wil paard goede dressuurbasis geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wezentjeu

wil paard goede dressuurbasis geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:52

heb sinds kort een paardje gekocht, en ik zou dr graag deze winter wat dressuur leren, mijn vraag aan jullie is, wat doe ik dan het best met haar? gewoon figuren rijden? of iets anders? ik zou haar graag wat keuriger laten draaien enzo, ze heeft nog nooit dressuur of les gedaan enkel buitenrijden, daar is ze wel superbraaf maar veel gevoeliger op de benen dan op haar mond. het is niet de bedoeling om haar capriolen te laten maken maar wil gewoon dat ze paar dingetjes bijleerd (ze is bvb erg slecht in draven, ze draaft ook heel kort en onregelmatig) nuja, ze is nog maar 4j en kan dus alles leren, dus mensen geef mij nuttige tips over wat ik haar het best eerst leer.. Lachen

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:57

Nou ik zou maar eerst de basis goed aanleren. Een mooie regelmatige stap draf en galop, waarbij de achterhand er goed bij is en je aanleuning hebt.

Als dat allemaal klopt kan je eens een volte indraaien met de juiste stelling, 8 jes rijden, slangenvoltes, gebroken lijnen enz enz. Als dat goed gaat kan je weer een stapje verder gaan en bv. gaan wijken vanuit draf en dan de oefeingen steeds moeilijker maken. Lachen Maar dit gaat geleidelijk hoor, veel succes

Kenya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:03

ik zou inderdaad ook bij de basis beginnen, wat ik zelf ervaren heb is dat je het best kunt beginnen met het goed voorwaards rijden de rest komt dan vanzelf! succes met je paardje!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:07

Ga goede les nemen, dan zul je zien dat het veel beter gaat!

Veel succes met je paardje, maar is hij altijd zo kort in de draf etc. dit heeft er namelijk niets mee te maken dat hij jong is, uit eigen ervaring is een paard vaak veel te ruim en weet zich nog niet goed raad met z'n lange benen. Weet je zeker dat hij medisch niets mankeert? is hij bijv. gekeurd voor de aankoop?

Nogmaals veel succes OK dan!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:08

wel op strand heb ik haar ns ff een gestrekte draf kunnen laten doen, maar dat vond ze niet zo leuk, maar had eigenlijk nog niet veel kans doordat ik nog geen bak had, maar die komt er deze maand en ik zal jullie raad opvolgen, bedankt Lachen

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:09

jaja, ze is helemaal in orde hoor, en ze loopt best aardig maar ze is niet echt gewoon van te draven hé, we gaan altijd wandelen met de paarden hier, het arme beest heeft nog nooit echt in een bak gereden, maar voor zover ik voel / zie loopt ze wel goed hoor Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:15

De TS vraagt hoe ze een goede basis met aanleggen en de eerste twee antworrden zijn beginnen bij de basis en de basis goed aanleren ..

Beetje apart?!

Een basis voor dressuur is voor velen verschillend. Je paard hoort dan een fijnen aanleuning aan te nemen, mooi vlot voor het been te zijn en regelmatig en voorwaarst te lopen ookin de overgangen.
Een instructrice kan je hier vast goed bij helpen. Zalf kan je kijken of je paard mooi recht onder je door loopt voorwaarts is en van je been naar je hand toe rijden. Ontspanning is ook belangrijk. Als je paardje mooi ontsapnnen loopt zal hij ook wel regelmatiger worden (als hij wel helemaal goed is natuurlijk). Voor dat je ingewikkelde wendingen gaat rijden zou ik eerst lekker overgangen doen, werken aan de ontspanning en voorwaarts rijden (paard op zijn eigen benen laten lopen) gelijkmatig tempo en gehoorzaam.

Als je dat kan ben je denk ik goed op weg.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:37

Riant schreef:
De TS vraagt hoe ze een goede basis met aanleggen en de eerste twee antworrden zijn beginnen bij de basis en de basis goed aanleren ..

Beetje apart?!

Een basis voor dressuur is voor velen verschillend. Je paard hoort dan een fijnen aanleuning aan te nemen, mooi vlot voor het been te zijn en regelmatig en voorwaarst te lopen ookin de overgangen.
Een instructrice kan je hier vast goed bij helpen. Zalf kan je kijken of je paard mooi recht onder je door loopt voorwaarts is en van je been naar je hand toe rijden. Ontspanning is ook belangrijk. Als je paardje mooi ontsapnnen loopt zal hij ook wel regelmatiger worden (als hij wel helemaal goed is natuurlijk). Voor dat je ingewikkelde wendingen gaat rijden zou ik eerst lekker overgangen doen, werken aan de ontspanning en voorwaarts rijden (paard op zijn eigen benen laten lopen) gelijkmatig tempo en gehoorzaam.

Als je dat kan ben je denk ik goed op weg.

Ik vind het apart dat je berichtje dezelfde inhoud heeft als de eerste twee

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:59

Nettie schreef:
Ik vind het apart dat je berichtje dezelfde inhoud heeft als de eerste twee

ja ja dat vind ik ook!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:57

Les nemen en samen met je instructrice van onderaan beginnen.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:51

eerst aan de longe proberen je paard goed laten te reageren en dan (als je de mogelijkheid hebt) met een instructrice verder gaan. en eventueel je paard aan de longe met een bijzet

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:57

loesjuhh schreef:
eerst aan de longe proberen je paard goed laten te reageren en dan (als je de mogelijkheid hebt) met een instructrice verder gaan. en eventueel je paard aan de longe met een bijzet

kun je ook uitleggen waarom je er gelijk ook een bijzet aan moet doen?
wil dit wel even onderbouwd zien. waarom niet gewoon zonder bijzet? en wat voor bijzet zou jij dan kiezen?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:02

klomp schreef:
wil dit wel even onderbouwd zien. waarom niet gewoon zonder bijzet? en wat voor bijzet zou jij dan kiezen?

