koetspony-onder-zadel-probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

koetspony-onder-zadel-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:50

Rimaicka is een acht jarige Haflingermerrie die altijd voor de koets gelopen heeft. Inmiddels ben ik aan mijn derde poging begonnen om haar in te rijden...
(de eerste keer was ze 5, gooide me na 6 keer erop eraf, vloog uit de bocht en kwam in de omheining terecht. Later die dag kreeg ze een flinke koliek-aanval en vond de eigenaresse het wel leuk geweest. Deze zomer begon ik aan poging twee. Deze keer goed voorbereid met grondwerk en westernzadel. Na 3 keer erop bleek ze rug klachten te hebben doordat ze achterover de trailer af was gevallen. En nu dus poging 3, 4 keer gereden...)
en het valt me op dat ze ontzettend naar binnen valt. Ik kan haar schoppen wat ik wil, ze loopt stug door. Ook heeft haar hals de binnenstelling, maar is haar hoofd naar buiten gedraait. Klinkt vag, maar het ziet er ook vaag uit. Wie herkent dit, en vooral; welke oefeningen en hoe kan ik haar dit het beste afleren?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:05

Mijn Fries had dat ook.. en ging ook op een hele aparte manier de bocht door :S Ik rijd haar nu 3,5 jaar en bij haar is het weggegaan door gewoon te beginnen met rijden zonder stelling. Haar eerst even lekker laten wennen aan iemand op dr rug. Toen ze daar aan gewend was snapte ze ook wat ik bedoelde en viel ze niet meer zo naar binnen. Die stelling kwam door veel te oefenen en belonen. Als je haar straks lekker laag en rond gaat rijden word ze ook soepeler in haar hals enzo!! Mss heb je er iets aan Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:34

Ik ben zeker heel vervelend als ik zeg dat dat aan het ras ligt? Gewoon een stugge, lompe haflinger. Sorry
Gewoon erop trainen zoals bij elk ander paard. Zorg dat ze recht is en dat is beter dan de goede stelling. Want door haar hoofd weg te draaien is recht veel beter dan stelling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:59

Eh, maar als ze nu een bepaalde pijnlijke wervel of spier probeert te ontlasten? Je zegt dat ze achterover is geklapt. Is ze daarna wel goed onderzocht?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:22

Als een paard pas net onder het zadel loopt hebben ze weleens moeite omdat ze nog denken dat de kar erachter hangt. Had mijn shetlander eerst ook, maar ging na veel oefenen over. En laat er inderdaad een keer naar kijken misschien is er iets mis.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:35

misschien iemand erbij laten lopen met de lange teugels (dat zullen koetspony's wel goed doen...)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:17

sjonnie,dat kleineletterregeltje in je reaktie,vindt je dat echt?

dat maakt mij eigenlijk best kwaad en nodig je bij deze uit om op mijn haflinger te komen rijden!!
geen gezeur van ik wil wel maar het is te ver,ik haal en breng je persoonlijk met de auto.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:08

loesjuhh schreef:
misschien iemand erbij laten lopen met de lange teugels (dat zullen koetspony's wel goed doen...)

Hoezo dat? Het maakt natuurlijk helemaal niets uit of je er natuurlijk achter loopt/zit en stuurt of dat je erop zit.

Casanova; zie pb

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:19

Ik kan haar schoppen wat ik wil, ze loopt stug door. . tsja als ik dat bij mijn paardje zou doen zou hij er ook meteen mee stoppen.. en het zeker niet meer gaan doen..

mijn paard zit vast op zn recht kant.. ik ga hem toch ook niet doorvragen naar stelling en buiging met geweld.. hij komt vanzelf wel door als hij de klaar voor is..

laat hem zelf het innisiatief nemen om toch los te laten en door te komen..

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:26

Kent ze de kuithulpen wel?
Tuigers zijn vaak wel gewend aan stemhulpen, misschien kan je 't daarmee combineren?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:28

Een paard dat haast nog niet onder het zadel is geweest kan je niet van verwachten dat hij in balans met stelling de bochten doorloopt. Laat dat hoofd voor wat het is en laat haar eerst haar balans weer terugvinden met een ruiter er op. De rest komt dan vanzelf.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:47

Sjonniej schreef:
Hoezo dat? Het maakt natuurlijk helemaal niets uit of je er natuurlijk achter loopt/zit en stuurt of dat je erop zit.

