Het volgende probleem......Hellup!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lentigo

Het volgende probleem......Hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 21:40

Hey,

Bedankt voor alle tips in mijn vorige topic. Hierin schreef ik dus dat hij dus zo fris was en dat het dan een probleem is met rijden. Nu heb ik dit onder controle, en is dus het volgende probleem aanbeland. Of eigenlijk twee probleempje: Verward

1) Als hij dan lekker loopt, is hij zowat niet meer naar voren te krijgen. En als ik dan flink been geef dan drukt ie zich op waarop ik dus weer mijn hand moet sluiten. En hij weer naar beneden gaat en langzamer gaat lopen. Hierdoor gaat het rijden erug rommelig, voor mijn gevoel dat. En ik wordt er echt moe van ook. En zodra ik dan ga wenden en op de diagonaal ga rijden dan krijg ik het probleem dat hij niet recht is. Ik heb het idee dat hij ieder keer weer wat verzint om onder het werk uit te komen..

2) Als hij dan lekker loopt, met zijn koppie in de krul durf ik mijn hand niet te ontspannen en blijf ik dus aan die teugels rodtzooien. Of ik houd die druk steeds of ik ga zitten plukken. Ik irriteer me hier mateloos aan. Soms heb ik wel van die stukje dat ik niks meer in mijn handen heb, maar op een of andere manier krijg ik steeds weer die druk terug en blijf ik klooien aan die teugels. Dit is erg vervelend, ook voor mijn paard.

Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen, en dat jullie mij weer wat tips kunnen geven Haha! En ik weet niet of er bokkers zijn die met hetzelfde probleem zitten, of hebben hezeten. Hoe hebben jullie dit aangepakt of wat doen jullie eraan??? Op deze dingen loop ik dus steeds vast.
Ik hoor het wel, en alvast harstikke bedankt.

Liefs van Jessica

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:03

Ja, ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Is die van jou dan ook heel terughouden, want zo komt jouw verhaal bij mij over. Ik zou om te ontspannen en de terughoudendheid een tijdje galloperen, waardoor je op je gemak aan het voorwaartse kunt werken. Weet je wat ook wel eens wil helpen als je, je handen niet kunt/durft te ontspannen is ten eerste heel stil te blijven zitten en daar vooral aan te blijven denken. Ten tweede als dit niet lukt pak je de teugels wat langer, waardoor je je meer op je zit richt en niet op je handen. En als dit niet lukt, zal ik als ik jou was m'n handen een keer naar voren doen, zodat de spanning er even af is. Wat bedreft die druk, dat ligt echt aan degene die er op zit. Ik zou dan het voornoemde doen.
Kortom: je moet het je eigen niet te moeilijk maken en heel consequent zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:29

1. Goed voorwaarts houden. Als hij langzamer gaat zal ook de achterhand afzwakken en krijg je een heel raar beeld. Voorwaarts is stukken belangrijker als dat krulletje. Dus lekker voorwaarts houden, jammer dat hij nu nog iedere keer omhoog komt, maar dat gaat vanzelf over.

2. Dat is iets waar je zelf constant aan moet denken. Zet desnoods iemand aan de kant die je er iedere keer op wijst. Als je blijft rommelen zal hij nooit constant willen lopen. Want dan snapt hij ook het verschil niet tussen het krulletje en de kamelen-look-a-like en zal dus de makkelijkste houding aannemen voor hem. Want het maakt voor hem niets uit, of hij nu hoog of laag loopt hij heeft altijd gerommel in zijn mond.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:46

Ik ben het met Sjonniej eens voorwaarts is veel belangrijker de rest komt vanzelf.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:32

op het been reageren is het belangrijkste, is dat er niet dan is het krulletje, *nep* .. dus, eerst goed op het been te laten reageren, achterhand eronder krijgen, en dan kijken wat de voorhand doet.

