Laat ingereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

Laat ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:10

Mijn paard is laat ingereden, pas op haar 7e. Tot die tijd heeft ze gewoon alleen maar op de wei gestaan met wat andere paarden. Voor zover ik weet is ze ook nooit bij haar moeder weggehaald, die stond ook al die tijd bij d'r in de wei. Ze was van een heel oud stel (70+), die voor de lol nog wat paarden fokten maar er niets meer mee deden. Haar opvoeding is dus pas op haar 7e begonnen. Toen ik haar op haar 7e kocht, was ze al wel gewend aan zadel en hoofdstel en ruiter op d'r rug (nou ja, wat heet gewend Scheve mond Een pennymeisje had 'geprobeerd' d'r in te rijden

Ik loop tegen wat dingen aan, nu ik ca. een jaar met dit paard bezig ben, die vermoedelijk te maken hebben met dit late inrijden/wennen aan mensen. Wat ik merk is dat dit paard dus een heel eigen karakter heeft ontwikkeld, los van mensen. Daar heeft ze nooit iets mee te maken gehad voorheen, en af en toe krijg ik het gevoel dat dat voor haar ook helemaal niet nodig is. Ze heeft precies op een rijtje wat ze wel en niet wil, en het zal me dus ook beduidend meer tijd gaan kosten om dit paard goed doorgereden te krijgen dan paarden die al veel jonger met mensen werken. Soms is het dan ook best frustrerend. Als je d'r van de wei afhaalt maakt ze bv. heel duidelijk door steeds om te kijken en te dralen dat ze toch echt liever daarblijft. Kan ook heel koppig zijn, zo van "dit wil ik gewoon niet".

Zijn er mensen die ook werken met paarden die heel laat zijn ingereden, en wat goeie tips/ervaringen/verhalen hebben? Ook heb ik wel eens gehoord dat paarden die nooit bij hun moeder worden weggehaald een bepaald karakter ontwikkelen (verwend meen ik), maar ik weet niet precies meer hoe die theorie luidt..

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:26

Hey Tommycat,

Ik heb ook een paard gehad die ik zelf pas op haar 7de jaar zadelmak gemaakt heb en ingereden... Thirza de nieuwe eigenaresse van mijn oude beestie zit ook op dit forum... Ik heb veel problemen met jamaika gehad, maar met veel geduld kom je er wel. Jamaika was heel dominant toen ik haar kreeg en ik heb van menige te horen gekregen dat ik haar naar de slager moest brengen... het enige wat ik je kan zeggen is dat je consequent moet zijn en heeeeeel veel geduld moet hebben.. Dan komt het allemaal goed.... Je moet het vertrouwen winnen van zo een paard en daar gaat wel even over heen, ik heb er zelf 3 jaar over gedaan, maar na die tijd gaat zo een paardje echt voor je door het vuur.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, mar wil je meer info kun je me altijd een PB-tje sturen

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:42

Ha Mama_Suus,

Ja, die dominantie, daar loop ik dus ook tegen aan. Ook ik hoor regelmatig van mensen dat ik gek ben dat ik het met dit paard ben gaan proberen. Je moet met z'on paard inderdaad 100 x consequenter zijn dan dat ik gewend was. En dat is soms best moeilijk, als ik een dag niet zo lekker in m'n vel zit, of ongeduldig ben, moet ik zeker niet gaan rijden. "Ho"moet ook echt altijd 'stop' zijn, en mag niet een keer gebruikt worden om d'r langzamer te laten lopen, want dan ben je de komende maand alleen maar bezig d'r weer te leren stoppen.
Gduld hebben dus...Ik vind het wel gaaf te horen dat z'on paard dan na een tijd (in mijn geval misschien ook wel 3 jaar) echt voor je door het vuur gaat.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:46

Je hebt PB Lachen

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:54

elke (officieel dan ) andalusier word ook pas met 7 ingereden, en daarvoor niets mee gedaan, ze doen dat zodat het paard kan volgroeien voordat het bereden word.
er is dus niets mis met inrijden vanaf 7 .
dat er 7 jaar niets mee is gedaan is inderdaad wel lastig maar dat moet je gewoon wat tijd geven hij went er vanzelf wel aan.
veel succes verder!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:16

Hoi Tommycat,

Mijn paard is pas op haar 6de jaar ingereden. Ik moet wel zeggen dat zij het goed opnam, ze was heel werkwillig en pakt alles heel snel op. Lichamelijk had ik wel het gevoel dat ik haar veel tijd moest geven en merk dat ze nu pas (ze is nu 11 jaar) wat meer door het lichaam komt.

