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:43

Dat is t grote probleem, er is niemand die spring les kan of wil geven.. Daarom vraag ik t hier!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:34

Kheb vandaag gesprongen en t ging super! eerst laag kruisje, daarna laag recht en op t einde was t 80cm!!! Ze liep super!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:24

ik zou als ik jou was niet gelijk te hoog gaan springen maar het voorlopig laag houden. Als het 1 keer fout gaat heb je grote kans dat je paard zijn vertrouwen kwijt raakt en bang word voor het springen met het gevolg dat hij niet meer wil springen. Ik heb mijn vorge pony ook zelf leren springen en ben nu ook met breit bezig (nu 1 keer heel laag huppeltje gemaakt)

Ik ben dan veel met balkjes draven bezig en zet er een klein huppeltje tussen, je kunt naar mijn mening beter een aantal verschillende sprongetjes maken (laag) als gelijk hoog gaan springen. laat hem eerst maar eens leren de afstand zelf in te schatten.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 15:48

Dat hoog springen ga ik ook niet altijd doen maar ik wou weten hoe hoog dat ie kon omdat ik deurne selectie moet rijden binnekort en hij dus 80cm hindernissen moet springen

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:22

los

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:10

Bij Smits is er woensdags springles. Renske rijdt daar ook in mee met een paard van een ander... En veel balkjes lopen is ook goed voor het ruggebruik etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:00

Veeel balkjes lopen, en niet te hoog springen, beter breed.
laat je paard eens vrijspringen, dan kan hij/zij eerst zn evenwicht vinden zónder ruiter.

gewoon een balkje op 2 emmers, en een metertje daarna nog een balkje op 2 emmers. als dat helemaal goed gaat kun je de hoogte in

succces Haha!

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:44

love_sander schreef:
los

Ok dat kan kloppen maar je moet wel zien dat je CONTACT houd anders gaat ie der zo van profiteren !
contact moet er trouwnes altijd zijn ! *LOL*