Stemcommando's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Genee

Stemcommando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:36

Haihai,

een vriendin van mij heeft een fjord en die reageerd ontzettend goed op haar stem! Echt heel gaaf, bijv als ze zegt: Ramon, ben je er klaar voor...? Galop!' dan sjeest i heel hard weg en zo doet hij wel meer dingen.
Hoe kun je dit het beste aanleren eigenlijk?
Lachen

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:42

HooI,

Als haar pony dat zo goed doet, kun je het dan niet aan haar vragen.
Zij zal dat dan toch wel goed uit kunnen leggen?

Groetjess

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:45

heel vaak herhalen. Mijn paard doet dat aan de longe ook. Eerst maak ik haar attent door Prisca te zeggen en dan draf of galop of net wat. Als ze niet goed reageert, gaat het opnieuw tot ze het wel snapt en dan natuurlijk met een stemhulp belonen.

Afgelopen weekend heeft mijn vriend de longe vastgehouden en heb ik vanaf de kant de stemhulpen gegeven. Ik kon zelf niet longeren wegens rugpijn en naar hem luistert ze niet zo goed. Goede combi zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:07

Ja, het geheim zit hem in het (met de stem) belonen als de pony dan doet wat je zegt, zodat het verband gelegd wordt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:10

Heb ik ook met Milka. Als ik zeg toe maar, sprint ze er vandoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:13

Dennis kan het ook goed. Hij reageerd beter op stem dan op been Lachen.

Dat komt omdat hij ook veel voor de kar gelopen heeft en veel gelongeerd is. Dan heb je geen been. Daar heb ik met inrijden 'misbruik' van gemaakt. En zeker als we lekker aan het buitenrijden zijn rijd ik hem bijna alleen maar op stem. De enige beenhulp die ik gebruik is die voor het wijken. Dus 1 been even aan leggen en hij stap de berm in of er juist uit(rustig aan een lang teugeltje).

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:11

Dat is met Topper hetzelfde. Die heeft 2 jaar alleen voor de wagen gelopen en nu met inrijden luistert hij heel goed naar stem.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:11

Als je bij een paard steeds iets herhaalt met eenzelfde woord erbij, gaat hij die handeling aan dat woord koppelen. Zo heb ik mijn paard geleerd dat als ik ´ga maar naar de uitgang´ zeg, hij naar de uitgang van de bak loopt. Ik stuurde hem gewoon telkens naar de uitgang en dan zei ik het er bij. Na vier keer zei ik het gewoon zonder verdere hulpen erbij, en toen liep hij ook naar de uitgang. En natuurlijk belonen als hij het goed doet..

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:21

Mijn pony reageert ook heel goed op mn stem, ook als je bijv op de hei zegt 'ga maar' dan weet je dat je maar gauw aan de kant moet gaan Lachen
Maar gewoon zoals Fabb uitlegt bij je handeling een bepaald woord gebruiken, zo leren ze het heel makkelijk. Mijne reageert zelfs als je zegt daisy kom maar... komt ze meteen enthousiast aan hobbelen. ah wat ie ze toch lief Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:58

mijn paard reageert ook perfect om stemklanken, halthouden, stap, draf en galop kan ze zonder dat ik ook maar mijn benen aanleg. Ze doet het gewoon op precies dezelfde commando's die ik aan de longe altijd gebruik Lachen

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:12

hahaha Zofy, komt ze niet "toevallig" omdat je wat lekkers bij hebt???
Als je ik mijn tutties van wei haal en ik heb niets lekkers bij kan ik roepen tot ik een ons weeg.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:47

mijne hinniken keihard als ze m'n fluitje horen, en als ze op 't land staan komen ze aanracen. verder doe ik met rijden ook veel met de stem, maar eigenlijk praat ik altijd tegen ze...

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:47

Mijn paardje reageert in de bak echt prima op je stem. Ikj kan haar totaal alleen op mn stem en benen rijden. ( benen voor voltes en dergelijke)
Alleen buiten is dat een stukje minder. Maar daar ben ik nu ook steeds meee aan t oefenen.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:29

Chely schreef:
hahaha Zofy, komt ze niet "toevallig" omdat je wat lekkers bij hebt???
Als je ik mijn tutties van wei haal en ik heb niets lekkers bij kan ik roepen tot ik een ons weeg.....

hahaha Haha! nee niet eens... 's ochtends wel Vork
maar als ik dr bijvoorbeeld even laat uitrazen in de bak komt ze meteen als ik dr roep, ze is net een hondje. Ach gut

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:16

Melody kent alleen de commando's die ze leuk vindt Schijnheilig
Ze kan namelijk wel harder gaan op commando maar niet zachter Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:31

Lisa_Melody schreef:
Melody kent alleen de commando's die ze leuk vindt Schijnheilig
Ze kan namelijk wel harder gaan op commando maar niet zachter Haha!

