Niet vooruit te branden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:45

Ik heb sinds maandag een nieuw paard. Ik heb hem bij de handelaar gereden en hij was al sloom. Ik dacht dat het aan het voer zou liggen. Hij kreeg daar onderhoudsbrok en hooi.

Ik voer hem nu 1 kilo s'morgens en sávonds sportbrok. Hij krijgt veel hooi. En hij krijgt nog een halve slobber.

Het is een ruin van 10 jaar en 1,62 hoog.

Hij is net sloom. Maar hij alleen geen versnelling hoger lopen. Heb dan echt het gevoel dat ik hem verrot moet slaan met de zeep voor dat hij reageert. Als hij dan eenmaal draaft. Draaft hij heel vlot. En valt helemaal niet terug in tempo. Als ik van draf naar galop wil moet ik hem eerst weer verrot slaan voor dat hij gaat. Maar als hij in dat tempo zit blijft hij er ook in. Alleen een tempo harder kost zoveel moeite.

Wat kan ik dan het beste doen.
Ik probeer veel overgangen te rijden maar dat lukt bijna niet. Omdat ik hem zo moet slaan. Kan ik beter een spoortje gebruiken?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:53

Verrot slaan heeft geen zin, dat werkt alleen maar tegen. Heeft je paard misschien medische klachten? In de rug ofzo?

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:55

Als je paard echt niet vooruit te branden is, is er waarschijnlijk inderdaad een medisch probleem. Verrot slaan is dan niet eerlijk ten opzichte van je paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:04

Daarom vroeg ik het ook. Ik vind het ook niet leuk zo rijden. Maar ik vind het raar als hij eenmaal draaft hij ook blijft draven hij komt niet terug in tempo. Als je weer terug naar draf wilt moet je hem echt in houden. Hij is gekeurd door dierenarts.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:34

dit lijkt een gruwelijk flegmatiek paard. Hij wil niet lopen en het interesseert 'm ook niet echt als hij verrot geslagen wordt. (wat ik trouwens niet een hele goed actie vind maar dat terzijde).

Ik denk dat je het paard eerst moet laten kijken of er medische problemen aan de hand zijn. Een goede dierenarts of instructeur zou je hierbij kunnen helpen.

verder op je vraag of je met spoor moet gaan rijden zet ik mijn twijfels. aangezien je met een zweep in je hand je niet in kan houden het beest verrot te slaan vraag ik me af of je niet met je sporen blijft hakken als hij niet wil lopen op je been.

Ik zou dus maar gewoon bij de basis beginnen. stap draf en galop zorgfen dat hij aan je been wordt. ëén keer been is reactie deze hulp kan je nog een keer herhalen en anders "bijtikken" met je zweepje.. Oefeningen om hem aan je been te krijgen zijn schijnovergangen, tempowisselingen en kleine pasjes wijken voor je kuit naar de hoefslag toe..
Verder rijdt het paard regelmatig zorg dat hij op zijn eigen benen loopt en dat ie rechtgericht is.

Dit zijn denk ik de eest volgende dingen waar je aan moet werken.

groetjes joyce

Spinody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:45

Misschien nog harder slaan Verward Zoek eens wat minder oppervlakkig naar de oplossing van dit probleem...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:45

joycje schreef:
dit lijkt een gruwelijk flegmatiek paard. Hij wil niet lopen en het interesseert 'm ook niet echt als hij verrot geslagen wordt. (wat ik trouwens niet een hele goed actie vind maar dat terzijde).

Ik denk dat je het paard eerst moet laten kijken of er medische problemen aan de hand zijn. Een goede dierenarts of instructeur zou je hierbij kunnen helpen.

verder op je vraag of je met spoor moet gaan rijden zet ik mijn twijfels. aangezien je met een zweep in je hand je niet in kan houden het beest verrot te slaan vraag ik me af of je niet met je sporen blijft hakken als hij niet wil lopen op je been.

Ik zou dus maar gewoon bij de basis beginnen. stap draf en galop zorgfen dat hij aan je been wordt. ëén keer been is reactie deze hulp kan je nog een keer herhalen en anders "bijtikken" met je zweepje.. Oefeningen om hem aan je been te krijgen zijn schijnovergangen, tempowisselingen en kleine pasjes wijken voor je kuit naar de hoefslag toe..
Verder rijdt het paard regelmatig zorg dat hij op zijn eigen benen loopt en dat ie rechtgericht is.

