Hoogtevrees

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Hoogtevrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:40

Ik vroeg me af of iemand hier misschien ideeen voor heeft? Ik heb namelijk hoogtevrees, ofwel, ik vind grote paarden eng. Op stal maar vooral ook als ik erop zit. En het heeft niet echt iets met de paarden zelf te maken, ook op de allermakste reus voel ik me niet ontspannen, terwijl ik behoorlijk klierige kleintjes best kan hebben. (Niet dat ik nu voor de lol rodeo ga rijden hoor, zo'n held ben ik ook dan niet, maar een bokje of een wegschieten in de galop is op een kleine geen probleem)

Ook heb ik het idee dat ik met grote paarden gewoon minder goed contact heb. Ik snap ze gewoon niet zo goed en voel ze niet goed aan. (Ik ben mezelf een beetje gaan oefenen op stal, en dat helpt, maar bij het rijden maakt dat nog weinig verschil)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:46

Tja, waarom blijf je niet gewoon op een rijdier rijden waar je kwa hoogte wel op durft? Je hoeft je toch niet te forceren? Als je gespannen bent rijdt je toch niet fijn? Of het uiterste...probeer eens of je ergens op een olifant of kameel kan. Daarna lijken alle paarden klein.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:43

Mss passen ze gewoon nie zo goed bij jouw formaat? Ik ben vrij groot (1m84), en ik vind het erg moeilijk om pony's te rijden. ik kan er met mijn benen niet genoeg bij, maar vooral: ik kan geen weg met die teugellengte... dat nekje is veel te kort, die mond veel te dun, ik vind da echt moeilijk om daar contact mee te houden. dus mss is het wel zoiets e.. Nie van aantrekken zou ik u zeggen: je moet rijden met wat je prettigst vindt!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:50

Ik snap je gevoel wel. Maar bedenk je wel dat een grote net zoveel gevoel heeft als zo'n kleine. Hij voelt net zo goed een vliegje op z'n vacht landen.

Ik heb het eigelijk alleen net andersom als jou. Die grote zijn altijd super afgericht, omdat je weet dat je anders een groot probleem hebt. Die kleintjes (met name shetlanders) zijn meestal door kinderen afgericht, of helemaal niet (leuk voor in de tuin, maar verder). Dus ik heb echt schrik voor shetlanders.

En ik denk altijd: als je van zo'n joekel af valt, heb je nog genoeg tijd om een salto te maken en mooi op je voeten te landen (voordat je es bij de grond bent Haha!). Bij zo'n kleintje is de grond veel dichterbij

Maar je moet idd gewoon rijden wat je het prettigst vindt!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:30

Ik heb het ook hoor dat ik bang ben voor grote paarden. Nu rijd ik het paard van mijn schoonzusje (1.75m) af en toe en dat gaat op zich wel goed. Maar het heeft echt een hele tijd geduurd voordat het goed ging en ik durfde te galopperen. Nu rijd ik ook een paardje bij van 1.61m en die is wat stouter, maar daar ben ik dus niet bang op. Ik schrik weleens van hem, maar meer niet. Het liefste paard van de manege was ook zo groot, maar ik durfde er echt niet op. Ik vond hem ook helemaal niet leuk. Paard van mijn schoonzusje heb ik nu wel een beetje band mee gekregen, maar ben voor hem echt heel streng, omdat ik gewoon bang ben dat hij anders een loopje met me gaat nemen en daar vind ik hem te groot voor. In principe is hij natuurlijk ongeveer net zo sterk als een paard van 1.60m, maar het is het idee. En als je het paard niet vertrouwt, straal je dat toch op hem uit.
Als je eccht grote paarden wilt rijden, zou ik het onder begeleiding doen. Ik heb het namelijk ook de eerste weken gedaan met mijn schoonzusje erbij zodat zij aanwijzingen kon geven en ik het paard kon leren kennen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:15

Ik voel me ook niet fijn bij grote paarden dus ga ik er niet mee om .
Ik zou met rijden gewoon aan het paard denken en niet aan de hoogte .