Inderdaad dit meisje vraagt om de basis. Voortwaarts rijden lijkt mij op dit moment veel belangrijker.

Ruime figuren, ze zegt zelf al dat dit paardje kort loopt wat hiervan de oorzaak is weet ik niet.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:40

paardje is nooit draf gewoon geweest, kijk ze is enkel gebruikt om buiten te rijden, en de mensen die er vroeger mee gereden hebben gallopeerden meteen aan zonder draf (wat niet goed is , weet ik wel) dus daarom gaat t gewoon wat moeilijk.. maar met een beetje werk zal ze ongetwijfeld als een pareltje lopen hoor Lachen

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:25

klomp schreef:

ik dacht dat ze misschien er mee verder wilde, en omdat veel instructeurs dit doen, zodat ze op de goede manier gaan lopen (hun nek op de goede manier gebruiken)
en ik zei eventueel

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:15

Tellen is ook moeilijk soms want mijn bericht heeft sommige overeenkomsten met het eerste bericht en niet één met het tweede.

Ik zie in die berichte de woorden Recht, ontspanning, aan het been, en op eigen benen lopen, van je been naar de hand kunnen rijden, niet staan hoor.. maar misschien lees ik met mijn neus. Ik heb het niet over 8-jes slangevoltes en wijken ergens, want dat komt volgens mij pas nadat je een rechtegesteld paard hebt dat op zijn eigen benen, voorwaarts loopt en scherp aan de hulpen is.

maar ik kan me natuurlijk vergissen

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:10

Les nemen is wel heel handig. En beginnen met het ontspannen, goed aan het been en het zoeken naar regelmaat in de gangen. De stelling is ook heel erg belangrijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:12

loesjuhh schreef:
ik dacht dat ze misschien er mee verder wilde, en omdat veel instructeurs dit doen, zodat ze op de goede manier gaan lopen (hun nek op de goede manier gebruiken)
en ik zei eventueel

Dit is juist niet zo. Ze worden gedwongen om zo te lopen, daar gebruiken ze juist de verkeerde spieren voor. Als je een beetje een bijdehand paard heb, train je binnen de korste keren niets anders als de onderhals!

Wezuntjuh (zo ongeveer); Kennissen van ons hadden ook zo een pony. Alleen maar mee gecrosst, draf kende deze ook niet. Alleen stap en race-galop. Maar na veel geduld en trainen is het allemaal goed gekomen.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:56

neenee, wees niet bang, ik zal geen hulpteugels gebruiken, wil haar mooi ontspannen en recht rijden, ze hoeft niet onmiddellijk naar beneden te lopen,.. is wel erg spannend, de bak komt eraan in het midden van deze maand (15x30m) en als ze wat gewoon is om in de bak te rijden ga ik in een manege in de buurt wat lessen met dr volgen Lachen

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:41

Sjonniej schreef:
Dit is juist niet zo. Ze worden gedwongen om zo te lopen, daar gebruiken ze juist de verkeerde spieren voor. Als je een beetje een bijdehand paard heb, train je binnen de korste keren niets anders als de onderhals!

Wezuntjuh (zo ongeveer); Kennissen van ons hadden ook zo een pony. Alleen maar mee gecrosst, draf kende deze ook niet. Alleen stap en race-galop. Maar na veel geduld en trainen is het allemaal goed gekomen.

oke... sorry... dit is wat ik altijd meegekregen heb Verdrietig

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:46

loesjuhh schreef:
oke... sorry... dit is wat ik altijd meegekregen heb Verdrietig

geeft niks toch?? we zijn allemaal op de wereld om te leren en je bent nooit uitgeleerd toch? je bedoelingen waren immers goed..

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:20

klomp schreef:
geeft niks toch?? we zijn allemaal op de wereld om te leren en je bent nooit uitgeleerd toch? je bedoelingen waren immers goed..

bedankt Haha!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:27

idd gewoon proberen ontspanne voorwaarts te laten lopen en gewoon nog niet op het hoofd te letten hij hoefd toch niet meteen in de krul te lopen neem ik aan? maar en als ie zich gaat ontspanne gaat het regelmatig lopen ook beter.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:11

Riant schreef:
Tellen is ook moeilijk soms want mijn bericht heeft sommige overeenkomsten met het eerste bericht en niet één met het tweede.

Ik zie in die berichte de woorden Recht, ontspanning, aan het been, en op eigen benen lopen, van je been naar de hand kunnen rijden, niet staan hoor.. maar misschien lees ik met mijn neus. Ik heb het niet over 8-jes slangevoltes en wijken ergens, want dat komt volgens mij pas nadat je een rechtegesteld paard hebt dat op zijn eigen benen, voorwaarts loopt en scherp aan de hulpen is.

maar ik kan me natuurlijk vergissen

Neuh, vind tellen best makkelijk eigenlijk Lachen

Volgens mij is lezen wat moeilijker. Ik zeg namelijk niet dat je meteen 8jes moet gaan rijden. Pas nadat de aanleuning enz enz correct is