wat is aanleuning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

wat is aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:41

hoi iedereen,

even een vraagje:
wat is aanleuning? en wat is een correcte aanleuning?

ik rijd mijn paard altijd met een vrij los contact, dus zonder druk.
is dit verkeerd?
Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:53

Dat ligt eraan wat je vrij los contact noemt. Als er geen spanning is, kun je geen vering hebben. Er moet zoveel spanning op de teugels staan, dat je de mond wel kan voelen en de teugels in een rechte lijn van bit naar hand gaan. Als er niet voldoende spanning is, heb je geen verbinding en komen fijne teugelhulpen als bv een halve ophouding, gewoon niet door. Een los teugeltje is niet altijd vriendelijker. Het paardenhoofd beweegt en als jou handen stilstaan, krijgt het paard dus steeds een rukje als het het hoofd beweegt. Als er spanning is, neemt hij je hand gewoon mee, want je moet natuurlijk niet star je handen op een plek houden(want dat is weerstand bieden, een kortstondige hulp voor sommige dingen). Eigenlijk hangt je arm los (wel met knik in de elleboog, je onderarm moet op de lijn elleboog -bit liggen) vanuit je schouder. Handen rechtop en de duimen gebogen op de teugels gedrukt om doorslippen te voorkomen. Hoeveel spanning je moet hebben is lastig uit te leggen, dat moet je voelen. Net genoeg om constant contact met de paardenmond te houden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:15

Aanleuning is dat paard de hand wil nemen, maar dan wel op 2 teugels gelijkmatige gewicht. Een paard pak je zelf niet bij de teugels, je rijd paard voorwaarts, tot je paard wat op kunt houden, dus wat kunt tegenhouden (let op is GEEN trekken!!!) paard zal wat meer druk in de mond krijgen, waar hij vanaf wil en dus gaat ontspannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:46

Da´s goed uitgelegd!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:03

Lusitana schreef:
Da´s goed uitgelegd!

Valt niet mee he om iets duidelijk op te schrijven, bedankt voor je reactie Lusitana OK dan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:16

Bets schreef:
Aanleuning is dat paard de hand wil nemen, maar dan wel op 2 teugels gelijkmatige gewicht. Een paard pak je zelf niet bij de teugels, je rijd paard voorwaarts, tot je paard wat op kunt houden, dus wat kunt tegenhouden (let op is GEEN trekken!!!) paard zal wat meer druk in de mond krijgen, waar hij vanaf wil en dus gaat ontspannen.

je bent eending vergeten..
het is pas een helemaal corecte aanleuning als je paard je handen mee durft te nemen...
dus dat hij niet bang voor je hand is en als jij dat wilt dat hij z'n hals verlegd of verlengt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 15:30

en als mijn paard al uit zichzelf heel voorwaarts is en ik hem meteen al moet ophouden?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:04

laetitia schreef:
en als mijn paard al uit zichzelf heel voorwaarts is en ik hem meteen al moet ophouden?

ik zou dan de druk proberen licht te houden zoals hierboven al geantwoord is en de rest met je zit en been oplossen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:05

Dan komen er hulpen in actie... zoals halve ophoudingen met de buitenteugel om tempo terug te brengen. Maar de basis blijft.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:08

Nog meer voorwaarts rijden en je been eraan houden! Je moet ervoor zorgen dat het voorwaartse van jou is en niet van je paard. Op het moment dat je paard terugkomt (en dat kan heel lang duren als je paard van zichzelf zo voorwaarts is) been eraan en druk op je teugels zonder te trekken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:10

En voor goede aanleuning moet de achterhand erbij zijn. Als jouw paard voorwaarts is, wil niet zeggen dat perse de achterhand er ook bij is. Zorg dus voor impuls en probeer dan met lichte handelingen die impuls voor op te vangen, zoals al de genoemde halve ophoudingen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:42

daantjuhhh schreef:
je bent eending vergeten..
het is pas een helemaal corecte aanleuning als je paard je handen mee durft te nemen...dus dat hij niet bang voor je hand is en als jij dat wilt dat hij z'n hals verlegd of verlengt

Ik bedoelde daarmee dus dat paard de hand neemt! Maar maakt niet uit, zo word het alleen nog maar duidelijker. Dus we bedoelden wel hetzelfde Knipoog Alleen was misschien niet duidelijk overgekomen Bloos!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:45

Phynix schreef:
En voor goede aanleuning moet de achterhand erbij zijn. Als jouw paard voorwaarts is, wil niet zeggen dat perse de achterhand er ook bij is. Zorg dus voor impuls en probeer dan met lichte handelingen die impuls voor op te vangen, zoals al de genoemde halve ophoudingen.