Dit zijn denk ik de eest volgende dingen waar je aan moet werken.

groetjes joyce

Ik sla hem niet verrot. Hij krijgt gewoon een tik. En probeer het dan weer op mijn benen. Ik bedoelde met verrot slaan dat ik dan waarschijnlijk pas een reactie krijg. Ik rij maar een half uurtje op hem en rij veel figuren. Hij is na gekeken en hij mankeert niks. Ik heb al zo vaak met sporen gereden. Ik heb zelf mijn vorige pony ingereden en rij nu alweer 11 jaar. Ik weet wel wat ik doe. Ik vind het vervelend dat hij niet op mijn been te rijden is. Daarom vraag ik hulp. Als iemand anders er op gereden had er waarschijnlijk flink zijn sporen in gezet.

Sorry als ik je verkeerd begreep hem maar ik voelde me een beetje aangevallen. Ik wil ook het beste voor het dier. Ik heb een paard voor mijn plezier en paard die voor me wil werken waar ik maatjes mee kan worden. Niet om hem dood te meppen en een nieuw paard te kopen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:19

Kijk anders effe bij een andere topic bij RT:
Slome 3 jarige Welsh pony.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:20

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:31

Helemaal eens met joycje. Je paard moet leren reageren op een lichte beenhulp, en dat kan met zweep of spoortje. Geen reactie op het been, herhalen, samen met tik of spoortje. Zodra hij gaat, niet meer drijven. Wakker maken door met galopperen te beginnen aan de lange teugel wil wel eens helpen zo´n sloom paard aan het werk te krijgen. bij slome paarden altijd medische problemen uitsluiten. Stofwisselingsprobleem (kan bv eiwit niet goed verwerken) of bloedarmoede komt meer voor dan je denkt. Nogmaals is rijkunstig op te lossen door hem licht op je been te krijgen. Paardrijden hoeft geen kracht te kosten en je hoeft ook niet te meppen. Onderschat je zithulp niet. Toch overgangen oefenen! Stemhulp erbij. Dat doet soms wonderen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:45

Lusitana schreef:
Helemaal eens met joycje. Je paard moet leren reageren op een lichte beenhulp, en dat kan met zweep of spoortje. Geen reactie op het been, herhalen, samen met tik of spoortje. Zodra hij gaat, niet meer drijven. Wakker maken door met galopperen te beginnen aan de lange teugel wil wel eens helpen zo´n sloom paard aan het werk te krijgen. bij slome paarden altijd medische problemen uitsluiten. Stofwisselingsprobleem (kan bv eiwit niet goed verwerken) of bloedarmoede komt meer voor dan je denkt. Nogmaals is rijkunstig op te lossen door hem licht op je been te krijgen. Paardrijden hoeft geen kracht te kosten en je hoeft ook niet te meppen. Onderschat je zithulp niet. Toch overgangen oefenen! Stemhulp erbij. Dat doet soms wonderen.

Zou het ook kunnen komen door te veel maagzuur? ik krijg volgende week de voedingssupplement binnen.
Ik moet ook zeggen dat hij ook heel rustig over komt. Hij maakt zich ook helemaal niet druk. Als ik hem longeer is hij ook sloom.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:45

Lusitana schreef:

Zou het ook kunnen komen door te veel maagzuur? ik krijg volgende week de voedingssupplement binnen.
Ik moet ook zeggen dat hij ook heel rustig over komt. Hij maakt zich ook helemaal niet druk. Als ik hem longeer is hij ook sloom.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:51

Sommige paarden zijn gewoon flegmatisch, maar ik ben altijd bedacht op stofwisselingsziekten. Sloomheid kan een kenmerk zijn van veel ziektes en zeertes. Heb je hem wel eens getemperatuurd? Hoe staan zijn oortjes, kijkt hij helder uit d eoogjes? Glimt de vacht? Laat eens bloed afnemen dan ziet de DA meteen of er wat dan ook mis is. Wat voor een voedingssupplement wil je het paard gaan geven?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:54

Hoe is het verleden van het paard? Weet je zeker dat hij de hulpen wel snapt? Als hij je nl gewoon niet begrijpt dan kun je doen wat je wilt maar gebeurd er niet veel (ook omdat je aangeeft dat je hem van draf niet makkelijk in stap krijgt).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:15

