TE graag galloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My Dominique

TE graag galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:34

ik mag mijn paard sinds een lange tijd ( ong sinds mei..) weer echt oppakken
ze heeft tussen mei en nu nog wel af en toe gewerkt maar niet echt lekker door kunnen trainen (ivm kreupelheid)
daar is ze voor behandeld op de kliniek enloopt nu al zo'n 6 weken goed
na een heel poos stappen en rustige buitenritjes pak ik haar nu weer echt op.
maar nu heeft ze een "geintje" waar ze nog nooit last van heeft gehad
normaal was het probleem uit de gallop vallen. dat is makkelijk te verhelpen
maar nu wil ze alleen maar galloperen.
ben ik aan het stappen wil ik een overgang maken naar de draf, hup in gallop (op de minste hulp al )
ok je hebt reactie maar toch niet die ik wil.
dus netjes terug rijden, zitten ophouding en benen er bij. gewoon zoals altijd.
maar ik krijg haar dus gewoon niet meer terug. het duurd gewoon een half rondje tot een rondje. en dat is gewoon te lang.
op een gegeven moment staan we bijna stil, maar we blijven " galloperen" word ik dan echt boos dan spuiten we er vandoor en kan ik weer opnieuw beginnen met terug rijden.
ik heb al van alles geprobeerd. netjes en rustig terug rijden. helpt niet, een tik geven helpt niet, een echt ruwe ophouding helpt niet, tegen het draad aan zetten (niet mijn favo) helpt heel even totdat ze weer mag lopen. een kleine volte helpt niet. (op een gegeven moment " gallopeerden ehh hupsten we om ons eigen as heen " ) maar niet terug komen naar de draf.
als ik haar dan eenmaal in de draf aan het werk zet gaat het wel weer, dan loopt ze (voor hoelang ze op rust gestaan heeft) gewoon lekker. stukjes middendraf kunnen ook wel (niet teveel vragen maar rustig opbouwen dan blijven we in draf)
maar hoe kan ik haar nou het beste terug rijden uit de gallop als ze echt niet reageerd. (even voor de duidelijkheid ik zoek een rijtechnish antwoord en niet van ruk hem maar om, want ten eerste is dat niet rijden maar trekken en ten tweede ze is toch sterker Haha! )
het is niet omdat ze gewoon veel energie heeft, maar het is zelfs als ze al helemaal nat is van t zweet en je bent lekker aan t stappen, je denkt even in een rustige draf over te gaan, springt ze aan in gallop.
dan hoor ik iedereen aan de zijkant al roepen van neem haar dan gewoon terug, maar het lukt echt niet. ze gallopeerd gewoon rustig door (dus ze gaat er niet vandoor) ik heb ook gewoon nog een stuur, en een gaspendaal Knipoog alleen de rem is dan tijdelijk stuk.)
het is overgens geen angst ( het is een heel ontspannen gallopje, naja tot ik boos word natuurlijk ) en medish is ze weer helemaal in orde. ( in draf is er niets aan de hand en in gallop als ik haar eenmaal heb doorgereden ook niet.
alle tips zijn welkom

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:52

Begin gewoon met een paar rondjes galop aan de lange teugel. Dan is het er maar uit. Je zegt dat ze na het galopperen wel weer gewoon te rijden is. Dan zou ik dat gewoon eens proberen.
Verder willen paarden liever galopperen dan draven als ze nog kreupel zijn, dus misschien durft hij het been warop hij kreupel was nog niet zo te belasten...
Dus nogmaals, eerst maar even een paar rondjes galop, en dan beginnen met rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:39

lekker even laten uitrasen misschien, zoals al gezegd is? daarna weer oppakken en je gewone rijden vervolgen...

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:18

ik heb vanavond weer les dan gaan we er aan werken
maar het is niet van druk zijn.
ik ken mijn paard ondertussen wel een beetje ( na 3 jaar) en als ze druk is gaan we stuiterend en bokkend door de bak en toch echt niet in een rustig gallopje, als ze druk is wil ze overal van schrikken. dat is nu niet zo.
daarnaast staat ze gewoon overdag buiten en leeft ze zich dan uit met de pony's.
ga kijken hoe het vanvond gaat.
tips zijn trouwens nog steeds welkom hoor Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:45

Doet ze het aan de longe ook? (niet echt vraag met een bedoeling...meer gewoon nieuwsgierig!)

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 01:35

geen idee
heb nu even niet de mogelijkheid tot longeren

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 04:01

Veel paarden doen dit omdat ze het werk in draf gewoon lastiger vinden. Als een paard zo echt doordramt zeg ik meestal: goed jij je zin, galop dan maar, maar we blijven wel de oefening volhouden. Dus als je aan het schakelen, wenden, buigen, ik weet niet wat was, zet je de oefening gewoon door in galop. Daarna herbeginnen in draf, gaat ze weer in galop, dan doe je mee.
Bij mij heeft dat ooit heel goed gewerkt bij een paard. Eenmaal hij besefte dat het werk er niet mee verminderde...