Paard is gek......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Paard is gek......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:50

Vandaag ging ik met mijn paard naar de manege, toen begon ze langs de weg al met steigeren en bokken (moet ong. 200m lopen voordat ik bij de manege ben.
Er was wedstrijd dus ik moest in de buitenbak.
Ik had haar al een slof omgedaan zodat ik d'r iets makkelijker kon rijden (heb morgen concours).

In de buitenbak aangekomen begon ze als een idioot te steigeren slaan met d'r voorbenen daar na was het net een pingpong bal de rug rond en als een gek tekeer gaan.
Ik moest haar loslaten omdat ik anders een trap kreeg.
(tot 3x toe!!!)
Toen heb ik snel mijn vriend gebeld en die kwam een longeertouw brengen, ze begon steeds opnieuw tekeer te gaan....

Toen het ik het longeertouw eraan gedaan maar ik kon en durfde bijna niet meer bij d'r in de bak....
M'n vriend heeft d'r toen vastgehouden en ik ben met een omweg met het longeertouw de bak ingegaan.

Toen heb ik haar een half uur gelongeerd ze ging in het begin nogal bokken en later deed ze weer normaal.
Daarna ben ik d'r opgegaan en heb nog ongeveer een 20 min gereden Ze liep wel goed, pakte alleen het bit af en toe vast.

Op terug weg gegon ze weer vervelend te doen. Boos!

Ze deed dit vorig jaar in de winter ook steeds maar dan nog niet zo erg als vandaag!!

Heeft iemand van jullie dit ook mee gemaakt of zijn er mensen die weten of denken wat je eraan kunt doen??? alle advies is welkom *LOL*

voor diegene die haar afstamming wil weten King Nero x Wagner en ze is 6 jaar....

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:54

dat is gewoon de wintertijd,
mijn paard is ook ontzettend fris in de winter.
erg leuk altijd die winter Verward
maar succes veder Knipoog

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 00:18

d8 ik ook al
Maar het is zo gewoon een verschrikking, ze word hierdoor ook echt gevaarlijk Scheve mond
En ik ga vaak alleen rijden maar dat kan nu niet meer er moet nu iedere keer iemand mee Verward
Maar wat als het nu nog kouder word dan? Verward

Ik zal prberen er eens een filmpje van te laten maken.

Toen ik haar net een paar maand had ging ze in de wei staan en gewoon in d'r eentje eerst met haar voorbeen slaan en daarna steigeren, zonder aanleiding (dat was in de zomer)

Heb ik gewoon een abnormaal paard dan??? Bloos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:44

iig moet je zorgen dat ze naar je luistert, je bent haar op zo'm moment niet de baas. meteen op haar kop geven als ze ongewenst gedrag vertoont.... verder zou je minder energierijk kunnen voeren. als je ermee langs de weg moet, kan je er beter op gaan zitten, dan ben je uit de trapzone en als ze gaat rennen kan ze niet bij je vandaan. ik denk dat ze energie over heeft, of een medisch probleem.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 00:50

Ze krijgt 2 kilo eiwit arm bix en kreeg een halfe haver maar dat krijgt ze al niet meer.
Maar als ik alleen ben (dat was ik eerst vanavond) kan ik bijna nix beginnen....
En langs de weg zit ik er meestal wel op omdat ik dat veiliger vind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:05

probeer eens een deel van de biks te vervangen door hooi, daar zit minder energie in...

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:10

Okej, zal het proberen....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:20

Het si de winter, kouder dus de paarden zijn ook wat frisser(en mijn pony is al zo fris Boos! ).

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:56

merrieveulen schreef:
probeer eens een deel van de biks te vervangen door hooi, daar zit minder energie in...

jah dat lijkt me misschien ook wel een goed iedee voor je Haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:06

Ik weet niet hoeveel je met haar werkt, maar ik vind 2 kilo wel veel.

Ik vind de tips hierboven gegeven wel goed. Dus minder brok, meer hooi en aan het werk met dat beest.
Ze vertoond dat gedrag omdat ze blijkbaar de tijd heeft om het te gaan vertonen.

Streng zijn! Succes

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:19

Dimple schreef:
Ik weet niet hoeveel je met haar werkt, maar ik vind 2 kilo wel veel.

Ik vind de tips hierboven gegeven wel goed. Dus minder brok, meer hooi en aan het werk met dat beest.
Ze vertoond dat gedrag omdat ze blijkbaar de tijd heeft om het te gaan vertonen.

Streng zijn! Succes

Ze krijg recreatie brok wat ook nog eiwit arm is....
Maar ik zal haar minder geven.....

Dank jullie voor de reacties

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:29

Je kunt haar beter gewoon fatsoenlijk draversbrok of zo geven maar in ieder geval minder. Mijn paard krijgt dat ook ongeveer maar die is Z-dressuur, L-springen en loopt 6 kekeer in de week onder het zadel moet dan best wel goed werken voor dikke drie kwatier travers, overgangen en dergelijke, maaltje springen erbij en dan nog iedere dag een uurtje of vier op de weide in de koppel.

Je moet dus gewoon ietsje minder voeren en meer maar vooral zwaarder trainen, veel overgangen spieren kweken want dat kost energie.

