Ik rijd mijn paardje van drie en een half heel erg serieus. Ik wil er erg graag mee op wedstrijd. Maar nu zei iemand laatst tegen mij dat mijn paardje een nee-knikker is, en dat dat kwam doordat ik hem fout aan de teugel rij. Maar ik snap het niet, ik speel gewoon een beetje met mijn vingers en dan loopt ie goed. Hoe kan het dan dat mijn paard een nee-knikker is, of is dit onzin?
Babeth
Geplaatst: 30-11-04 17:57
Waarschijnlijk speel jij zo met je teugels, dat je het zaageffect krijgt. Dan gaat de onderkant van het paardenhoofd inderdaad zo heen en weer dat het nee schudden lijkt. Houd gelijke druk op de teugels en niet afwisselend.
bogie
Geplaatst: 30-11-04 18:15
Ik sluit me volledig aan bij Malkaatjuh. Of vraag het eens aan de instructrice.
falco_lover
Geplaatst: 30-11-04 18:24
Ik heb is horen zeggen ( ik weet niet dat dat waar is ) dat sommige paarden gewoon "nee-schudden" als ze naar beneden lopen , ook als je handen stil zijn , kweet natuurlijk niet dat dat waar is he mensen. xxxx
Nettie
Geplaatst: 30-11-04 18:31
Als je je handen gewoon netjes stil houdt, maar met je been drijft lijkt mij het heel vreemd als een pony dan gaat nee-knikken. Het is trouwens nee-schudden
Anoniem
Geplaatst: 30-11-04 18:34
Schud hij ook nee als je met een lange teugel rond rijd? Zo nee, dan doe je teveel met je hand en speel je teveel met je handen.
Vergeet niet dat zo'n jong paardje nog geen verpest bekkie heeft, dus op het minste gedoe met je hand reageert (zou zouden ze allemaal nog moeten zijn na 10 jaar, maar helaas)
upgrate
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-04 18:45
hij doet dat alleen als ik hem gewoon aan de teugel rijd. niet met losse teugels. maar verpest bekkie? hangen doet ie wel een beetje
Jytte
Geplaatst: 30-11-04 18:48
het klinkt allemaal niet echt ontspannen, en ik dacht toch dat de oorzaak van nee-schudden is dat je "loopt te zagen" oftewel dat je te ruw "speelt" met je vingers...
Niemandweet
Geplaatst: 30-11-04 18:51
esmir schreef:
het klinkt allemaal niet echt ontspannen, en ik dacht toch dat de oorzaak van nee-schudden is dat je "loopt te zagen" oftewel dat je te ruw "speelt" met je vingers...
Klopt volgens mij wel
obelix
Geplaatst: 30-11-04 18:52
Hoe speel je met je handen? Of met je vingers? Doe je dat met 1 hand of anders??? Enne heb je les met je beestje? Is meestal wel belangrijk,zeker met een jong dier..
Anoniem
Geplaatst: 30-11-04 18:55
upgrate schreef:
hij doet dat alleen als ik hem gewoon aan de teugel rijd. niet met losse teugels. maar verpest bekkie? hangen doet ie wel een beetje
Nee nog geen verpest bekkie
Duidelijk dat het aan je handen ligt, anders deed hij het ook als hij geen contact met je handen heeft.
Je doet teveel met je handen, te weinig met je benen.
Een paard wat gaat hangen, is niet goed aan het been. daar ga je eerst aan werken, want een paard moet goed aan het been zijn, anders kun je niks.
Verder het aan de teugel gaan. Ook weer eerst je paard goed laten reageren op je been. Dan vang je het aktiever lopen op, door je handen, ontspannen stil te houden, niet spelen of frutten. En je houd hem dan wat tegen. Met beide handen evenveel en niet om en om. Komt hij een mm. naar beneden, hou jij hem ook niet meer tegen. want dat is zijn beloning. En zo komt hij vanzelf verder naar beneden.
maar pas als hij eerst goed voor het been is.
Haal verder goede les, dan word je dat verteld, wat beter gaat dan via de compu
upgrate
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-04 19:26
obelix schreef:
Hoe speel je met je handen? Of met je vingers? Doe je dat met 1 hand of anders??? Enne heb je les met je beestje? Is meestal wel belangrijk,zeker met een jong dier..
Ik heb geen les, maar ik kan heus wel rijden hoor..
TequilaRos
Geplaatst: 30-11-04 19:33
Het nee-schudden kan ook veroorzaakt worden doordat je je handen tever uitelkaar hebt!! Dan zoekt je paardje steun op je handen en die zijn te ver weg voor zijn ondersteuning.
Dat hij op je teugel hangt daarover sluit ik me bij het bovenstaande aan.
dagmach
Geplaatst: 30-11-04 19:34
Ja,die hebben we veel vaker gehoord
Maar waarom schudt ie dan met zijn hoofd
Ach,je hebt het zelf al gezegd,dat komt omdat je goed kunt rijden
Nee,kom op joh,kijk kritisch naar jezelf,neem les en je zult zien dat jij en je paard ontspannen kunnen werken,misschien over een tijd je paard goed over de rug kunt laten lopen met een correcte aanleuning en dan is het nee-schudden voorbij. Doe er wat mee,succes,
oke, weer zo'n stomme @#$#% die van alles verzint ga word er zo moe van
ga op de plee wc papier velletjes tellen of zo!!
upgrate
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-04 19:43
dat was een grapje... dit is een serieuze vraag, maar iedereen reageerd hier meteen zo negatief
remi
Geplaatst: 30-11-04 19:44
upgrate schreef:
Ik heb geen les, maar ik kan heus wel rijden hoor..
Dit zegt het eigenlijk al
upgrate
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-04 19:46
hoezo? ik heb heus wel les gehad, met mijn vorige pony. maar het geld groeit mij helaas niet op de rug, jou wel? dan kom ik es langs..
joske_vuran
Geplaatst: 30-11-04 19:46
Uhm... als ik naar bovenstaande topic kijk, denk ik dat dit ook niet waar is
Anoniem
Geplaatst: 30-11-04 19:46
Leuke grapjes
Je kunt simpelweg niet rijden, want dan schudde je paard geen nee als je er met je handen aan zit en dit is geen grapje!
Anoniem
Geplaatst: 30-11-04 19:47
upgrate schreef:
hoezo? ik heb heus wel les gehad, met mijn vorige pony. maar het geld groeit mij helaas niet op de rug, jou wel? dan kom ik es langs..
pony verkopen, probleem opgelost
baantje zoeken probleem opgelost
niet rijden todat je les kunt betalen, probleem opgelost
Authentic
Geplaatst: 30-11-04 19:50
Als je geen geld hebt voor lessen vrees ik dat je je paardje wel ken verkopen ...
Jytte
Geplaatst: 30-11-04 19:51
ts , als het al waar is heb ik het erg met je paard te doen. en vraag eens aan een deskundige of je wel kan rijden.. want aan de manier waarop je over bep. zaken praat blijkt al dat je niet weet waar je het over hebt.
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 30-11-04 20:53
Lijkt me duidelijk dat het hoogste tijd is voor een slotje.