Pony maakt zich sterk.... elastiek???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Pony maakt zich sterk.... elastiek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:32

Hoi

Ik heb een bijrijd e-pony en daar kan ik nu niet meer mee in de bak rijden, dus moet naar buiten... maar hij kan zich nog al sterk maken, en aangezien ik langs een weg moet (rijd dan wel langs het fietspad in de berm maar hij zou zo de weg op kunnen lopen zeg...) vind ik dat niet zo veilig. Hij is er vorige week al een stukje vandoor gegaan en afgelopen dinsdag begon die ook al een beetje te stuiteren en wilde daarna wegrennen eigenlijk maar kon hem nog net houden (wel dribbelen nog daarna en had echt het gevoel dat ie elk moment weg kon schieten)
De eigenaar zei dat ik maar met een elastiek moet rijden dan, zodat hij zich niet zo sterk kan maken... Maar ik heb nog nooit met elastiek gereden... En de werking van een elastiek is ook nog dat ie dus 'aan de teugel loopt'... Maar wil hem eigenlijk gewoon zelf aan de teugel rijden (ook al is hij daar heel moeilijk in).

Wat vinden jullie? Moet ik met elastiek rijden of weten julie nog een andere hulpteugel die helpt? Of helemaal een andere oplossing (behalve les nemen, ik heb namelijk wel les maar niet op hem)

Ik hoop dat jullie iets weten.... Haha! Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:43

Elastiek op zn allerlangst doen. En dan rijden. Als hij er tegenin komt dan moet hij weer zakken maar je rijdt hem opzich wel een beetje zelf aan de teugel. Als je een tijdje gereden hebt kun je het er ook weer afhalen en het zo effe proberen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:45

Niet doen, hij kan ook vreselijk gaan hangen aan de elastiek.
Als je eerst eens probeert met een martingaal het hoofdje wat meer bij je te houden? Dan kun je daarna nog altijd verder kijken als ie zo loopt te kloten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:47

Vind het iegenlijk neit zo verstandig om dan naar buiten te gaan maar goed,

het elastiek op zo;n lengste zeggen dat als hij rustig met zn koppie in normale stand loopt niet iets doet, het heoft neit los te hangen maar geen durk erop,
als hij zich lang maakt om er van door te gaan houd het elsatiek m wat meer bij elkaar en is het moeilijke rom te renne,
zo is het mij tenminste uitgelegt,

andere mogelijkheid is een thoiedeman, die werkt allen in als hij zn kop om hoog gooid.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:08

Bedankt! Maar er is nu geen mogelijk om in een bak te rijden, jammer genoeg... dus moet wel naar buiten (anders kan ik helemaal niet op hem rijden)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:50

Vandaag gereden, met elastiek. Niet echt strak hoor... bijna op z'n langst (er zat echt een mini lusje in). Hij liep wel fijn... en kon hem nog gewoon zelf aan de teugel rijden, want als die netjes aan de teugel iets, hing het elastiek losjes zeg maar.... Hij liep wel makkelijker aan de teugel...
Maar ik wist zelf niet hoe strak ik het elastiek moest doen omdat ik er nog nooit mee gereden had...dus had hem helemaal niet strak gedaan (gewoon op z'n langst) maar heeft het dan wel inwerking??

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:02

Niet doen
Arzu werd ook heel sterk, meteen als die snelelr gaat, of iets doet wat jij hem verbied, een tik geven op zijn schouder....
Erg qonsequent(of hoe je het schrijft Knipoog ) Zijn.. En anders meteen omtrekken(ja.. echt doodeng is dat met die auto`s enzo )

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:04

Ik zou ook niet met stiek rijden. Juist door de eigenschap van stiek: het geeft mee. Dus het geeft niet echt weerstand. Hierdoor kan hij gewoon doortrekken (tot op zekere hoogte). En dat zal hij dus ook daarna bij jou hand gaan doen...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:47

Wat moet ik dan doen?? omtrekken is ook best lastig.... zo dicht langs een weg he... Ik dacht zelf ook al dat ie zich toch nog sterk kan maken, omdat een elastiek meerekt...

azriM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:59

Is een martingaal geen optie?Als hij niks doet werkt ie ook niet in. Als hij wil gaan rennen kun je hem net wat beter tegenhouden en terugnemen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:04

als je handig bent kun je met een slofteugeltje rijden.
die gebruikt je alleen op het moment dat ie sterk wordt, als ie ontspant kun je de slof weer wat laten vieren.
ik zou dit alleen doen als je wel goed kan rijden, met een verende, vriendelijke hand.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:52

Vandaag was ie erg vervelend... Scheve mond maar hij gaat inderdaad hangen op het elastiek
Maar ik heb het er met de eigenaresse over gehad...ik zij zei dat ik dan maar met een tiedeman moet rijden... Vinden jullie dit een goed idee?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:02

Van VMR naar RT.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 21:27

oke bedankt Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:25

thiedeman vind ik wel een goed idee.... het is een soort combinatie van martingaal en slof, als je paard zich gedraagt werkt ie niet in, doet hij zijn hoofd omhoog of zijn neus naar voren (teugels uit handen trekken) dan werkt de Thiedeman in, ik rijd er zelf ook mee als ik naar het stramd ge met een groep, mijn paard wil namelijk voorop lopen, opzich geen probleem maar als je met een groep gaat wordt daar niet altijd rekening mee gehouden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:51

ik bne neit zo van de hulp teugels maar als je dan toch wat om wil doen doe dan een martingaal om....

