Tempowisselingen opvangen, steun aan teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Tempowisselingen opvangen, steun aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:09

Hallo allemaal!
hier dan mijn eerste topic, hopen dattie het doet!

ik heb gister in de les bij barbara (barb op bokt) op het paardje van Charon (charon op bokt) gereden..
Monty loopt onder Charon erg mooi (vind ik dan! Lachen ) maar bij mij ging het echt voor geen meter! heb er weer heel wat van geleerd! (voornamelijk dat ik nog héél veel moet leren)

ten eerste heb ik erge moeite met tempowisselingen opvangen (en voorkomen).
ik heb het idee dat ik een erg slecht evenwicht heb (kan ook niet recht naast iemand lopen Bloos ) Verward heeft iemand tips hoe ik dat zou kunnen opvangen zonder het idee te hebben dat mijn hele evenwicht ver zoek is???

ook merk ik dat ik (weer qua evenwicht) teveel afhankelijk ben van me teugels, heb best wel moeite met het draven aan de lange teugel, iemand hier nog tips voor???

ben in ieder geval van plan om de komende tijd wat vaker zonder beugels te rijden maar misschien nog meer tips???

alvast bedankt!

Groetjes,

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:18

Eerst een tijdje zitlessen nemen aan de longe zonder teugels en als je balans beter wordt ook zonder beugels! Succes.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:29

daar zat ik ook al aan te denken, alleen rijden we met z'n vieren dus is zitlessen aan de longe wel een beetje lastig...
ga in ieder geval wel zonder beugels!
en toch ook maar eens kijken of ik apart zitlesjes kan volgen af en toe... (als mijn portomonnee weer gevuld is haha)
in ieder geval bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:00

en zonder teugels. Als je toch aan de longe zit. En dan armen zwaaien enzo. Maar een goede instructuer zal je dat allemaal laten doen.
Thuis kun je natuurlijk ook op een krukje oefenen. bv een been omhoog doen en de andere arm en dan wisselen. En dan been en arm aan een kant en dan wisselen, enfin alles om je een beetje uit balans te halen en dat moet je dan opvangen in je zit.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:05

En misschien, omdat je zegt dat evenwicht sowieso niet zo best is, ook gewone evenwichtsoefeningen doen. Bijvoorbeeld over een laag balkje (schoolpleinbankje van vroeger Haha! ) lopen, op 1 been staan zonder vast te houden en dan van been wisselen etc etc. Dat schijnt te helpen, en baadt het niet dan schaadt het iig ook niet!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:38

Je kan ook zo'n klein trampolinetje kopen (kosten bij V&D iets van 20 euro) en daarop oefingen doen, dus zelf draven galloperen en dan een bord met een balletje erop in je hand en zorgen dat het balletje stil blijft liggen. Ook kan je in je les misschien even stukken zonder teugels rijden en dan met je ogen dicht op je zit en balans concentreren. En let op je ademhaling, dus laag in je buik ademhalen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:26

Citaat:
Thuis kun je natuurlijk ook op een krukje oefenen. bv een been omhoog doen en de andere arm en dan wisselen. En dan been en arm aan een kant en dan wisselen, enfin alles om je een beetje uit balans te halen en dat moet je dan opvangen in je zit.

Dit ga ik zeker doen!
dit soort dingen zocht ik dus, oefeningen voor thuis, en toch eens kijken wat andere zeggen!
Thanks

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:32

Citaat:
Maar een goede instructuer zal je dat allemaal laten doen.

mijn instructrice (barb op bokt) geeft goed les hoor! dat even boven alles!
vroeg me alleen af of er nog andere tips waren.. Verward
punt is dat ik mezelf een beetje heb leren rijden toen ik ongeveer 12 was en dus eigenlijk in het begin niet echt aangesproken ben op me houding enzo..
en zoals wel vaker gezegd word, een fout aanleren is makkelijker als het afleren!
nu word ik er wel op aangesproken dus dat gaat al beter.
ik heb ook zitlessen gehad int begin.
op dit moment rijden we met z'n 4en dus ist een beetje lastig om alleen aan de longeerlijn te gaan rijden
maar zoals ik al zei, zodra mijn portomonnee weer gevuld is ga ik zeker wat extra zitlessen nemen!
en ik ga dus met de thuistips aan de gang... het blijft erg vervelend!

iig bedankt voor de tips! OK dan!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:35

probeer anders je teugels overdreven lang te houden (niet heel de tijd maar stukjes) maar het best is aan de longe
ik denk dat zonder beugels geen goed idee is als je nog niet zoveel evenwicht heb de kans is groot dat je dan nog meer op je teugels zoekt omdat je met je benen ook geen evenwicht kan zoeken
maar vraag anders of ze eens een paar keer tijd wil maken om je aan de longe te zetten en je kan ook op de grond oefenen he hinkelen enzo huppen op een been om en om enzo wat je vroeger op school deed

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:53

Teugels los en draven maar. Laat je paard lekker draven, waar hij maar wil (als hij maar in draf blijft) links rechts overal, en jij beweegt mee....
Dat vaak genoeg, ook in draf, voor een onafhankelijke zit.
(meer weten? dit is de passenger game van Pat Parelli)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:03

Bokriempje aan je zadel en daar aan vasthouden.