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:40

Haha! Haha!
misschien uhm moet je eerst meer met paarden omgaan ofzo...dus borstelen,wandelen...of wat dan ook Haha!
ik was eerst ook bang van een paard bij ons op stal(1.85) misschien wel groter Bloos!
echt een joekel Haha! en dit jaar toen ik hemterug zal was de angst veeeel minder..en heb hem dus voor de eerste keer gepoetst,en een stukje mee gewandeld!maar ik kijk wel uit voor mijn voeten want als black tiger met zijn grote klompen op mijn tenen gaat staan Bloos!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:19

beautylover schreef:
maar ik kijk wel uit voor mijn voeten want als black tiger met zijn grote klompen op mijn tenen gaat staan Bloos!

Meer oppervlakte is anders ook een groot voordeel hoor Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:58

Ik rijd overal mee weg. Ik rijd vooral shetlanders, heb niet anders Knipoog en wil niet anders Haha!. Ze zeggen wel eens dat als je shetlanders kan rijden dat je alles kan rijden Lachen.

Ik zou zeggen, kom eens bij mij kijken. Het is bijna alleen jong grut en een dekhengst. Maar stuk voor stuk super fijne pony's. In de omgang als onder het zadel Lachen.
Vonnie84 schreef:
Ik heb het eigelijk alleen net andersom als jou. Die grote zijn altijd super afgericht, omdat je weet dat je anders een groot probleem hebt. Die kleintjes (met name shetlanders) zijn meestal door kinderen afgericht, of helemaal niet (leuk voor in de tuin, maar verder). Dus ik heb echt schrik voor shetlanders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:06

Dennis schreef:
Ze zeggen wel eens dat als je shetlanders kan rijden dat je alles kan rijden Lachen

Ik denk zomaar dat dat voor mij toch niet zou gelden, Shetlanders lijken me leuk juist!

Ik ben om te oefenen weer eens op een GVR gezet. Ging eigenlijk wel goed, dus het is een begin. Maar MOEILIJK dat het is. Ik hots weer alle kanten op. Het kost ook erg veel energie om mee te gaan met de bewegingen, waar ik op de kleintjes me lekker mee laat hobbelen.
En ik voel het gewoon niet echt goed aan, wanneer ze langzamer gaan of sneller, een bochtje maken wat niet de bedoeling is, etc. 't Komt nog steeds als een verrassing, wat het best ingewikkeld maakt. Maar dat zal ook oefening zijn, hoop ik.
Want ik wil toch wel meerdere soorten paarden kunnen berijden, dus ik geef het nog niet op.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:27

Dennis schreef:
Ik zou zeggen, kom eens bij mij kijken. Het is bijna alleen jong grut en een dekhengst. Maar stuk voor stuk super fijne pony's. In de omgang als onder het zadel Lachen.

Ben ik het ook zeker met je eens, dat dat zeker ook lieve pony's zijn. Maar in het algemeen (alhoewel dat ook kort door de bocht is), vind ik dat shetlanders meestal niet zo netjes afgericht. Hmm, di's ook niet goed geformuleerd. Maar je snapt me denk ik wel. Dat grote paarden meestal goed worden afgericht, omdat ze anders te sterk worden. En dat shetlanders vaak meer gewoon in een weitje staan. En het is schattig als die b.v. stijgeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:15

Ik ken het hoor, dat een shet als schattig gezien word. Maar kan je vertellen dat zelfs een kleintje in je nek niet fijn is..... Maar er word bij het NSPS aan de weg getimmerd, er is zelfs en rijpony talenten competitie bij het stamboek!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:37

Ik heb ook hoogtevrees, en aangezien ik ook nog 1 m 75 ben ongeveer moest ik op de manege overstappen naar de paarden...
Maar ik durfde niet, de eerste lessen alleen met de handjes aan m'n zadel wat gestapt en een beetje gedraafd... Wel heb ik toen ik alleen mocht rijden (ik had geholpen op stal en dan mag je een uur vrij rijden)ben ik over mijn angst van die 1ne gekomen, daar durfde ik op in galop, maar de rest niet, nog steeds niet trouwens, ik durf het maar met 2 paarden... En ik heb toch onderhand alongeveer 24 lessen op paarden gehad, plus elke vrijdag middag een uur alleen rijden...

