Lusitana schreef:wil even kwijt dat een bit met kinketting niet per definitie scherper hoeft te zijn, het heeft even een andere inwerking (denk aan een Kimblewick, dat heeft geen scharen) en hoe scherp een bit inwerkt zit ´m in het gebruik van de handen, niet waar? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het kan volgens mij niet naar achteren gewerkt worden, wat nodig is om het vast te pakken. Niet dat ik een voorstander ben...
Een bit met kinketting kan net zo goed worden vastgepakt als zonder ketting. Bij een bit met kinketting en scharen werkt de ketting dan echter nog wel in, en krijgt het paard ook nog druk achter de oren.
Een bit met kinketting werkt wel scherper in, maar er is een groot verschil in de manieren waarop het gebruikt kan worden.... Een Kimblewick (Thiedemann-bit) is eigenlijk de mildste vorm van een bit met kinketting.

Een Kimblewick heeft overigens wel degelijk een hefboom (schaar) werking, de ringen kunnen werken als korte schaartjes. De kimblewick is gemaakt om verschillende inwerkingen te kunnen geven, de teugels kunnen namelijk op en neer door de ringen bewegen. Bij veel kimblewicks zie je echter (ook degene hierboven) 2 gaten om dubbele teugels te bevestigen, wat weinig zin heeft. Een kimblewick kan het beste gebruikt worden met 1 teugel, zoals hij oorspronkelijk ook bedoeld is. De teugel moet namelijk op en neer kunnen bewegen, is de teugel hoog in de ring, werkt het bit als een ongebroken trens, wordt de teugel laag gehouden werkt hij als een stang met korte scharen en werkt de kinketting in.
Een kimblewick heeft ook niet altijd zo'n tongboog als het bit hierboven trouwens.
Een pelham heeft trouwens een vergelijkbare werking, wel een sterkere werking. Een pelham moet echter wel met 2 teugels gereden worden, bovenste teugel werkt als trens, onderste als stang met hefboom en kinketting. Je ziet vaak ook pelhamriempjes en 1 teugel, dat is echter een bit als breekijzer gebruiken....
Een bit met ketting is dus zeker wel scherper, maar het ligt er erg aan hoe het gebruikt wordt.... Als je er constant aan hangt is het gewoon grof geweld. Maar dat is hetzelfde geval met een trensje.
Ik gebruikt liever een wat scherper bit in zo'n geval, waar ik als het nodig is even goed mee in kan komen, dan dat ik constant aan een trensje zit te plukken omdat het niet gelijk duidelijk is.