Hoe training opbouwen zonder te forceren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Hoe training opbouwen zonder te forceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:26

Daisy is 7 oktober geopereerd aan een gebroken griffelbeen. Alles is ontzettend voorspoedig gegaan. Ze heeft geen pas kreupel gelopen sinds de operatie, en we hebben ons keurig aan de VA-voorschriften gehouden. 2x daags stappen, steeds ietsjes langer. Uiteindelijk stapten we twee keer 3 kwartier, ze vond het heerlijk en liep super. De VA is ong. 3 weken geleden voor het laatst geweest. Hij was supersupersupertevreden met het beentje, het was nog wel wat dik, maar dat schijnt normaal te zijn. het been kan evt. altijd ietsjes dikker blijven. De pezen zijn allemaal keurig in orde, ze draafde zuiver aan de hand, kortom, het kan gewoon niet beter!

Nu zijn we weer de training aan het opbouwen, en van de VA mochten we weer gaan draven erop. De eerste paar keer moesten we op de verharde weg, en later in de (goed vlakke, en niet zware) bak. Ook ben ik een paar keer ernaast gaan draven op het erf, alleen jammer van mijn slechte conditie Haha!

We zijn nu zo'n 2,5 week bezig hiermee, en inmiddels draven we weer in de bak. Steeds ietsjes langer draven, wel afgewisseld met grote stapstukken. Ik rijd nu gemiddeld zo'n 20/25 minuten waarvan ik zo'n 7 a 8 minuten draaf, steeds in kleine stukjes. Ik rijd geen kleine wendingen overigens, alleen grote voltes ed. Galopperen wacht ik liever nog even mee.

Aanstaande donderdag heb ik weer les. Gewoon rustig aan, zo'n 20 minuten, alleen stap en draf. Ik denk dat het wel ok is als we goed begeleid worden, want mijn instructrice zal het snel zien als het niet goed gaat, maar toch twijfel ik. Ik wil absoluut niets overhaast doen namelijk, daarvoor ben ik veel te zuinig op Dees.

Hebben jullie verder nog aanvullingen/tips/ervaringen die jullie willen delen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:31

mijn paard heeft slokdarmverstopping gehad en daardoor flink vermagert dus stalrust=opnieuw geginnen met alles opbouwen.
Ik heb zelf met mn instructrice overlegd wat t beste was voor mn paard... zou ik doen als ik jou was...
ik ben telkens een stapje verder gegaan, om de dag aantal rijminuten verhogen en de intensifiteit van de trainig om de 3dagen verhogen...
dit natuurlijk wat bij je paard past... (gebroken griffelbeentje is weer wat anders dan wat die van mij had)
maar mischien heb je er wat aan...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:32

Zojuist Gert Jan den Heyer (Haar VA) toch ook maar even gebeld.
Hij vond het prima als ik rustig aan weer met de les zou beginnen. Ik moet het beentje goed in de gaten houden, of het niet warm wordt. Verder heb ik beloofd hem eind volgende week even te bellen hoe het gaat, maar hij was erg tevreden Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:33

KindnessM schreef:
mijn paard heeft slokdarmverstopping gehad en daardoor flink vermagert dus stalrust=opnieuw geginnen met alles opbouwen.
Ik heb zelf met mn instructrice overlegd wat t beste was voor mn paard... zou ik doen als ik jou was...
ik ben telkens een stapje verder gegaan, om de dag aantal rijminuten verhogen en de intensifiteit van de trainig om de 3dagen verhogen...
dit natuurlijk wat bij je paard past... (gebroken griffelbeentje is weer wat anders dan wat die van mij had)
maar mischien heb je er wat aan...

Thanks! Ik heb idd mijn instructrice al gebeld vanmorgen, en ze vond het een goed plan om gewoon rustig op te bouwen. In stap en een beetje draf kunnen we ook een hoop doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:39

dat is zeker zo jah!!!! In ieder gevaal veel succes en het gaat helemaal goed komen, mooi paardje trouwens, ze lijkt echt op dr ouders!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:52

Dank je Lachen

Verder nog tips?

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:03

Hoi Hoi!!
Ik denk dat je op de goede manier bezig bent!! Gewoon rustig aan en luister goed naar je paard. Als hij op een 1 of andere manier last krijgt van zn been dan zal hij het aangeven.... luister dus goed naar je paardje!!

Verder kan het natuurlijk ook geen kwaad om het beentje af te spuiten na het rijden. Verder had ik ook een pony'tje die een tijd volledig rust had ivm kruepelheid en mijn instructrice zei dat ik ook als hij beter was met hem moest blijven stappen op de harde weg. Niet elke keer, maar wel eens af en toe, dit maakt zn pezen toch weer sterker!!

Dus goed luisteren naar je paardje en af en toe blijven stappen op de verharde weg!! Ik denk ook zeker dat je instructrice goed weet waar ze mee bezig is, luister dus ook goed naar haar!

Ga zo door en veel succes ermee!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:14

Thanks Lachen

Ook voor de afwisseling stappen we veel op de weg idd.