Hoe beter blijven zitten in galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Hoe beter blijven zitten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:32

Hallo, mijn pony gaat erg snel met de galop maar daar wordt aan gewerkt, maar omdat ze zo snel gat kan ik slecht blijven zitten in het zadel, heeft er misschien iemand wat tips?

Aanspringen in de galop gaat ook nog niet echt, heeft er iemand wat tips, zodat mij pony, aanspringt op het juiste moment in galop?

Bedankt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:34

zorg dat je ontspannen blijft en durf te gaan zitten, ga mee met de bewegingen concentreer jezelf daarop. sluit voor de gein eens een paar tellen je ogen waarbij je ontspant en je paard aavoelt, je zal hier makkelijker door gaan zitten.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:41

Ik denk inderdaad ook dat het heel belangrijk is om ontspannen te blijven. Op dat moment bonk je ook niet in het zadel!! Is het misschien mogelijk dat juist doordat jij zo gespannen zit, en dus niet goed zit, je pony juist harder gaat!!! Rijd met jou pony geen rechte stukken in de galop, maar zet hem op de volte

Verder moet je erop letten dat je de juiste hulpen geeft voor het aanspringen! Je moet er zelf vertrouwen in hebben dat het deze keer wel lukt, anders springt hij niet goed aan.
Zorg voordat je aanspringt dat je pony goed naar je luisterd: goed aan het been is daar heel belangrijk bij, goede stelling en een juiste drang naar voren. Als dit allemaal klopt moet je de juiste hulpen geven. Gaat je pony alleen maar harder draven, neem je pony terug en wacht totdat alles weer klopt en probeer het opnieuw!!

Veel succes ermee

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:43

marloezzke schreef:
sluit voor de gein eens een paar tellen je ogen

Bedankt voor het antwoord, maar mijn ogen dicht doen, doe ik niet, ik weet niet of ik er dan namelijk heel op blijf zitten Scheve mond
Ze sjeest het liefst zo hard en moeilijk mogelijk de bak door, ik ben namelijk teveel aan het werken, om haar rustig te laten galoperen en haar op te volten te laten lopen. Dan ben ik teveel met haar bezig en niet met mijzelf.
Maar bedankt voor je reactie
Laatst bijgewerkt door Deau op 29-11-04 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:43

Nog iets....

Het kan je pony helpen om in een hoek aan te springen of op een volte

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:49

Danielle01 schreef:
Rijd met jou pony geen rechte stukken in de galop, maar zet hem op de volte

Zorg voordat je aanspringt dat je pony goed naar je luisterd: goed aan het been is daar heel belangrijk bij, goede stelling en een juiste drang naar voren.

Gaat je pony alleen maar harder draven, neem je pony terug en wacht totdat alles weer klopt en probeer het opnieuw!!

Nog iets....
Het kan je pony helpen om in een hoek aan te springen of op een volte

Veel succes ermee

Ik rij geen rechte stukken, alleen maar op de volte.

Goed aan het been twijfel ik nog aan, om van uit, stilstaan naar stap en van stap naar draf, hoef ik maar een kleine beendruk te geven of je loopt al meteen vlot naar voren. Alleen zodra ik de hulpen ga geven in de galop, dus stelling vragen, buitenbeen naar achteren, en drukken met het buitenbeen. Maar dan gaat ze alleen maar hard draven, dan neem ik haar terug dan is ze de eerst 4 voltes, helemaal gek, en zodra ik het opnieuw probeer maar dan met een schopje van het buitenbeen, galopeert ze na een halve volte wel aan.
Maar nog steeds te hard.

de hoek zijn we alweer voorbij zonder dat ze maar een galoppas heeft gemaakt, en op een of andere manier springt ze niet aan op een volte van ong 8 meter.

