Heerlijk ongecompliceerd jong paard, maar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Heerlijk ongecompliceerd jong paard, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:03

Sinds een paar maanden zijn we bezig een 3,5 jarige Gelderse merrie in te rijden.

Ze is een heerlijke frisse wind. Alles is interessant en overal wordt hard over nagedacht.

Vandaag tijdens een buitenritje vroeg ik voor het eerst een paar passen schouderbinnenwaarts (, In gedachten op de linker hand). Mevrouw deed het gewoon. Het was even zoeken omdat die grote Gelderse passen niet helemaal uitkwamen, maar daarna deed ze het alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Daarna vroeg ik (voor de gein) een paar passen renvers (,ook op de linkerhand), ook dit deed ze bijzonder goed en met een geweldige souplesse.

Na haar lang te vertellen hoe trots ik wel niet op haar was probeerde ik het andersom. Ik vroeg dus de schouderbinnenwaarts en de renvers op de rechterhand, maar dit werkte op de een of andere manier echt niet.

Nou is mijn vraag, aangezien het zo'n heerlijke ongecompliceerde dame is, of dit komt doordat ik mijn voorkeurskant heb (ik ben rechts), of omdat zij haar voorkeurskant heeft..of misschien zelfs de combinatie ervan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:12

Ik denk dat je inderdaad gewoon haar holle kant te pakken had.
Ik denk ook dat mensen eigenlijk een verkeerd idee hebben van wat jonge paarden kunnen. Alle hulpen veroorzaken gewichtsverschuivingen die voor bepaalde bewegingen zorgen. Allemaal logica, niks moeilijks. Het wordt pas moeilijk als een paard verreden is, in elkaar getrokken, murv geklopt met het been, etc... Geniet ervan. dat het soepeltjes gaat, maar vraag niet meer dan een paar pasjes. Volgende keer andere kant pakken en goed op je hulpen letten.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:17

Dat ben ik helemaal met je eens! Het gaat gewoon natuurlijk, en ik vraag haar zeker niet meer dan een paar pasjes. Ik merk aan haar wanneer het niet meer uit zichzelf gebeurd. Daarom ben ik ook niet verder gegaan aan die rechterhand.
Mijn vraag is dus ook of, door mijn voorkeurskant, het kan dat mijn hulpen naar de ene zijde anders zijn dan die naar de andere zijde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:46

Absoluut, dat gebeurt bijna altijd onbewust en daarom heeft elke ruiter ook wel een beetje moeite met "andersom" denken en doen op de andere hand. Het is goed dat je ervan bewust bent. Ik oefen zelf altijd veel droog (op een kruk) om beide zijden goed te spiegelen qua hulpen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:02

Lusitana schreef:
Absoluut, dat gebeurt bijna altijd onbewust en daarom heeft elke ruiter ook wel een beetje moeite met "andersom" denken en doen op de andere hand. Het is goed dat je ervan bewust bent. Ik oefen zelf altijd veel droog (op een kruk) om beide zijden goed te spiegelen qua hulpen.

Helemaal mee eens!
Als je zelf iets nieuws leert en het gaat je makkelijk af, doe het dan maar eens in spiegelbeeld...
Heerlijk zo'n jonge, flexibele "Carte Blance", als je zo blijft doorgaan kan je paard er na tien jaar nog zo ongecompliceerd en geïntresseerd over zijn. (Over het rijden)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:01

Fijn he, zo'n jong paard. Wees vooral zo wijs als nu, als het niet lukt zoek de fout bij jezelf!
Veel mensen denken dat ze het goed en dat het paard het niet wil. ZO krijg je dus kromme, ongelukkige paarden en gefrustreerde amazones/ruiters...... Huilen

Geniet van het rijden en blijf plezier houden. OK dan!