Bit vastpakken/ stijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Bit vastpakken/ stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:06

Een paard wat ik af en toe rij pakt op de linkerhand het bit nogal vast.
Hij is ook moeilijk op de volte te houden in stap en draf. Galop daarentegen gaat niet zo moeilijk. Zolang ik veel stelling vraag houdt hij het bit niet continue vast. Wel doet hij het ineens en gooit zijn hoofd dan omhoog. Hij wil op links ook niet zo lekker inbuigen als op rechts. Nu weet ik wel dat paarden net als wij een betere en mindere hand hebben.
Toch hoop ik dat iemand wat goede tips heeft. Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:12

Paard rechtrichten, eerst op volte. Paard mag niet de volte vergroten of verkleinen. Ik kijk wat paard doet op een volte, valt deze op de schouder en wil dus verkleinen, dan laat ik binnenteugel even wat losser en stuur ik paard terug met buitenteugel naar de voltelijn die ik aan het rijden ben, ik wacht tot paard daadwerkelijk zijn gewicht verplaatst naar buiten en paard zal dan op 2 teugels gelijkmatige aanleuning hebben en ontspannen op moment dat hij terug is op die voltelijn.

Vergroot paard de volte en gaat hij dus over de schouder lopen, dan laat ik buitenteugel even los en stuur ik met binnenteugel paard naar binnen om zijn gewicht om te zetten, op moment dat paard zijn gewicht verzet en terug gaat naar volte lijn zal paard op 2 teugel gelijkmatig aanleuning hebben en ontspannen.
Een paard wat niet rechtgericht is zal zich niet op beide kanten laten buigen.
Dit stuurwerk ga ik later op rechte lijnen doen, bijv korte diagonalen of vanuit een hoek naar letter A/C rijden. Voel wat paard doet, valt hij naar links dan laat ik linkerteugel losser en stuur met rechterteugel naar rechts, wacht tot hij gewicht om zet en paard zal ontspannen. Dat geldt hetzelfde voor andere kant.
Succes ermee OK dan!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:25

Hee, bedankt voor je duidelijke uitleg. OK dan! Op de linkerhand valt hij dus naar binnen. Ik ga dit vanavond gelijk uitproberen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:35

gewoon veel slangenvoltes,kleine 8jes,kleine voltes.....
en gewoon veel stelling naar binnen op de kleine volte..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:22

beautylover schreef:
gewoon veel slangenvoltes,kleine 8jes,kleine voltes.....
en gewoon veel stelling naar binnen op de kleine volte..

Ja precies maakt paard ook soepel in de rug, maar let hierbij dus ook op, dat paard niet valt op schouder of wegloopt over schouder in de oefening.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:10

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat als je paard zn bit vast houdt, om dan juist niet te trekken maar juist te ontspannen op die kant. Vervolgens iets meer druk op de andere teugel en binnenbeen erbij, je paard wordt dan rechter en als het goed is laat hij zn bit dan ook los

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:20

Danielle01 schreef:
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat als je paard zn bit vast houdt, om dan juist niet te trekken maar juist te ontspannen op die kant. Vervolgens iets meer druk op de andere teugel en binnenbeen erbij, je paard wordt dan rechter en als het goed is laat hij zn bit dan ook los

Ja dat is ook wat ik hierboven bedoelde. Je bent met rechtrichten bezig en je pakt juist niet aan de teugel waar paard zelf pakt. Als paard op schouder valt dan pakt hij de binnen teugel, die laat je dus los en stuur je hem naar buiten via buitenteugel. Knipoog

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:25

Bets schreef:
Ja dat is ook wat ik hierboven bedoelde. Je bent met rechtrichten bezig en je pakt juist niet aan de teugel waar paard zelf pakt. Als paard op schouder valt dan pakt hij de binnen teugel, die laat je dus los en stuur je hem naar buiten via buitenteugel. Knipoog

Helemaal mee eens, alleen moet je volgens mij hem ook naar buiten sturen met je binnenbeen (gaat hij gelijk om je binnenbeen heen)