Toen ik haar kocht was net haar hengstveulen weg een veulen wat al meer als een jaar bij haar stond en ook nog steeds dronk. Dit veulen is later goed terecht gekomen en is zeker niet verwend.

Ik weet niet of deze mensen waarvan je haar kocht haar wel gespeend hadden. Ik denk dat een paard wat onder natuurlijke omstandigheden binnen een kudde wordt gehouden niet echt verwend is.
Als het paard wat ouder is en er wordt dan pas aan de opvoeding gedaan, zal dit uiteraard wat geduld en consequent optreden van de opvoeder vragen (dit geld overgens ook voor jonge paarden), maar met wat volharding kom je er wel.

Ik vond het wel een uitdaging om met een ouder paard te werken die al een eigen mening had gevormd en niet alles voor zoete koek slikte.
Ik heb haar onlangs ook betuigd en dat pas op 11-jarige leeftijd, een paard is nooit te oud om te leren.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:00

Ik denk inderdaad niet dat het te maken heeft met de leeftijd waarop je een paard gaat beleren. Dat er daarvoor niets mee gedaan is, lijkt mij een groter probleem. Je paardje heeft altijd geleefd volgens de hierarchie in de kudde en nu moet zij opeens jou als leider accepteren. Ik denk dat daar de schoen wringt. Misschien dat je met grondwerk en freestyle jullie verstandhouding wat kan bijschaven? Als ze je eenmaal 'op de grond' als leider accepteerd, zal het rijden waarschijnlijk ook een heel stuk makkelijker gaan.

zwemmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:04

Mijn vriendin heeft vorig jaar een D-pony zadelmak gemaakt en het laatste jaar doorgereden die al 10 jaar was (inmiddels dus 11), wel 7 veulens gehad en dus wel in handen geweest voor de keuring en de inseminatie/echo/geboorte ieder jaar, maar verder niets mee gedaan.
Pony had ook een heel eigen karakter en heeft heel veel geduld en werk nodig gehad.
Je moet ze gewoon veel meer tijd geven, deze pony is inmiddels heel fijn voor elkaar en heeft afgelopen zaterdag de ABOP gehaald met 70 punten.

Veel succes OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:33

de mijne is met 6 gecastreerd en ingereden. enige wat ik bij hem merk is dat ie altijd en overal superalert is...er ontgaat hem niks, en ziet al vanaf een kilometer afstand of er een blaadje verkeerd ligt...

daar houdt ik dus rekening mee, ik let ook altijd erg goed op...
en een eigen willetje heeft hij ook, hij moet en zal altijd het laatste "woord" hebben en zal ook vaker zijn zin proberen door te drijven.

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:25

ik rij een pony van 9 die op haar 8ste is ingereden, stond ook steeds bij mama en bij de dochter van die pony. bij het alleen rijden was het alleen maar hinikken naar de rest, maar ik heb gewoon doorgezet met alleen dingen met haar doen zoals: alleen rijden in de bak, alleen met haar wandelen enz. zodat ze alleen kan zijn. de dochter is nu verkocht en het is een kompleet andere pony geworden veel rustiger. en heb nu les na anderhalf jaar proberen en het gaat wel lukken maar heb gewoon heel veel geduld nodig bij haar.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:55

de moeder van mijn verzorgpony kwam uit het wild. nou je moest er maar proberen bij in de buurt te komen! probeer eerst het vertrouwen van je paard te winnen en maak er een goede band mee. en ga daarna geduldig te werk, eventueel met iemand die er meer ervaringen mee heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:40