Maar bedankt voor je antwoord

Het opnieuw terug nemen in een rustige draf, ben ik al veel mee bezig.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:05

Heeft er iemand misschien ook een tip, voor haar op het juiste moment te laten aanspringen in galop?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:10

Goed stelling vragen, proberen rustig en verzameld te draven (wel actief), op volte inderdaad, been naar achter en zelf niet naar voren leunen, goed naar achteren blijven zitten en zithulpen geven, wanneer ze alleen maar sneller gaat weer rustig terug pakken, anders wordt t rommelijk en leert ze dat misschien aan. Als ze niet reageert op deze hulpen, kun je ook wel ns n tik geven. Rustig proberen te blijven, niet onnodig straffen en aan je eigen houding proberen te denken(ook voor galop is belangrijk)! Succes ermee Lachen!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:47

probeer je pony eerst goed ontspannen te laten te drave en hem goed sscherp stellen aan je hulpen doormiddel van veel schakelen en overgangen. zet je pony op een volte en zorg dat hij op een ontspanne manier blijft draven en goed aan je hulpen blijft, probeere dan aan te springen naar de galop, lukt het niet probeer het opnieuw maar wel eerst weer naar de onstpanning, lukt het dan niet zelfde manier maar iets meer hulp, reageert hij helemaal niet geef hem dan maar flink op zijn lazer, ben vooral concequent maar niet ongeduldig.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:01

Hoi Hoi!!
Het kan dan misschien ook wel zo zijn dat je pony gewoon moeite heeft om in de juiste stelling goed aan te springen in de galop. Gewoon volhouden en dan lukt het vanzelf een keertje, maar ik denk dat je niet moet proberen om je paard over te laten gaan in de galop als gevolg van het harde draven. Weer terugnemen en opnieuw proberen dus. Let ook op je eigen houding zodat je hem niet in de weg zit (dus niet naar voren hangen, want als hij er al moeite mee heeft dan maak jij het hem alleen maar moeilijker)

Als je paardje eenmaal in de galop zit, moet je hem na een paar passen weer terug nemen naar de draf. Deze kleine stukjes steeds verder uitbreiden!!

Ik weet niet hoe oud je pony is, maar misschien heeft hij nog niet genoeg evenwicht in de galop en gaat hij daarom hard!!

En als je nog geen les hebt, neem dan een keertje les! Heb je al wel les, dan moet je het aan je instructrice vragen!

Veel succes

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:14

Bedankt voor de antwoorden.

Danielle 01: ze is 9 jaar, en ik heb wel les ja, maar ik was gewoon benieuwd wat jullie als tips zouden geven voor dit probleem. Misschien, zijn jullie aanwijzingen beter, is altijd te proberen Knipoog
Maar bedankt!

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:16

Wat bij mij heel erg helpt in heel goed in- en uitademen. Echt bewust ademen,dan blijf je wat meer in je zadel 'plakken'.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:18

jip maar dan de diepe ademhaling van uit zeg maar je buik.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:21

Ik heb zelf ook soms nogal moeite met blijven zitten op mijn race haf... wat mij dan helpt is de beugels uitdoen.. zodat ik mn benen niet op kan trekken en dus om mn evenwicht te bewaren wel moet blijven zitten..
Snap je wat ik bedoel?
Ik kan nu wel netjes blijven zitten zonder beugels alleen met beugels nog steeds niet :S haha... maar word nog hard aan gewerkt (A)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:22

Weetje wat het is, ik kan voordat ik ga galloperen er goed aan denken, van goed in- en uitademen, maar zodra ik, in de galop zit heb ik daar geen tijd meer voor Knipoog
Maar ik zou het maar eens goed gaan proberen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:30

ik hield vroeger mijn handen vast aan de zadel boom Haha!
maar niet doen hoor das slecht Tong uitsteken
ik trek me in het zadel hakken super laag en uhm achterover hangen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:55

naar mijn mening kun je beter even wachten met het werken, zoals je zegt, aan het rustiger krijgen van je paardje. ik denk dat je eerst zelf goed moet gaan zitten en moet gaan letten op je houding tijdens het rijden. vaak is het zo dat als de zit en houding van jezelf goed is en je ook daadwerkelijk ontspant, je paard dan ook wat beter galoppeert en rustiger. durf te ontspannen...hier reageren paarden vaak goed op. als je dat allemaal voor mekaar hebt en hij galoppeert nog steeds zo hard, probeer hem dan op de volte te zetten en sluit en open de volte dan. probeer iig alles voorwaarts op te lossen zonder dat je hem hoeft te trekken in de mond. halve ophoudingen met je buitenteugel kunnen ook helpen, maar probeer het zoveel mogelijk met je zit en been te bereiken.
zoals al gezegd; diep in en uit ademen, af en toe even je schouders rollen, op je billen zitten en lekker ontspannen maar!!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:27

Bedankt voor de reacties!