Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

joycje schreef:dit lijkt een gruwelijk flegmatiek paard. Hij wil niet lopen en het interesseert 'm ook niet echt als hij verrot geslagen wordt. (wat ik trouwens niet een hele goed actie vind maar dat terzijde).
Ik denk dat je het paard eerst moet laten kijken of er medische problemen aan de hand zijn. Een goede dierenarts of instructeur zou je hierbij kunnen helpen.
verder op je vraag of je met spoor moet gaan rijden zet ik mijn twijfels. aangezien je met een zweep in je hand je niet in kan houden het beest verrot te slaan vraag ik me af of je niet met je sporen blijft hakken als hij niet wil lopen op je been.
Ik zou dus maar gewoon bij de basis beginnen. stap draf en galop zorgfen dat hij aan je been wordt. ëén keer been is reactie deze hulp kan je nog een keer herhalen en anders "bijtikken" met je zweepje.. Oefeningen om hem aan je been te krijgen zijn schijnovergangen, tempowisselingen en kleine pasjes wijken voor je kuit naar de hoefslag toe..
Verder rijdt het paard regelmatig zorg dat hij op zijn eigen benen loopt en dat ie rechtgericht is.
Dit zijn denk ik de eest volgende dingen waar je aan moet werken.
groetjes joyce
Lusitana schreef:Helemaal eens met joycje. Je paard moet leren reageren op een lichte beenhulp, en dat kan met zweep of spoortje. Geen reactie op het been, herhalen, samen met tik of spoortje. Zodra hij gaat, niet meer drijven. Wakker maken door met galopperen te beginnen aan de lange teugel wil wel eens helpen zo´n sloom paard aan het werk te krijgen. bij slome paarden altijd medische problemen uitsluiten. Stofwisselingsprobleem (kan bv eiwit niet goed verwerken) of bloedarmoede komt meer voor dan je denkt. Nogmaals is rijkunstig op te lossen door hem licht op je been te krijgen. Paardrijden hoeft geen kracht te kosten en je hoeft ook niet te meppen. Onderschat je zithulp niet. Toch overgangen oefenen! Stemhulp erbij. Dat doet soms wonderen.
Lusitana schreef:Helemaal eens met joycje. Je paard moet leren reageren op een lichte beenhulp, en dat kan met zweep of spoortje. Geen reactie op het been, herhalen, samen met tik of spoortje. Zodra hij gaat, niet meer drijven. Wakker maken door met galopperen te beginnen aan de lange teugel wil wel eens helpen zo´n sloom paard aan het werk te krijgen. bij slome paarden altijd medische problemen uitsluiten. Stofwisselingsprobleem (kan bv eiwit niet goed verwerken) of bloedarmoede komt meer voor dan je denkt. Nogmaals is rijkunstig op te lossen door hem licht op je been te krijgen. Paardrijden hoeft geen kracht te kosten en je hoeft ook niet te meppen. Onderschat je zithulp niet. Toch overgangen oefenen! Stemhulp erbij. Dat doet soms wonderen.
Lusitana schreef:Ja zeg, je hebt het dus even over een paard dat bijna dood is geweest, want vlak zo´n hoest niet uit ,en het paard is dus zeer verzwakt en nu herstellende. Geef hem een paar weekjes stapwerk om weer in conditie te komen voordat je wat dan ook weer gaat proberen!!!