moet toegeven dat de commando's voor harder sneller aan te leren waren/zijn dan langzamer

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:05

Dennis kent ook het commando 'Let op'. Dat gebruik ik vooral met buitenrijden als er een greppeltje ofzo is wat slecht te zien is. Waar ik ook 'Let op' zeg gaat z'n hoofd naar beneden en gaat hij kijken wat er aan de hand is. Ondertussen loopt hij netjes door in de gang waarin we reden en lost het heel netjes zelf op(wat het maar mocht zijn, beetje blubber, greppeltje, balkje ofzo).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:09

ideaal in de ring Onze paarden worden veel gelongeerd en kennen dus de commando's goed. Ik gebruik het dan ook vaak als ik voel dat een overgang moeilijk kan worden (bv middengalop - arbeidsgalop) *ho maar*. Verder reageren ze heel erg op beloning met de stem, dan zie je de spanning wegvloeien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:29

ik haal mijn laarling kruising shet altijd zonder halster uit de wei, ze moet dan wel netjes meelopen natuurlijk. 'hooooo....' is remmen, 'links' en 'rechts' spreken voor zich. meestal wil ze langs het hek even wat eten, maar dan gebruik ik gewoon een aansporend stemmetje, en zeg ik bijv. 'kom op, doorlopen', 'hup!', of 'schiet eens op!'. het gaat er dan om op wat voor toon je het zegt, al zeg je: 'blijf eens staan' dan loopt ze nog door omdat je het met een aansporend stemmetje zegt. ze luistert er echt goed naar, en is dan echt op afstand te besturen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:54

ik heb dat ook met me verzorgpaard..
als je wat zeg reageerd ie ook zo goed..
eerder teon ik haar net reed onder het zadel moest ik telkens stem comando's bij me hulpen gebruiken anders reagerede ze niet(ze is 4 jaar) en had het langzaam af gebouwd en nu reageert ze wel op been hulpen enzz. maar los in de bak longere ofzo reageert ze op stemhulpen.. maar ho eje dat kan leren geen idee
ik denk dat je eerst gewoon hulpen als je bvb wilt aandraven gewone hulp geven en dan stem erbij en dan langzaam afbouwen tot alleen stemhulp..
suc6

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:42

Ik heb die van mij pas een half jaar en ben toen ook begonnen met freestyle. Ik weet, daarbij hoor je je stem niet te gebruiken. En ik doe dat dus lekker wel!! Maar daardoor ook luistert hij nu veel meer naar mijn stem. Altijd als ik museli kwam geven, zat hij er al aan te eten, nog voordat ik halverwege zijn stal was om het in de bak te doen. Als ik nu aankom en roep 'Bak' gaat hij netjes bij zijn bak staan wachten totdat ik het erin gooi. En zo zijn er wel meer dingen die hij op stem doet. Ben dus begonnen vanuit het freestyle, omdat die concentratie op mij als persoontje er dan toch is en gebruik het nu met vanalles.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:31

idd. ik vind het belangrijk dat je paard goed reageert op je stem, zeker als je er veel grondwerk mee doet, zoals wandelen enzo, maar bijv. ook werk aan de longe oid. ik vind het ook irri als mijn paard zijn neus al in de emmer heeft voordat die goed en wel in de voerbak staat. ik zeg altijd: 'even wachten!', dan draait hij zijn hoofd opzij zodat ik de emmer kwijt kan, en als ik dan zeg 'toe maar', weet hij dat hij zijn gang mag gaan. zo krijg je trouwens ook paarden met goede manieren, die dus ook niet tegen de staldeur trappen als het voer onderweg is, plus dat je paard respect voor je leert zonder geweld.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:38

Dennis schreef:
Dennis kent ook het commando 'Let op'. Dat gebruik ik vooral met buitenrijden als er een greppeltje ofzo is wat slecht te zien is. Waar ik ook 'Let op' zeg gaat z'n hoofd naar beneden en gaat hij kijken wat er aan de hand is. Ondertussen loopt hij netjes door in de gang waarin we reden en lost het heel netjes zelf op(wat het maar mocht zijn, beetje blubber, greppeltje, balkje ofzo).

he, die gebruik ik ook Haha!

verder reageerd ie op alle stemhulpen. het best nog op ho! Tong uitsteken

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:25

sietske kan het ook heel goed Lachen ik kan dr met los gooien ook op commando laten draven, stappen en galopperen Haha!
ook als ik er op zit gebruik ik veel mijn stem... dat werkt echt geweldig!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:44

KM reageerd ook goed op stem, denk wel mede dankzij dat hij ooit koerspaard is geweest. niet dat hij dat zo lang gedaan heeft... en heel consequent zeggen als je iets gaat doen, ik rij KM veel op stem...