als het paard het verschil niet ziet, tussen goed (=weinig teugeldruk) en fout (=veel teugeldruk) dan zal het ook niet snappen wat je bedoeld met die druk op de teugels, beloon hem met je stem zodra hij ontspant (= en dat betekend ook dat hij gewoon op je beenhulpen reageerd en niet alleen in de krul loopt Knipoog ) .. zelf moet je denken*loopt hij nu goed? ja? loslaten!* (en dat elke sec.) (ps: durf ook eens tijdens een goede ontspanning je handen helemaal naar voren te brengen,, als het goed is blijft hij dan lekker gewoon doorlopen,,)

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:25

Ik heb vandaag weer les gehad... En het ging best redelijk. Hij vind het gewoon super lastig om te kijken waar hij heen gaat. Rechtsom gaat beter dan linksom. En dat duurt gewoon een tijd voor dat hij zelf dan ook lekker ontspannen is in zijn lichaam. En als hij dan lekker in de krul begint te lopen dan zijn er soms stukken bij dat ik dus niks in mijn handen heb, maar meestal blijft hij zich zwaar maken. Dan loopt ie dus wel in de krul, maar hij blijft zwaar. Wanneer ik hem dan lekker naar voren toe drijf dan drukt ie zich ff op maar gaat dan wel weer in de krul en wordt hij wel wat lichter in de hand. Maar het probleem is dus dat hij zwaar blijft.
En ik denk ook wel dat het vanzelf komt dat hij lichter wordt en dat ik hem kan gaan dragen, maar hoe kan ik dat dan het besten trainen??

Het voorwaarts lopen gaat al wel beter hoor.

Groetjes van Jessica

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:31

Sullie97 schreef:
Ja, ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Is die van jou dan ook heel terughouden, want zo komt jouw verhaal bij mij over. Ik zou om te ontspannen en de terughoudendheid een tijdje galloperen, waardoor je op je gemak aan het voorwaartse kunt werken. Weet je wat ook wel eens wil helpen als je, je handen niet kunt/durft te ontspannen is ten eerste heel stil te blijven zitten en daar vooral aan te blijven denken. Ten tweede als dit niet lukt pak je de teugels wat langer, waardoor je je meer op je zit richt en niet op je handen. En als dit niet lukt, zal ik als ik jou was m'n handen een keer naar voren doen, zodat de spanning er even af is. Wat bedreft die druk, dat ligt echt aan degene die er op zit. Ik zou dan het voornoemde doen.
Kortom: je moet het je eigen niet te moeilijk maken en heel consequent zijn.

Over dat galopperen: Hij wordt er inderdaad wel ontspannen van, maar als ik in het begin ga galopperen ben ik bang dat hij sterk gaat worden in de galop. En hij heeft al zo'n zware galop.. Verward Dus meestal rijdt ik een poosje los, eerts veel stappen en wat rek en strek oefeningen, dan lekker draven en heel veel overgangen en dan pas de galop. Anders gaat ie racen.. Haha!
Maar ik kan het een keertje proberen....

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:41

wat bij mij gewoon goed helpt is een halsverlenger. ik had ook dezelfde problemen, maar als je hier een tijdje mee rijd loopt hij niet meer op je hand en meer ontspannen. andere hulpteugels dwingen het paard veel meer dan een halsverlenger. bij een halsverlenger krijgt het paard na een tijdje in de gaten dat hij gewoon als hij nageeft veel prettiger loopt. ook goed warmrijen helpt en veel oefenen!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Lentigo schreef:
Over dat galopperen: Hij wordt er inderdaad wel ontspannen van, maar als ik in het begin ga galopperen ben ik bang dat hij sterk gaat worden in de galop. En hij heeft al zo'n zware galop.. Verward Dus meestal rijdt ik een poosje los, eerts veel stappen en wat rek en strek oefeningen, dan lekker draven en heel veel overgangen en dan pas de galop. Anders gaat ie racen.. Haha!
Maar ik kan het een keertje proberen....