Ik ben bang op paarden die op eigen houtje gaan lopen, snel gaan, of afdraaien ofzo, maar als ik op een fjordebaal zit die dat doet krijg ik de slappe lach ofzo Schijnheilig

Ach als je rustigaan doet kom je er overheen, en anders stap je een keer een hele les, als jij die les voor jouw gevoel GOED af kunt sluiten en je de volgende keer misschien gaat draven, en een paar lessen later de galop durft??
Ik ben ook nogsteeds bezig, maar komende vrijdag ga ik op een tink in galop.....denk.... Haha!
Succ6 en je komt eroverheen OK dan!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:39

Lusitana schreef:
Tja, waarom blijf je niet gewoon op een rijdier rijden waar je kwa hoogte wel op durft? Je hoeft je toch niet te forceren? Als je gespannen bent rijdt je toch niet fijn? Of het uiterste...probeer eens of je ergens op een olifant of kameel kan. Daarna lijken alle paarden klein.

Soms kun je daar niet zelf voor kiezen, ik weet niet of dat bij de TS zo is, maar bij mij op de manege zeggen de mensen die les geven regelmatig ''je gaat nu op dat paard, je kunt hem aan en als het echt niet lukt dan wissel je'' en op sommige maneges worden de dieren helemaal ingedeeld voor je...

[edit]tekstopmaak aangepast, kwam agressief over, was zo niet bedoeld Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:57

Hoogtevrees kom je volgens mij niet echt vanaf.
Gewoon op kleintjes blijven rijden, joh. Zijn veel leuker

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:12

@Naaltje: inderdaad, soms kun je niet kiezen. Ik heb zelf geen paard (dan zou ik inderdaad 1 zoeken waar ik me echt veilig op voel), kiezen betekent dan toch al snel 'niet rijden'. En dat is zonde. Bovendien denk ik dat ik het uiteindelijk wel moet kunnen leren. Mijn eerste keer te pony was ook eng, galop was eng, springen was eng. Al die dingen gaan nu ook vaak genoeg wel goed.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:52

ga gewoon op een hoogte die jij het prettigst vind; paardrijden moet een hobby blijven!!

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:48

ik had 4 a 5 jaar niet meer gereden, vroeger reed ik alleen pony. Ik had dus nog nooit een les op een paard gereden. Ik had er persoonlijk geen moeite mee, ze zeiden wel dat het anders zou zijn, maar ik ben gewoon gaan springen enzo. Maar ik denk gewoon dat je moet doen wat je het prettigste vind! En je kan het altijd proberen tog?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:10

shadow0 schreef:
Ik denk zomaar dat dat voor mij toch niet zou gelden, Shetlanders lijken me leuk juist!

Ik ben om te oefenen weer eens op een GVR gezet. Ging eigenlijk wel goed, dus het is een begin. Maar MOEILIJK dat het is. Ik hots weer alle kanten op. Het kost ook erg veel energie om mee te gaan met de bewegingen, waar ik op de kleintjes me lekker mee laat hobbelen.
En ik voel het gewoon niet echt goed aan, wanneer ze langzamer gaan of sneller, een bochtje maken wat niet de bedoeling is, etc. 't Komt nog steeds als een verrassing, wat het best ingewikkeld maakt. Maar dat zal ook oefening zijn, hoop ik.
Want ik wil toch wel meerdere soorten paarden kunnen berijden, dus ik geef het nog niet op.

het klinkt hier niet echt alsof je hoogtevrees hebt eerlijk gezegd. meer alsof je het gewoon moeilijker vind om een paard in zijn bewegingen aan te voelen. nou is het ook een flinke overstap van pony naar paard, dus dat is gewoon wennen!
veel suc-6!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:07

ik heb ook altijd ponys gereden en was bang voor een grootter paard dan 1,45 maar ik heb nou al een paar x op een paard gereden en vind het zelfs fijner terwijlik er aan het begin gelijk afwilde probeer een paar keer der op te blijvenen alsdat echt niet lukt moet je gewoon lekker ponys blijven rijden gewoon waar jij je het beste op voelt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:08

Ik heb vandaag vrijgereden, eerst op een paard, maar ik voelde me er helemaal niet fijn op, 3 kwartier gereden, maar het ging gewoon niet...
Daarna op me grote liefde Nala de fjord (is vrij stevig en nog redelijk groot, dus die kan me nog wel aan Knipoog ) en ik voelde me vanaf haar eerste stap thuis... Maar in de les MAG ik gewoon niet op een pony rijden... want ik ben te groot
Als ik het morgen weer zo voel ga ik met de manege eigenaar wat proberen te regelen, want zo is het natuurlijk niet echt leuk...