linksachter breed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

linksachter breed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:45

Ik heb hierover al eerder een topic gestart, maar hieruit kwamen geen antwoorden naar voren. Mijn vierjarige doet het erg goed, maar gaat linksachter regelmatig breed lopen. Dit doet ze vooral in de verruimingen. Wat kan je hier tegendoen en waar kan het eigenlijk aan liggen ?

Ik rijd al veel overgangen, schakel veel en de verruimingen zijn van korte duur!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:58

Klinkt als probleem in de knie. Is die nagekeken?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:13

Lusitana schreef:
Klinkt als probleem in de knie. Is die nagekeken?

Ze is, geloof ik, een half jaar geleden gekeurd. Ze is stermerrie geworden toen! Maar is dit niet iets wat meerdere jonge paarden doen? Mijn instructrice zegt dat ik niks moet forceren en moet wachten tot ze het achter wél aankan en dus minder breed zal gaan lopen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:18

Volgens mij is het een everwicht probleem..

Misschien is het een optie om te verruimen over de diagonaal en dan proberen der linker schouder ietsje voor der achterhand te rijden (dat ze een beetje scheef loopt in tegenstelling als dat ze zelf doet zodat het elkaar composeert)?

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:58

Dat ze linksachter breedt gaat lopen wil dat dan niet zeggen dat ze haar linkerbeen naast de massa zet??? Dit betekend dus dat hij rechts juist meer onder de massa zet. haar hoofd trekt waarschijnlijk dus iets naar links en ze houdt zich aan de teugel vast op rechts???? Heb ik het goed???

Als ik jou was zou ik dus eerst recht gaan richten voordat ik aan de verruimingen zou gaan beginnen. Wanneer hij niet recht is kan hij die verruimingen dus niet maken en wordt hij nog schever...
Ik zou als ik jou was dus eerst stukjes schouderbinnenwaarts gaan oefenen. En zorgen dat je op beide teugels evenveel druk houdt. Dan kan het zijn dat je paard iets met zijn hoofd scheef gaat lopen maar dit los je weer op door goed voorwaarts te gaan rijden..
verder nog een aantal oefeningen om recht te richten zijn wijken voor de kuit, tempowisselingen, schijnovergangen, schoudervoor galoperen, renver of traver of schoudervoor in contragalop..

succes, groetjes joyce

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:09

Ik zie het wel vaker bij jonge paarden, als je ze sterk voorwaarts rijdt, kunnen ze 't achter niet altijd bijhouden. Dan zetten ze een achterbeen naast de massa. Je ziet dat bv ook als je ze laat strekken aan de longe (met dubbele longe of aan de pessoa), dan meppen ze soms met een achterbeen - daar ligt dan de grens. Ik kies er dan bij een jong paard voor om gewoon veel overgangen te rijden, stap-draf en draf-galop, om ze langzaamaan sterker te maken. Anders heb je te veel kans op problemen in de heup of lendenen.
Traver of schoudervoor in de contragalop voor een 4jarige lijkt me ook niet altijd de beste oplossing.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:02

Grin heb beetje overheen gelezen dat ie vier is Lachen) Hihi klein detail Lachen

groetjes joyce

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:16

joycje schreef:
Als ik jou was zou ik dus eerst recht gaan richten voordat ik aan de verruimingen zou gaan beginnen. Wanneer hij niet recht is kan hij die verruimingen dus niet maken en wordt hij nog schever...
En zorgen dat je op beide teugels evenveel druk houdt.

Ja rechtrichten met jonge paarden valt niet mee, ze zoeken erg naar evenwicht.
Op volte rijden en rechtrichten. Op voltes willen ze graag op schouder (volte verkleinen) of over schouder (volte vergroten) lopen. Op moment dat paard dus volte verkleind, laat je de binnenteugel los en stuur je hem naar buiten naar voltelijn terug (gewicht van linkervoorbeen omzetten) tot paard loslaat (op dat moment heeft paard gelijkmatige aanleuning en zal ontspannen)
Als paard juist over de schouder loopt, laat je de buitenteugel los en stuur je paard naar binnen tot hij terug komt op voltelijn en zal loslaten. Hij gaat door de gelijkmatige aanleuning de voorwaartse/neerwaartse tendens opzoeken. Zijn beenzetting op volte in draf zal zijn: buitenbenen op 1 lijn die achter elkaar volgen zeg maar, binnenbeen zal dragend faktor hebben, dus onder de massa/buik moeten plaatsen. Als de volte steeds beter rond blijft, kun je gaan schakelen op volte.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:29

Oh ja wat ik vergeet te vermelden, vraag op de volte zoveel stelling tot paard gaat loslaten op binnenteugel, door de stelling zal paard goed buigen in lichaam en zal de beenzetting beter zijn. Dus op moment dat paard links achter buiten de massa zet, kun je op linkervolte zoveel stelling vragen tot paard loslaat, op moment dat hij dan tot wil vergroten of verkleinen stuur je hem terug naar die voltelijn, maar probeer die buiging te behouden zodat de beenzetting in orde komt.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 19:28

Dank je!!! Haha!