Wees blij dat je met een paard te maken heeft dat gewoon paard is! Ik heb twee ponies gehad die ook amper in handen waren geweest en die heb ik ingereden toen ze 17 waren. Eentje was nerveus en is altijd een heet typetje gebleven, de andere was de alfamerrie en dus niet bang. Deze dame was wat koppiger, maar ik zette haar dus wel gewoon in een piaffe aan een los teugeltje. De opleiding van een paard duurt nu eenmaal. Of hij jong of oud wordt ingereden, een aantal jaren. Neem te tijd. Is er iemand die zegt dat het dier binnen een paar weken "af" moet zijn? Nee toch. Stap voor stap gaan. Pas verder als het vorige bevestigd is. Belonen wat ze goed doet , daar groeit een paard van. Echt. Wordt veel te vaak achterwege gelaten. Verdiep je in klassieke rijkunst. Laat je begeleiden. Verder, in de natuur gaan merries ook nooit bij hun moeder weg. Paarden leven in familie groepen. Op de stoeterij waar ik werkte in engeland, werd dat nagebootst. hun landgoed was zo groot, dat ik een pony op stal moest houden warmee ik de kudde ging halen. We hebben nooit problemen ondervonden met inrijden die ook maar enigszins met het leven in familie band verband hielden. Laat dat een steun zijn.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:55

Ik heb er ook zo eentje gehad. Maar die was er ook nog eens gemeen bij. Uiteindelijk was ik bang en hebben we hem verkocht. Die van mij was pas op zijn 10e zadelmak gemaakt Verward was echt vervelend :@

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:42

Ik heb mijn paard ook op 7 jarige leeftijd ingereden en wat ongewone problemen gehad Haha! Haha! .Ze vond alles best maar wilde niet lopen,niet vooruit te krijgen. Ik heb wel eens 20 min stilgestaan met haar en zo nu en dan er echt door heen gezeten Knipoog .Ze snapte er dus helemaal niets van.
Haar uiteindelijk in groepsverband op het strand ingereden en dat is super verlopen. In eerste instantie als de groep weggaloppeerde bleef ze staan.
Veel geduld en 2 jr later heb ik een superpaard ze is voorwaards, loopt endurance ik kan alleen met haar weg en we rijden wel eens onderling een b proef.
Geduld en nog eens geduld en conseqent zijn zodat jouw paard het leert snappen wat je wilt...En natuurlijk veel belonen bij wat je paaed goed doet.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:03

Mijn paard je was wel ingereden, maar niet goed.
Dat wil zeggen dat hij nooit wilde werken voordat ik hem kreeg eigenlijk alleen maar buiten hoefde te hobbelen.
Toen ik hem kreeg was hij inmiddels al 7 jaar oud en ik wilde wel met heem aan het werk. Dat buiten rijden geloofde ik wel.
Kreeg een hoop tegen gas, hij wilde echt niet werken omdat hij gewoon weg een hoop spierpijn had.
Die spieren waren niet zo heel erg goed ontwikkeld en hij was ze ook niet van plan te gebruiken.
Hij bokt alles bij elkaar, we zijn daar heel erg tegen in gegaan en hem absoluut niet zijn zin gegeven.
Na een hoop bokken en zal partijen zijn we nu aardig op weg.
We zullen volgend jaar gaan starten, dit had ik nooit mogen dromen.
Geduld is een hele belangrijke zaak bij dit soort paarden

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:46

Op de manege bij mij, komen de laatste jaren ook regelmatig pony's die nog niks kunnen. Van 3 tot 11 jaar hebben we nu gehad.. Geen verschil tussen die jonge, of wat oudere dieren. Ze hebben allemaal voordat ze kwamen in een kudde gelopen en de veulens bleven gewoon bij de kudde en dus bij hun mama.
Ik heb niet het idee dat die oudere meer 'verwend' waren toen ze kwamen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:31

rio is op zijn 8ste beleerd. Man, man wat een drama. Er is veel tijd in gaan zitten en ik merk het nu nog steeds dat hij zich niet makkelijk 'geeft'. Aangezien het een ruin van bijna 180 is, was het erg moeilijk om hem te óverrompelen. Hij kon niets anders dan op zijn achterbenen als je wilde opstijgen en vertoonde alleen maar vluchtgedrag. Heel vervelend, maar het is allemaal goed gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:55