Casanova; zie pb

omdat dat bij mij wel heeft geholpen; ligt er ook wel aan hoe de pony zelf is... mijn pony deed dat niet zo heel erg, na een tijdje oefenen niet meer...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:15

In ieder geval iedereen bedankt voor de reaktie
Nu even dit; Rimaicka is idd een Haflinger, maar alles behalve stug en lomp! Ze is juist heel allert, heel leergierig en heel soepel...als ik er niet op zit, dan. Ik heb er nu (deze inrijd-poging) zes keer op gereden. Ze moet er even inkomen, maar na een minuut of 5 voel ik aan haar lopen dat zehaar balans weer heeft gevonden. Ze kon zich al herstellen na uitglijden (...het regende...), heeft al een paar keer gebokt (was beledigd omdat ze tijdens werk geen gras mag eten) en is al een paar keer weg gesprongen (spoken naast de bak!). Let wel; dit alles met mij erop.
Haar rug is idd nagekeken en behandelt; al drie maanden geleden. Het bleek een vast zittende spier te zijn wat verholpen was, maar omdat ik graag het zekere voor het onzekere neem, heb ik wat langer gewacht. Ook doe ik standaart grondoefeningen als warming-up voordat ik opstijg.
Idd, ik had haar die keer niet moeten schoppen. Ik was gefrustreerd omdat er totaal geen reactie kwam, nog geen oortje dt werd om gedraait. (grrr)
De teugelhulpen kent ze wel prima (natuurlijk) en ik denk niet dat het verschil maakt als er iemand met lange teugels meeloopt.
Het rechtstellen begrijp ik niet goed. Ik heb ook advies gevraagt aan een collega die nationaal dressuur rijdt. Die vertelde me door te oefenen met voltes en wendingen, met de binnenhand van de hals af en buitenhand licht vragend. Recht lopen is ook geen probleem, het probleem is het linksom rijden. Rehtom neemt ze wel mooi lichte stelling aan, maar ja. Dat is van nature ook de betere kant van paarden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:00

Aha, dit is verschrikkelijk herkenbaar! Ik heb zelf precies hetzelfde probleem gehad met mijn koetspony. Ze was ingereden (had een stuur, een rem en een vooruit) maar die bochten... Bloos!

Tips van een goede instructrice gehad en na maanden oefenen loopt ze nu net zo goed als een rijpony Lachen.
De tips die ik kreeg:
- Let op dat je niet (zoals ik) jezelf ook mee naar buiten stelt. Blijf zelf met je gewicht en houding zitten alsof je binnenstelling vraagt
- Mijn pony viel heel erg naar binnen op een volte. Toch blijven oefenen, oefenen, oefenen. Véél voltes rijden dus, grote en kleintjes. Het was heel moeilijk en stom vervelend, dus deden we het nooit. Het was zelfs zo erg in het begin met haar dat ze een hekel had aan rijden in de bak (volgens mn instructrice omdat ze moeite had met de 4 bochten die er inzitten en inderdaad: nu is het over!).

Zoek begeleiding van een goede instructeur (helpt stukken!) en sluit uiteraard de medische problemen uit. Ik rijd trouwens met een heel vreemd bit (tamelijk scherpe). Deze neemt ze beter aan, ze was een liverpoolstang gewend. Ook zij is niet stug in de mond hoor, ik rijd ook zonder problemen wedstrijden/buiten/springen op een watertrens van 21 cm dik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:39

Wat wordt er met koetspony's gedaan? *zucht*

Zoals ik al zei; gewoon rijden en net doen of je het niet ziet. Komt vanzelf goed

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 20:38

Ben helemaal blij; vandaag heeft ze twee keer een bocht naar links gemaakt in de goede stelling! (...waarschijnlijk een foutje... Schijnheilig )Op de rechterhand begint ze zowaar al aan de teugel te komen.