Gevoelige buikspieren???!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Gevoelige buikspieren???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 01:04

Nog niet zo heel lang is mijn paardje onder het zadel.. ongeveer 3 maanden.. maar ze is heel gevoelig met druk van mijn kuit. Mijn benen liggen gewoon stil maar wanneer ik haar naar een overgang toe wil rijden voel ik dat ze haar buikspieren aanspant en vervolgens reageert ze heel fel. Ik geef mijn hulpen rustig en opbouwend, ik merk dat ze het niet prettig vindt wanneer ik druk geef. Is dit gedrag van haar te verklaren??

groetjes Julien

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:23

Ik heb geen idee, misschien is het even wennen voor haar?
Je zou haar kunnen ontzien door alles grotendeels met Stemhulpen te doen nu even?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:31

Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. maar heb je haar wel eens laten keuren ofzo? zal ik altijd doen als ik een nieuw paardje krijg! Haha! maar ik denk dat het niks ernstigs is hoor!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:52

het paard is net onder zadel.. dus wennen. Ze moet leren dat ze niet weg gaat vluchten voor jouw been. En heeel subtiel en voorzichtig zijn met jouw hulpen. Het is natuurlijk heel goed dat jouw paard voorwaarts reageerd op jouw been.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:11

Kyra schreef:
het paard is net onder zadel.. dus wennen. Ze moet leren dat ze niet weg gaat vluchten voor jouw been. En heeel subtiel en voorzichtig zijn met jouw hulpen. Het is natuurlijk heel goed dat jouw paard voorwaarts reageerd op jouw been.

Precies zeker rustig aanleggen en probeer elkaar te begrijpen en duidelijke aanwijzing te geven. Probeer de dosering wat beperkt te houden en dit na verloop van tijd op te voeren. Rustig blijven is zo belangrijk. Vraag anders een deskundige erbij dat die je hierbij kan helpen of wat aanwijzingen kan geven op moment dat je paard paniekerig word. Succes ermee.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:16

Mijn paard is ook erg fel aan het been. Doordat hij een peesblessure had mocht ik een tijd lang alleen maar stappen. Tijdens dat stappen ben ik steeds meer mijn benen tegen zijn buik aan gaan leggen en steeds iets meer druk gaan geven zodat hij eraan kon wennen. Hij moest wel steeds blijven stappen. Dit heeft geholpen en nu is hij een stuk minder fel voor mn been:) ik hoop dat je er wat aan hebt

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:47

Sjellii schreef:
Je zou haar kunnen ontzien door alles grotendeels met Stemhulpen te doen nu even?

Je zou t wel kunnen combineren met stemhulpen maar je been moet er wel (voorzichtig) bij, anders went ze er niet aan.
Ik denk ook dat het de jongigheid is, rustig opbouwen dus!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:11

Naar mijn idee is dit puur jongheid. Ze kent jouw hulpen nog niet. En vind jouw been wat angstig. Ga daar en tegen niet je been afsteken want dan leert ze het nooit. Na verloop van tijd gaat ze je benen wel accepteren. En gebruik idd tijdens de overgang je stemhulp wat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:55

longeren met flapperende beugelriemen wil weleens helpen, ik doe het zelf altijd bij angstige paarden, en na een paar rondjes is wel duidelijk dat het niet eng is. bij voorkeur niet de beugels eraan laten, want die kunnen pijnlijk tegen de flanken/ buik slaan.... het kan ook zijn dat je paard last heeft van de buikspieren door bijv. een te strakke singel...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:23

Bedankt voor jullie tips!! het zal zijn tijd wel leren denk ik..