Paard aan 1 kant vast door scheef zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fredt

Paard aan 1 kant vast door scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 20:17

Sean zit tijdens het rijden bijna altijd ontzettend vast aan de linkerkant. Na 3 kwartier rijden begint ie vaak wat los te laten, maar in het begin is het strak vast houden.
Links de bocht door sturen gaat dus met moeite, evenals stelling en buiging naar links!
Vandaag zei een vrouw van stal dat het zadel scheef lag, naar links dus.

Zou het kunnen doordat het zadel niet helemaal goed ligt (naar links) dat Sean vast zit aan zijn linker kant. Of juist doordat hij links vastzit dat het zadel daardoor scheef ligt (door spiergebruik in zn rug.. ? ) ?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:27

Volgens mij kunnen beide theorien kloppen, het kan ook helemaal aan jou zit liggen, misschien zit jij ook wat vaster aan de ene kant dan aan de andere, wat nu invloed heeft op je paard. Hoe dan ook lijkt dit me een klusje voor
1) de zadelmaker en
2) de fysiotherapeut voor je paard.

succes

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:46

Dankje, ik kan deze opties aan de eigenaresse voorleggen.
Ik rijd hem zelf 3 dagen achter elkaar. En het is vooral de eerste dag dat ik hem rijd. Het zou dus eigenlijk ook aan de mensen kunnen liggen die hem voor mij reden.. ?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:54

Ja! Ik wist niet dat er ook nog anderen op reden. Kans is aanwezig dat deze mensen het paard vast rijden op 1 kant, wat jij dan in die 3 dagen weer moet proberen recht te rijden. Ga eens kijken hoe anderen hem rijden, misschien zit daar het probleem. Dat moet je wel eerst kunnen vaststellen, omdat anders het probleem na verloop van tijd weer terug kan keren door hem opnieuw weer "fout" te rijden.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:56

Ja, dat is wel een goed idee om een keer bij hun te gaan kijken! Ik heb binnenkort vakantie, dus alle tijd. Ik spreek ze wel vaak, maar heb ze nog nooit zien rijden. Goed idee!!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:44

Hoi,

Dat het zadel scheef ligt komt eigenlijk doordat het paard scheef is. En door wie het scheef gereden is ligt het zadel dus ook scheef Lachen. Richt je in het rijden dus vooral op het rechtrichten van het paard. rijdt op beide kanten schouderbinnenwaarts, rijdt met evenveel druk op beide teugels. Dan kan het dus zijn dat op één kant je paard naar buiten kijkt. Dit maar gewoon laten voor wat het is en voorwaarts gaan rijden. Je gaat vanzelf merken wanneer het paard losser gaat worden en dus rechter wordt.
Verder zijn slangevoltes altijd goed en kun je het paard aan beide kanten laten inbuigen wanneer je aan het draven en galoperen bent. Zorg dat hij losser gaat worden door zijn lijf. Rijdt veel voltes en ook in die voltes zorg je dat je hem recht houdt. zorg dat ie niet op of over de schouder valt en rijdt hem zo recht mogelijk..

Sjonges beetje warrig verhaal maar je snapt vast wat ik bedoel Lachen

Groetjes joyce

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:18

Dat over de schouder weg lopen daar heb ik dus ook erg last van. Het is dus een goed idee om veel wendingen met hem te rijden zoals voltes en slangenvoltes. Het paardje moet nog ontzettend leren om op zijn eigen benen te staan. Schouderbinnen waarts zal dan nog niet lukken denk ik Knipoog
Maar de rest ga ik proberen!!

Even offtopic; ik zie dat je in Arnhem woont, waar heb je je paardje staan dan ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:19

Soms is het veel simpeler en gaat het zadel de vernieling in doordat de ruiter scheef zit. Ik zou dus in ieder geval ook even naar het zadel laten kijken - liefst in combi met een fysio, dan weet je direct hoe het zit, of jij rechter moet gaan zitten, of je paard rechter moet gaan lopen of dat je zadel rechter moet worden gemaakt (of alle drie).

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:27

Ik denk zelf niet dat het aan mij kan liggen. Ik rijd al 1,5 jaar een ander paardje (voorheen elke dag) en daar heb ik dus nooit problemen mee. Dus met vastzitten of een scheef zadel.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:02

Ik sta in Elst met mijn paard...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:17

Veelal komt het dat paarden vast zitten door een scheef of slecht passend zadel.Een goed zadel is dus belangrijk blijkt maar weer, ik heb voor mijn merrie een zadel laten aanpassen. Niet omdat mijn paard briek is of niet deugt, maar omdat ik een goed zadel voor haar rug wil, waar ik zelf goed in zit en bovendien heb ik er gratis controle bij waarop het zadel wordt nagekeken ten aanzien van het paard en zo mogelijk opgevult of bij gesteld wordt. Dit voorkomt dus ook de nodige rug problemen bij een paard. En geloof mij, zo`n zadel is niks duurder dan een nieuw zadel bij divoza, de service en kwaliteit is alleen beter