Klopt ook precies. Maar ja aanleuning is ook niet zomaar voor elkaar te krijgen, tenminste correcte aanleuning. Heeft veel voeten in aarde om zo maar te zeggen. Goede instructie kan dus goed helpen, uiteindelijk heeft iedereen dat wel nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:45

Bets schreef:
Ik bedoelde daarmee dus dat paard de hand neemt! Maar maakt niet uit, zo word het alleen nog maar duidelijker. Dus we bedoelden wel hetzelfde Knipoog Alleen was misschien niet duidelijk overgekomen Bloos!

hahah.. okey... t kan ook aan mij liggen hoor
ik heb echt nog z'n maandag gevoel dus ik zal t wel over de kop hebben gezien...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:47

MickysHootie schreef:
Nog meer voorwaarts rijden en je been eraan houden! Je moet ervoor zorgen dat het voorwaartse van jou is en niet van je paard. Op het moment dat je paard terugkomt (en dat kan heel lang duren als je paard van zichzelf zo voorwaarts is) been eraan en druk op je teugels zonder te trekken.

Paard dat niet voldoende duwt vanuit de achterhand en dat niet op gelijkmatige aanleuning is zal niet in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. Het klopt ook precies dat voorwaartse van jou moet zijn, jij bepaald het tempo, maar paard moet wel duwen, je accepteert tempo tot jij het wil hebben, daarvoor hou je hem tegen (dus geen trekken).

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:51

Tja, maar niemand heeft ook gezegd dat aanleuning/aan de teugel makkelijk is!!! (Helaas.....)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:13

Phynix schreef:
Tja, maar niemand heeft ook gezegd dat aanleuning/aan de teugel makkelijk is!!! (Helaas.....)

Dit vind ik denk ik nog de beste opmerking tot nu toe
hahahah

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:21

Phynix schreef:

Nee precies maar er zijn nog veel mensen die dat helaas wel denken. Tong uitsteken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:28

Nou, ik rijd al 16 jaar, 1 jaar nu op een pony die ik sinds een half jaar heb gekocht en bijna dagelijks train. Nog rijdt dat beestje niet aan de teugel zoals het hoort. Mensen die dat denken moeten eens op paarden als die van mij gaan rijden, zijn ze zo genezen......

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:52

Phynix schreef:
Nou, ik rijd al 16 jaar, 1 jaar nu op een pony die ik sinds een half jaar heb gekocht en bijna dagelijks train. Nog rijdt dat beestje niet aan de teugel zoals het hoort. Mensen die dat denken moeten eens op paarden als die van mij gaan rijden, zijn ze zo genezen......

Ik rijd nu al 4 jaar op mijn paard en het gaat vaak nog steeds niet zoals het hoort, dus kan het niet beter zeggen Knipoog

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:39

Kwantiteit van het paardrijden zegt niets maar vooral de kwaliteit.
Ken een meneer die al vijftig jaar rijdt,nog steeds in stoelzit zit,grof is naar zijn paard,het dier in de mond hangt en nog steeds niet op het juiste been licht rijdt.

Dus wees kritisch naar jezelf,neem les en maak er wat van

Groet Dagmach

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:56

dagmach schreef:
Kwantiteit van het paardrijden zegt niets maar vooral de kwaliteit.
Ken een meneer die al vijftig jaar rijdt,nog steeds in stoelzit zit,grof is naar zijn paard,het dier in de mond hangt en nog steeds niet op het juiste been licht rijdt.

Dus wees kritisch naar jezelf,neem les en maak er wat van

Groet Dagmach

Precies en begin eerst bij jezelf de fouten te zoeken, vaak zit het bij de ruiter zelf maar dat willen mensen vaak niet onder ogen zien. Wees kritisch op je zelf en voor jezelf. Dan goed paard observeren... dan kom je heel eind.

Oxbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:10

Aanleuning krijg je NOOIT als je paard GEEN actieve achterhand heeft, een paard wat hard loopt, hoeft niet persé een actieve achterhand te hebben. Zo'n paard moet je ook ten alle tijde voorwaarts blijven rijden, totdat hij 'in het bit' loopt. Een paard wat hard loopt heeft spanning en met spanning kun je NOOIT geen aanleuning krijgen!!!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 02:12

Onder aanleunig wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter. De aanleuning wordt verder ontwikkeld naarmate de opleiding van het paard vorderd, zodat het paard op de rechte lijn de teugels gelijkmatig aanneemt en in de volte of wending meer aan de buitenteugel komt. Juiste aanleuning ontstaat alleen wanneer het paard van achter naar voor naar de hand toegereden wordt.

Jaja, Gertruud is begonnen aan haar ORUN-cursus Slim

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:43

ik heb vanavond les, ik ga het eens vragen aan mijn instructrice
of ze er aandacht aan wil besteden

bedankt voor de tips!