Hij is een luchtzuiger en begreep dat maagcompisitum (of iets wat er op lijkt) het maagzuur helpt op peil te houden en waar door hij weer minder gaat lucht zuigen.
Denk dat ik voor de zekerheid de dierenarts laat komen volgende week.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:17

Hij is verwaarloosd geweest. De dierenarts is er toen ook bij gekomen. Hij hoesten zijn longen uit zijn leven. Hij heeft een antibioticakuur gehad. Hij heeft een vitaminestoot gehad. En krijgt veel hooi. En hij is een tijdje niet gereden. Heeft de afgelopen week de hele week op het land gestaan. Zou het ook hier mee te maken kunnen hebben?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:51

Ja zeg, je hebt het dus even over een paard dat bijna dood is geweest, want vlak zo´n hoest niet uit ,en het paard is dus zeer verzwakt en nu herstellende. Geef hem een paar weekjes stapwerk om weer in conditie te komen voordat je wat dan ook weer gaat proberen!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:23

Lusitana schreef:
Ja zeg, je hebt het dus even over een paard dat bijna dood is geweest, want vlak zo´n hoest niet uit ,en het paard is dus zeer verzwakt en nu herstellende. Geef hem een paar weekjes stapwerk om weer in conditie te komen voordat je wat dan ook weer gaat proberen!!!

Dat zeg ik toch. je moet niet gelijk aanvallen. Hij heeft een paar weken rust gehad. En heeft lekker op het land gestaan. Ik wil het nu weer op pakken.

Ik vraag al niet meer om hulp. Ik word gelijk aangevallen hier. Ik wil ook het beste met me paard. Ik vraag de dierenarts wel om hulp. Daar heb ik denk ik meer aan. Dan steeds hier een discussie te gaan voeren. Dat ik het fout doe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:49

Ik heb foto`s van je paard gezien en het is echt een knappert, en dan is gelijk mijn vraag hoe komt zo`n paard bij een handelaar terecht?

Hij is waarschijnlijk wat al eerder werd gezegd in zich zelf gekeerd en dat is bij een paard van 11 erg moeilijk omdat te door breken.
Of er is hem in het verleden zo veel aangedaan dat hij zoiets heeft van nou geef me maar een knal daar ben ik aan gewend.
Ik zou je adviseren om eens wat grondwerk met hem te doen en hem proberen weer gelukkig te maken in de dingen die hij doet en proberen of hij je gaat vertrouwen en dan voor je wil werken.
Het lijkt me dat dit paard niet voor niets bij een handelaar terecht is gekomen en zou zonde zijn als hij weer terug moest omdat hij geen plezier er in heeft om te werken.
Wat vind hij van een buitenritje heeft hij daar plezier in??
Ik raad je echt aan om hem de komende tijd te freestyle en eens lekker leuke dingen met hem te doen , ga lekker met hem wandelen buiten aan het halstertouw en probeer hem weer plezier te laten beleven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:05

Ik val niemand aan hoor, ik zeg alleen dat het paard dus gewoon nog op moet knappen en conditie moet krijgen. Ik zei "ja zeg" omdat er in je eerste verhaal niets van het verleden naar boven komt, je hebt het over sloom. Maar als je meteen had gezegd wat er aan de hand is geweest, dan hadden we meteen gezien waarom hij sloom is, snappie, want het is heel logisch. Dus gewoon lekker stappen met dat paard totdat hij meer aan kan. Het zou me niet verbazen dat hij in de handel is gekomen omdat het een luchtzuiger is. Gewoon even lekker verwennen en dan weer zien.

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:17

misschien heb je het al geprobeerd, maar misschien zijn andere sporen iets. of gewoon steeds vaker en steeds angere ritten maken die best uitputtend zijn, zodat ie conditie krijgt waardoor ie het ook weer kwijt wil en misschien dan iets sneller wordt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:30

ik probeer hem in de eerste plaats. Wat dikker te krijgen. Hij krijgt extra vitamines en slobber. En ik wil het langzaam opbouwen. Hij heeft ook een zware tijd achter de rug.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:40

geduld, aandacht,liefde, leuke dingen doen met hem (buitenrijden) alles lichtjes opbouwen, longeren.

en vooral goed zn conditie in de gaten houden, ogen, temperatuur, vacht ect.

maar felicity jij weet wel wat je doet en het gaat ook echt wel goed komen meis geef hem lekker de tijd.

en vooral probeer zn vertrouwen te winnen

xmer