tips nodig, mijn paardje loopt erg op voorhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusiej

tips nodig, mijn paardje loopt erg op voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:34

Nou, de titel zegt het al. Mijn vriendje loopt erg op zijn voorhand.
Hoe kan ik dit veranderen? Ik rijd veel voltes en veel tempo-wisselingen. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:51

Meer been en zit, minder hand. Neusje altijd voor de loodlijn houden. Activeren door overgangen te rijden als van stap naar galop, van halt naar draf etc. niet lang door denderen in een gang. Figuurtje in de ene gang, volgende figuurtje in de andere. Je krijgt ongetwijfelt nog meer tips. Maar echt, handjes even vergeten.Natuurlijk moet er lichte aanleuning zijn, maar ik bedoel dat je niet met d ehoofdhouding van je paard bezig moet zijn. Als het paard goed loopt, klopt de hoofdhouding ook wel. Benen, zit, overgangen die een gang overslaan. Verruimen in stap, draf en galop.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:58

Ik hou dit topic even in de gaten, want heb hier tegenwoordig ook mee te maken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:59

Goh Lusitana, ben ik het voor 1 keer zomaar met je eens..............Haha!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:04

dit moet trouwens bij rijtechnische problemen Knipoog

Hou je paardje altijd voorwaarts en actief! Impuls is hier ook van groot belang. Actief betekend niet harde gangen rijden maar ook halthouden moet actief gebeuren. Als je gaat halthouden altijd je been eraan houden, dan gaan ze mooi vierkant staan en dan treed de achterhand er ook meer onder. En dan ook halthouden zonder aan de teugels te trekken, maar door je lang te maken, knieen er goed in te drukken en je bekken kantelen. Als hij niet reageert kun je heel licht je handen proberen te sluiten, maar dan moet je op passen dat hij dus geen steun gaan zoeken om te hangen, want dan verplaatst het gewicht zich weer op de voorhand.

suc-6 dermee!

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:01

en lekker vaak rijden, dan blijft ie op conditie en hoeft ie niet te racen Haha! (en ik er niet achteraan Knipoog vink nie erg hoor !!!)

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:17

het zou kunnen dat je paardje een rugprobleem heeft waardoor hij zijn achterhand niet durft te gebruiken en al zijn gewicht op zijn voorhand neemt !
mijn paardje heeft dit ook gehad en ze had een rugprobleem , ik heb ze laten behandelen met acupunctuur en ze gebruikt nu terug perfect haar achterhand !

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:24

Het probleem van bil is dat hij de hele tijd loopt te racen. Hij moet eerst leren JOU tempo te lopen. En met paarden die racen moet je juist niet teveel overgangen rijden dan gaan ze alleen nog meer rennen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:34

Toch ben ik het met Lusitane eens! Inhouden alleen heeft geen zin, dan gaat een racer alleen maar 'terug trekken'.
Juist wel heel veel hele en halve ophoudingen maken *LOL* !
Actief rijden dus, met veel tempowisselingen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:44

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:48

Citaat:
Het probleem van bil is dat hij de hele tijd loopt te racen. Hij moet eerst leren JOU tempo te lopen. En met paarden die racen moet je juist niet teveel overgangen rijden dan gaan ze alleen nog meer rennen

om hem te leren dat hij jouw tempo moet volgen moet je juist wel veel overgangen rijden!
Ho is ho, draf is draf en pas als jij het commando geeft!
Veel tempowisselingen maakt dat hij zich meer moet gaan concentreren, en niet de kans krijgt te gaan crossen!
Doet hij dat wel, zet het in een hoek, weer: ho is ho!
en pas als ie weer rustig is ga je draf-stap overgangen rijden.
en inderdaad veel figuren rijden, laten werken!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:02

door_ schreef:
om hem te leren dat hij jouw tempo moet volgen moet je juist wel veel overgangen rijden!
Ho is ho, draf is draf en pas als jij het commando geeft!
Veel tempowisselingen maakt dat hij zich meer moet gaan concentreren, en niet de kans krijgt te gaan crossen!
Doet hij dat wel, zet het in een hoek, weer: ho is ho!
en pas als ie weer rustig is ga je draf-stap overgangen rijden.
en inderdaad veel figuren rijden, laten werken!

Helemaal mee eens!!! *LOL*

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:35

VMR -> RT

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:19

LianneJantje schreef:
Het probleem van bil is dat hij de hele tijd loopt te racen. Hij moet eerst leren JOU tempo te lopen. En met paarden die racen moet je juist niet teveel overgangen rijden dan gaan ze alleen nog meer rennen.

waarom zouden ze dan nog meer gaan rennen?
ik ben het er echt niet mee eens maar eerst even je commentaar horen Knipoog

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 00:09

hallo allemaal!
Ik ben erg tevreden met hoe het vanavond ging. Hij had laatst weer een leuke streek, hij ging steeds in dezelfde galop omdraaien in een hoek(dus eerst hard racen en dan ineens omdraaien). Dit heeft me 4 weken gekost en nu is het einde van de tunnel in zicht. Vandaag kreeg ik m weer door de hoek heen.
Ben zo blij! Haha!
Ik heb vandaag ook heel veel gedraafd en doorgezeten. Ik had hem goed onder controle en hij liep in een regelmatig tempo. Dus niet zo racen. Daardoor liep hij ook wel lekker ontspannen en heb ik veel oefeningen gedaan! Lekker veel voltes enzo!
Het ging super!
Bedankt voor de tips!

Ik rijd niet superveel overgangen nu, wanneer hij MIJN tempo loopt ben ik tevreden. Door dat gekke gedraai in de galop werd hij steeds helemaal geflipt, maar nu dat beter gaat, is hij zelf ook meer ontspannen.

Voor foto's van mij en billy tijdens het rijden:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=6468141&highlight=#6468141

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:56

Goed! En vanaf hij er weer vandoor gaat, terug in een lagere gang gaan, dat weten ze verdraaid goed. Zo hielp het ook bij mij! en belonen en nageven als hij rustig loopt, succes! Lachen

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:57

okeej!
Bedankt. Ik denk dat ik eens meer met balkjes ga rijden, dat heb ik al eens eerder gedaan en is een goede oefening!