Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jackey schreef:Een idee zou kunnen zijn, ze laten racen zo veel ze wil en als ze dan moe is en wil stoppen haar dwingen nog een kwartier door te gaan. Eerst wilde ze racen en als ze niet meer wil, moet ze. Zo zal ze t wel afleren!
Een martingaal wil ook wel helpen, dan kan ze haar hoofd niet meer zo hoog doen en haar bit vast pakken, ook continu met je teugels spelen zodat ze met het bit gaat spelen, wordt ze ook rustiger van.
...soort van kgguhhhhhh. Als ze dan stopt, krijgt ze iets lekkers en inmiddels is het inbeelden of alleen kgguhh genoeg om haar in een idiote wegren actie toch te laten stoppen
De teugels gebruik ik wel, maar niet door te trekken.
Nu de rest nog
lizjuhh schreef:die van mij wilde nooit stoppen, nu heb ik 1 les gehad en yhij staat stil. en hoe... eerst vraag ik het lief wordt er niet gereageerd [b]dan geef ik een ruk, wordt daar niet op gereageerd dan moet ik het bit even flink door zn mond heen 'zagen'[/b] en dan staat ie stil...
Niseyra schreef:Mijn pony heeft dat ook, dat ze buiten heel hard wil, dribbelen enzo, heel hard lopen.. Mijn ervaring is dat ze minder hard en ontspannener gaat lopen als ik haar langere teugel geef..
klomp"]
dat zagen vind ik geen normale manier van je paard terug nemen.
[/quote]
nee is het ook niet! lees even verder dan je neus lang is...
[quote="lizjuhh schreef:dan staat ie stil... als ik het dan nog een keer lief vraag staat ie ook stil... ook als we aan het draven zijn wil ie wel eens hard rennen, maar dat gaat op dezelfde manier... Zeker buiten is het levensgevaarlijk!
klomp schreef:tja maar dat kan ook op andere manieren...bovendien als hij gewend is om steeds een ruk te krijgen of zelfs zagen zal hij steeds harder worden in de mond en geen vertrouwen meer hebben op den duur voor in hand. naar mijn mening moet je dan gewoon niet naar buiten gaan als je geen volledige controle hebt over je paard. dus moet je eerst je paard gaan leren om hem op je zit en been terug te laten komen. het feit dat jij hem eerst zo in zijn mond moet zitten om de juiste reactie te verkrijgen is in mijn ogen niet de juiste manier en zul je eerst weer terug moeten naar de basis, want die zit er dan niet goed in. als de basis er namelijk goed in zou zitten had je paard gereageerd op een halve ophouding buitenteugel en je zit en been!