Er is geen garantie dat je paard dat allemaal niet had gedaan als hij als drie jarige was ingereden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:11

Ik rijd nu een merrie van 5 in. Dat gaat prima, maar je kan wel merken dat ze 'wat ouder'(lees: geen 3 jarige) is. Ze laat zich niet foppen zodat ze per ongeluk iets super doet. Dat laat Roos wel gebeuren. Otje(van Anke, die heb ik van de zomer ook op 5 jarige leeftijd ingereden) had dat zelfde, die liet zich ook niet foppen.
Het voordeel is dat het kleuterige er af is. Maar aan de andere kant vind ik dat juist leuk van jonge paarden, af en toe echt eventjes kleuter spelen.

fabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:05

hallo, ik heb vorig jaar een fokmerrie van 10 aangereden met een heel eigenzinnig karakter waar ook wenig mee was gedaan. Ze heeft ook Verlatingsangst en kan niet alleen staan omdat ze altijd in een kude heeft geleefd. Ik was net bevallen en andere mensen zouden al met haar aan de gang gaan, na de 2e keer was het al een drama ze was een brok spanning en protest. Ze probeerde alles behalve meewerken.
Toen heb ik het gelijk zelf over genomen en een stappe plan gemaakt.
Eerst vertrouwen met behulp van een join up bekend van Monty Roberts.
Toen er voor gezorgd dat ze perfect luister en vooral begrijpt wat ik wil van haar aan de long. Toen ben ik haar gaan berijden en heb ik het eerst heel simpel gehouden door alleen maar aan een contact teugeltje te stappen en drafen. En haar uit gelegt met behulp van mijn stem wat ze kent van het longeren, wat ik nou wou van haar en niet meer. Binnen 3 weken was dat bevestigd en begreep ze mijn been hulpen zonder stem. 3 weken lang heb ik alleen maar overgangen gereden en tempo wisselingen met als doel dat ze direct goed reageerd op mijn hulpen. Heel conseqent en direkt niet tien stappen later. Na 6 weken was ze zo goed aan de hulpen en acepteerde ze mij ook. Daarnaast heb ik haar ook alleen heel veel beloond als ze iets begreep of goed reageerde waardoor ze het echt leuk begon te vinden. Na 6 weken ben ik ook begonnen met galloperen en dat zat er in een week in. Het aanspringen en voorwaarst rijden.
Week 8 ben ik voorzichtig aan begonnen met het buigen om het binnenbeen op de voltes en toen zocht ze door dat ze goed aan mijn been hulpen was ook mijn hand op en had ik gelijk een goed aan de teugel.
week 10 deed ik voor de ervaring mee met een onderlinge dresuur wedtrijd en werd 5e met 158 punten. Het ene paard is natuurlijk niet het andere maar als je maar zeket weet dat ze je begrijpen en stap voor stap je grens verlegt en alles bevestigd kan het sneller als je denkt.
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal en als je nog meer info wil dan hoorik het wel. Heel veel sucses met je paard.

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:07

Goed om jullie ervaringen te horen. Veel dingen die ik herken zoals verlatingsangst, heeft de mijne ook, heeeel erg alert zijn etc.
Ik ga helemaal terug naar de basis, ik heb de laatste 2 weken niet gereden, wel veel gelongeerd, oa met dubbellonge en grondwerk gedaan. Ik merk na een paar keer al dat het steeds rustiger gaat, en dat ie steeds beter snapt wat ik bedoel, zonder heftig te protesteren. Misschien dat het hem allemaal toch te snel is gegaan. Zit er ook over te denken om hem een tijdje naar een professional te sturen, waarschijnlijk kan die toch beter eens met hem aan de gang, en hem de basis goed leren. De combinatie 'mensenvreemd'paard en moeilijk karakter, is soms toch wel iets veel voor me om te beleren, ondanks dat ik ervaring heb met jonge paarden.
Maar het blijft leuk, en een uitdaging Tong uitsteken

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:10

Ahem, doe ik 't hier boven weer: ik noem alle beesten/paarden altijd hem/hij. Alsof 't allemaal mannetjes zijn. Maar het gaat om een merrie (draagt ook nog wel eens bij als complicerende factor Haha! )