ga anders een paar keer samen met iemand naar buiten miss dat dat helpt. en verder miss wat strenger zijn voor hem niet zn zin door laten drammen en iedere keer dat hij zich sterk maakt hem aan het werk zetten beetje stelling vragen of aande teugel rijden dan hou je hem bezig!!

succes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:52

Kan je hem in de bak wel houden? en buiten niet? Op een elastiek gaan ze idd hagen, maar ik zou zeker eens proberen een stukje naar buiten te gaan met iemand mee met een touw ofzo, die hem kan tegenhouden als hij weg wil, en dan kan jij hem duidelijk maken dat het niet mag. En dan een stukje verder, enz.. Maar als je er toch iets aan wil hangen, best een thiedeman dan denk ik. succes! Lachen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:46

Ja in de bak gaat het wel goed, maar ik kan nu dus niet in de bak rijden (de hele winter niet).... Verdrietig Denk dat ik dan inderdaad de tiedeman probeer... kijken of het helpt...
Maar hij is nu ook veel kijkeriger en schrik veel sneller, ook vervelender dus, bokken enz (echt heel vaag bokt hij, volgens mij draait hij tegelijk als ie bokt ofzo Verward) Maar de eigenaresse heeft zelf nog een pony, en die is nu opeens ook heel vervelend, bokken en steigeren enz ook schrikt die nu sneller... Dus ze zou het met d'r vader over hebben, misschien dat het aan het voer ligt of zo iets...

Of misschien gewoon omdat het nu kouder wordt... ze heeft beide pony's deze zomer gehad... dus ze weet dan nog niet hoe ze in de winter zijn natuurlijk....

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:02

Ja, sommige paarden en pony's jutten zich wat op als ze koud hebben, en op stal hebben gestaan . En als ze dan gewoon naar buiten mogen, ist helemaal feest! En misschien moet je wat minder eiwitten in het voer doen. Zou het niet helpen met iemand anders erbij?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:47

Hm ik ben niet zo voor Tiedemann. Daarbij heb je snel de kans dat je door inwerking van de teugel alleen maar z'n kop omlaag trekt. Ik zou zeggen 'n slofteugel, mits onder goede begeleiding. Je moet goed weten waar je mee bezig bent, maar ik heb er wel goede resultaten mee kunnen boeken, voor veel verschillende problemen (dus schrikken bijv. en met de kop omhoog ervantussen gaan, maar ook problemen met voorwaarts-neerwaarts)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:05

Ik rijd nu alleen, want Pivanti staat bij die mensen thuis, ze hebben nog een pony hun dochter, maar die kan op andere tijden dan ik kan... en die van haar is nu dus ook erg druk dus dat schiet waarschijnlijk ook niet zo op. Ik ga morgen wel samen met haar rijden...
Ja met een tiedeman worden ze al een beetje in een krulletje getrokken??

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:57

hm ik bedoelde meer in de zin van instructie, iemand die je kan vertellen hoe je precies een slof moet gebruiken, wanneer wel en niet inwerken, etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:47

Het is wel dat paarden vaak wel drukker worden in de winter. En echt veilig is het buitenrijden niet op deze manier.

Komen ze iedere dag wel buiten? En heb je evenueel wel de mogelijkheid om het voor het rijden te longeren? Dat haalt de ergste frisheid ervanaf.

Hulpteugels zijn denk ik niet de verstandigste methode om hem rustiger te houden. Het is wel een snelle manier maar de oorzaak haal je er niet mee weg. Je loopt het risico dat jullie allebei afhankelijk van een hulpmiddel worden. En dat lijkt me ook niet de bedoeling. Daarnaast moet je heel zeker zijn dat je de hulpmidellen op de juiste manier gebruikt omdat je een hoop kunt verpesten aan een paard als je ze verkeerd gebruikt.

Kijk eens of je iemand kunt meekrijgen die met een halstertouw met je meelopt. Zolang hij braaf is hoeft die persoon niks te doen. Wordt hij heftig dan ben je met zijn 2en om hem te houden.

Succes ermee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:49

Wat naast allerlei hulpteugels en elastieken (ben ik niet zo'n fan van) ook een idee zou kunnen zijn, is even een stapje terug doen. Omdat de eigenaresse de ponies past heeft vanaf de zomer (toch?) en jullie beiden dus nog niet goed weten wat ze doen in de winter/langs de weg, moet je dat voorzichtig ontdekken! Probeer het rijden af te wisselen door eens te gaan wandelen met je pony, vraag een vriendin die mee gaat op de fiets als je wel gaat rijden. Maak het voor jezelf in elk geval niet spannender dan dat het nu is!!

In elk geval: succes!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:53

Er geen mogelijkheid om hem te longeren.
Maar dat ze nu opeens allebei een stuk drukker zijn komt waarschijnlijk doordat ze ander voer kregen opeens, ze gaven nu bix met muesli en luzerne en op de verpakking van de luzerne staat dat het energierijk is en er haver in zit!! DUs zdat voeren ze nu niet meer, en ze zei dat die van haar al eens stuk rustiger was... dus hopen dat het daar aan ligt!! en dat Pivanti ook rustiger is! Haha!