Wat bedoel je met sterk worden, wordt hij dan zwaarder in je hand?
Je moet er vooral voor zorgen dat je je paard van de hand afrijdt. Dus voorwaarts houden. Als ie gaat racen, op de grote volte zetten en dan de volte steeds kleiner maken, zodat hij wel terug moet komen, daarna de volte weer openen en kijken of hij nog aan je been en een stukje op de volte verruimen en daarna kijken of hij wil terug komen. Zo niet, de volte weer sluiten, zodat hij weer terug moet komen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:40

Misschien spoortjes of zweep?
Je paard leren dat je niet teveel zijn mond belast, hij is toch sterker. Veel meer met je benen rijden, dat heb ik ook aangeleerd en geloof me het gaat nu een stuk gemakkelijker.
Heb je geen les oid, of iemand die je eens een keertje helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:41

Veenendaler

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:17

Alacairion schreef:
:wave: Veenendaler

Cheese! Heey hallo....

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:21

Onyx schreef:
Misschien spoortjes of zweep?
Je paard leren dat je niet teveel zijn mond belast, hij is toch sterker. Veel meer met je benen rijden, dat heb ik ook aangeleerd en geloof me het gaat nu een stuk gemakkelijker.
Heb je geen les oid, of iemand die je eens een keertje helpt?

Ik rijd al met kleine spoortjes, en ik heb ook wel les. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de mening van andere, en wat de ervaringen zijn hier van de bokkers enzo... En eens wat tips van andere mensen, en hoe die dit soort dingen oplossen. Dat vind ik voor mezelf bets nuttig om te weten.

En het probleem is dus dat hij zo zwaar wordt in mijn hand. Ik krijg echt last van mijn schouders ervan. En hij vind het echt moeilijk om te buigen, vooral linksom. En dat maakt het ook heel erg moeilijk en lastig. En de ene dag gaat het beter dan de andere dag..
Als ik maar eens wist hoe ik hem minder zwaar kan laten lopen in mijn hand..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:44

Misschien meer overgangen rijden?!

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:59

Sullie97 schreef:
Misschien meer overgangen rijden?!

Ben ik ook al zeeeer druk mee... Haha!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:23

Tempo en beendruk komt, net als de vorige al zeggen, als eerste. Probeer eens wat meer met je zit te rijden, overdreven meegaan. Je kunt de teugels rustig wat losser laten, zodat je nog net nog contact hebt. Goed drijven en meetellen in de gangen. Probeer ook eens de gang in verkorte/midden/uitgestrekte versie te rijden. Veel overgangen in de gang zelf, zodat hij echt gaat reageren op je been. Als je paard te vertrouwen is kun je de teugels ook in een knoop leggen en proberen te sturen met je benen, want jouw paard reageert volgens mij niet genoeg op het been.

Wat ook kan helpen is ruime cavaletties leggen waarbij het paard erg ruime passen en een net tempo moet hebben. Als je die ruime passen dan hebt, hou ze dan ook en beloon het paard na een rondje.

Als het paard eenmaal beter op het been reageert probeer je eens een andere manier van paard aan de teugel krijgen: Je pakt de teugels wat korter, (wacht dan even en drijft goed door, vooral bij jou,) maakt met beide handen een halve ophouding en op dat zelfde moment druk je met beide benen. De meeste paarden komen dan ook onderin.

Wat je ook kunt doen is om vanuit halt het aan de teugel aan te nemen en dan goed doordrijven. In jouw geval lukt dit denk ik alleen als je paard eerst beter reageert op beendruk.

Hopelijk heb je hier wat aan, veel succes!

joyce85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:55

Als je pony netjes in de krul loopt en dan plotseling langzamer gaat lopen, en jij dus meer werken moet, dan komt dat waarschijnlijk omdat hij nu eindelijk zijn achterhand eronder zet! das juist de bedoeling, toch? Daardoor is hij korter en veel pony gaan dan langzamer lopen. je moet je hand dan ontspannen en veel overgangen rijden, en zorgen dat hij goed voor je been wordt.

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 18:09

Als hij daar dan lekker loopt en hij zet zijn achterhand eronder gaat hij idd langzemer lopen.. En hij reageert dan ook niet ecdht meer voor het been.
Hij is idd niet goed voor het been. Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ga er zeker wat mee doen....

Bedankt!!!!!!!

Liefs van Jessie en Starteegje....