Verder als je kunt haar vaak op de wiede zetten en laten uitrazen spelen a.h.w. In de winter zijn de meeste paarden door de koude wel wat frisser in hun hoofd en daardoor ook in hun doen en laten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:33

Milka doet ook hartsikke gek in de winter. Maar niet gevaarlijk gek. Is het niet gewoon opwinding?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:41

Nee, ze is gewoon zo ineens ze gek...(wel gevaarlijk)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:30

Sommige paarden hebben een steekje los, ze zeggen wel eens ieder toppertje heeft een gek trekje. Maar zodra dat steekje los oncontroleerbaar wordty dan wordt het inderdaad gevaarlijk.
Laat er eens een hele ervaren ruiter naar kijken zien wat die zegt.
Zo uit een verhaal kun je weinig opmaken dat moet je zien

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:41

Ik ga het er woensdag weer met mijn instructeur over hebben.....
Heb vandaag concours gehad en ze liep goed....

Ow, en ik rij ongeveer 3x in de week en ook ong. 3x keer longeren.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:12

Sabientjeuh schreef:
Ze krijg recreatie brok wat ook nog eiwit arm is....
Maar ik zal haar minder geven.....

eiwitarm brok is vaak in verhouding wél energierijk - elk procent dat er aan eiwit afgaat, wordt meestal door koolhydraten vervangen. en die zijn juist zeer energierijk, en zijn juist vaak (mede) de oorzaak van druk gedrag.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:14

Komt ze er wel genoeg uit?
Als je haar alleen bij huis hebt, kan ik me ook voorstellen dat ze het erreg leuk vindt om naar de manege (andere paarden) te gaan en dat op deze manier uit. Typisch hittepetit merrie gedrag vind ik dit.....veel werken en veel er uit lijkt me de enige oplossing.
En als je d'r op zit niet knijpen, want dan wordt het erger!!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:19

ingeo schreef:
eiwitarm brok is vaak in verhouding wél energierijk - elk procent dat er aan eiwit afgaat, wordt meestal door koolhydraten vervangen. en die zijn juist zeer energierijk, en zijn juist vaak (mede) de oorzaak van druk gedrag.

Owh heel erg bedankt, wat voor brok kan ik dan het beste geven Verward

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:22

Kendra schreef:
Komt ze er wel genoeg uit?
Als je haar alleen bij huis hebt, kan ik me ook voorstellen dat ze het erreg leuk vindt om naar de manege (andere paarden) te gaan en dat op deze manier uit. Typisch hittepetit merrie gedrag vind ik dit.....veel werken en veel er uit lijkt me de enige oplossing.
En als je d'r op zit niet knijpen, want dan wordt het erger!!

Klopt het is een merrie
Ze vind het wel leuk om naar de manege tegaan, maar ze staat niet alleen we hebben nog een paard.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:00

Sabientjeuh schreef:
Owh heel erg bedankt, wat voor brok kan ik dan het beste geven Verward

ik zou in jouw geval eerst kiezen voor minder brok/meer hooi, en kijken wat dat geeft.
brok die voor pony's aan geraden wordt is vaak minder energierijk. haal eens wat folders van verschillende merken, of bekijk eens wat 'brokkensite's' Knipoog !

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:13

Als mijn paard/pony uit het niets zo zou reageren zou ik me echt wel zorgen maken!
Er is iig een reden waarom ze dit doet, maar dat hoeft niet alleen frisheid te zijn natuurlijk.
Probeert ze je er echt af te gooien, of wil ze alleen maar haar energie kwijt?

Als ze je er echt af wil hebben zou ik toch echt even andere opties nagaan.
Iets medisch?
Opstandigheid tegenover jou? Vertrouwt ze je nog wel? Heb je haar misschien iets misdaan?

Ik zou verder kijken dan mijn neus lang is eigenlijk...

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:42

Hoe oud is ze ? En het is een merrie zei je ?
Als ze nu nog jong is , is ze jou gewoon aan het uittesten denk ik , en dan nog is de winter dan zijn ze al veel heviger Tong uitsteken
Ik weet niet echt iets wat je eraan kan doen , ik zou zeggen : niet toegeven maar ze is ( als ik het zo hoor ) soms een beetje gevaarlijk , dus ik weet het niet Scheve mond
Maar in ieder geval veel succes Knipoog Lachen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:22

In de winter zijn ze vaak allemaal wat heftiger. Lekker kou in de lucht, fris windje door de haren en oeps...........daar een bokje, hier een bokje Haha!

Lekker aan de gang gaan met je paard, lekker veel aan het werk zetten, wat minder voeren en dat komt allemaal wel goed.

Paarden kunnen niet zoals wij redeneren van 'oh, het is koud dus ik doe een extra jas aan of zo'. Ze zijn buiten, voelen de kou en van nature reageren ze.
Ik denk niet dat er wat aan de hand is, maar gewoon teveel voer en wellicht wat verveling of zo.

Succes!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:24

Dimple schreef:
In de winter zijn ze vaak allemaal wat heftiger. Lekker kou in de lucht, fris windje door de haren en oeps...........daar een bokje, hier een bokje Haha!

Lekker aan de gang gaan met je paard, lekker veel aan het werk zetten, wat minder voeren en dat komt allemaal wel goed.

Paarden kunnen niet zoals wij redeneren van 'oh, het is koud dus ik doe een extra jas aan of zo'. Ze zijn buiten, voelen de kou en van nature reageren ze.
Ik denk niet dat er wat aan de hand is, maar gewoon teveel voer en wellicht wat verveling of zo.

Succes!

Was het maar hier een bokje daar een bokje.......
Ze is gewoon echt heel gevaarlijk.......