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:34

Ik wil als niek "GROOT" is ook een op hem aangemeten zadel erop hebben. Maar vergis je niet in het feit dat mensen hun paard zo scheef rijden en dat hierdoor het zadel ook superscheef gaat liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:38

Ga eens op de rechterhand rijden, en laat hem dan naar buiten kijken.
ook kun je met dubbele longeerlijnen werken en hem hetzelfde laten doen. niet bijzetten oid.
ook op de linkerhand, laat hem naar buiten kijken.
Ga op de binnenhoefslag rijden.
Als hij dan naar de hoefslag toe wil lopen (omdat jij hem naar buiten laat kijken), dan "duw" je z'n schouders naar binnen, zodat hij terug gaat.

www.hoefkatrol.com > klassieke rijkunst.

Het werkt echt!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:42

en anders gewoon eerst weer rechtrichten. het kan idd aan het zadel liggen of je zit zelf scheef. maar ik zou niet gaan vechten of wat ook...
tips zijn er verder genoeg gegeven

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:30

Citaat:
www.hoefkatrol.com > klassieke rijkunst.

Het werkt echt!
OK dan!
Rechtrichten op volte. Je rijd een volte en gaat voelen of je paard over schouder (volte vergroot) of op de schouder valt (volte verkleind) In geval van volte vergroten, zal paard meer buitenteugel uit zichzelf nemen, jij laat je buitenteugel los en stuur je paard naar binnen (gewicht van buitenbeen afhalen en naar binnen verplaatsen) tot je weer op je voltelijn zit en paard loslaat/ontspant. Dit blijft je herhalen tot je merkt dat je paard de volte niet meer vergroot.
In geval van verkleinen van de volte, wil paard meer binnenteugel nemen, je laat op moment dat paard naar binnen komt de binnenteugel los en stuur hem via buiten teugel naar buiten (dus gewicht van binnenbeen af halen en even naar buiten plaatsen zodat paard steeds meer in balans gaat komen) tot paard op voltelijn komt en loslaat/ontspant.
Als dit goed gaat ga je vanuit hoek naar A of C rijden en voel op die korte diagonaal of je paard naar links of rechts wil vallen. Valt hij naar links, laat je je linkerteugel los en stuur je hem naar rechts tot hij loslaat/ontspant. Als hij juist naar rechts gaat, laat je je rechterteugel los en stuur je het paard naar links tot hij loslaat.
Zo richt je paard recht, je krijgt gelijkmatige aanleuning en paard zal ontspannen en in voorwaartse/neerwaartse tendens gaan lopen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:04

klomp schreef:
en anders gewoon eerst weer rechtrichten. het kan idd aan het zadel liggen of je zit zelf scheef. maar ik zou niet gaan vechten of wat ook...
tips zijn er verder genoeg gegeven

je kan je paard kilometers lang recht willen richten, met een scheef gereden zadel of scheve houding kun je doorgaan tot je een ons weegt.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:09

RUBYWHITE schreef:
je kan je paard kilometers lang recht willen richten, met een scheef gereden zadel of scheve houding kun je doorgaan tot je een ons weegt.

Grin als je dan toch een ons weegt scheelt dat weer aan gewicht voor het paard Knipoog Wordt ie misschien wel rechter van.. Misschien toch het proberen waard Knipoog

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:01

Allemaal erg bedankt voor de tips!! Ik ga er eens mee aan de slag!!
Longeerwerk gaat niet lukken (hij snapt totaal nix van longeren )

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:42

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:13

Doe er eens een ander zadel op en kijk of dat ook scheef ligt, dan is het paard scheef (waarschijnlijk is dit het geval)
O,ja waarom snapt hij niets van dat longeren? het wordt dan toch eens tijd dat hij dit leert. Met (goed) longeren kun je vaak veel problemen oplossen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:01

Hij is nu 6,5 en staat sinds een half jaartje hier op stal. Voordat hij hier stond is er vrij weinig mee gedaan. Ze zijn als het ware helemaal opnieuw begonnen.
Hij is van een vrouwtje die er zelf vrij weinig mee durft. Ze heeft niet zoveel invloed op hem. Ze hebben hem op stal het longeren proberen te leren, maar het enigste wat hij doet is bij je blijven. We hebben hem begeleid, dan doet hij alles prima, maar zodra de begeleider weg is komt hij gelijk bij je staan.
Ik vind het zelf ook belangrijk dat hij goed gelongeerd kan worden. Maar zoals ik al zei de eigenaresse komt er niet verder mee. Ik vind het persoonlijk wel erg vervelend omdat ik nu alleen maar kan rijden (paddock rent ie uit, bos rijden kan niet, wandelen niet) Alleen in de bak rijden dus. Daarom hoop ik ook een oplossing voor dat probleem te vinden zodat ik daar wat mee kan doen aangezien ik voor de rest toch nix met hem kan doen