Niet te houden buiten, welke hulpteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Pasqualino_

Niet te houden buiten, welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 15:06

Sinds kort rij ik regelmatig het paard van mijn vriendin. Het is een kruising dartmoor/arabier. Een vliegeschimmel met de stokmaat van 1,65 en 13 jaar.
Maar goed... het is een leuk beestje en in de bak best braaf. (al is het best moeilijk haar verzameld te houde, ze wil alsmaar harder.)
Met buitenritten is ze opzich ook wel braaf maar als ik aan het draven ben wilt ze alleen maar galloperen en als ik eenmaal in galop zit is ze niet meer terug te krijgen. Veel mensen verklaren me voor gek dat ik toch met haar naar buiten ga. Maar ik hou nou eenmaal meer van buitenritten dan in de bak rijden. Mijn eigen paard (3 kwart arabier, 5 jaar) Is ook best druk buiten, maar hij is makkelijk in de mond en luisterd goed anar de hulpen. Geweldig beest.
Maar ik wil dus toch wel met Tamara (paard van me vriendin) naar buiten en nu zei iemand tegen mij dat ik een slofteugel moest gebruiken. Ik heb er 1x mee gereden om te kijken hoe ze erop reageerde. Ze reageerde er erg goed op. Was braaf, goed te houden en had het gevoel dat ik meer macht over haar had. Maar nu weet ik dat de slofteugel niet echt paard vriendelijk is. (of valt dat wel mee?) En daarbij vind ik het niet zo lekker rijden met 4 teugels in de hand. Maar daar valt aan te wenne. Ook heeft mijn vriendin zo'n elastiek dat aan de ringen bij de zweetbladen vast moet, door het bit en over het hoofd. Maar dat lijkt me al helemaal niet lekker voor het paard.
Kan iemand mij helpen met wat ik moet doen, wat voor hulpteugel ik kan gebruiken? Zou zonde zijn als ik niet meer met Tamara naar buiten kan, want het is gewoon gevaarlkijk op deze manier.
Alvast bedankt Haha!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:09

mischien een martinggaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:10

Een huplteugel helpt niet om je paard te remmen. Op het moment dat ie wil gaat ie toch wel, of dat nou met zn neus op zijn borst is (bij wijze van spreken) of met zn kop in de lucht. Het enige dat helpt is je paard eerst beter aan de hand maken in de bak of evt. hulp erbij halen van iemand die het op kan lossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:16

Je zou idd met slofteugel kunnen gaan rijden. Een martingaal heb je niet zoveel aan in dit geval. Even denken.

Ik denk dat je het meest gebaat bent met een thiedemannteugel. Dan zit je niet met twee teugels in elke hand en heb je toch meer controle.

Verder consequent blijven rijden, draf is draf, galop is galop. Je hebt best kans dat ze nu zo druk is buiten omdat ze niet vaak buiten kwam en dat dit vanzelf verbeterd als je vaker met haar buiten komt (en dat je daarna de thiedemann ook weer kunt weglaten Lachen ).

_Pasqualino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 15:23

Bedankt! Ja, ik dacht zelf ook al aan een Thiedemann. Lachen
In de bak is ze bijna altijd wel goed te houden. En ik ben dat ook veel aan het oefenen. Veel overgangen aan het rijden enzo. Ik dacht zelfs al aan lessen nemen. Maja... Het is niet mijn eige paard en om daar nou veel geld aan uit te geven... de eigenaresse (mijn vriendin) wil er verder niet aan mee werken. (Wat i kerg jammer vind, het is een geweldig beesie)
Moet ik eventjes kijken of ik nog ergens Thiedemann heb liggen of dat ik die van iemand kan lenen ofzo. Ik hoop het. Misschien dat ze zelf er ergens nog eentje heeft liggen. Ik ga zo er maar eens heen en eventjes tussen mijn en haar spullen snuffelen Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:26

Een Dartmoor x Arabier van 1.65? Wow, wat hebben ze die gevoerd? Pokon?

Houd er wel rekening mee dat je met een Thiedeman het neusbeen kunt breken als je hem verkeerd gebruikt.

_Pasqualino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 15:34

gabyfedde"]
[/quote]

Whaha, dat is ook wat ik dacht. Ik zie er zelf ook niet echt veel Dartmoor in. (veel arabier behalve karakter ook niet eigenlijk :p) Ze heeft geen stamboom en komt van een handelaar vandaan. Het is dus niet echt te achterhalen wat ze echt is. Ikzelf vind haar meer wat hebben van een hanoveraan, maar dat komt misschien omdat ik iemand ken die er 1 heeft en daar lijkt ze precies op.
Ach het maakt ook niet zo heel erg uit wat voor ras ze is, als ze maar lief is, en dat is ze Lachen (Behalve met het probleempje waar dit topic over gaat dan Knipoog)

[quote="gabyfedde schreef:
Houd er wel rekening mee dat je met een Thiedeman het neusbeen kunt breken als je hem verkeerd gebruikt.

Dat had ik gelezen ja. Als het paard z'n hoofd ontspanne is moet mag er geen spanning op de thiedemann staan toch?

Daarom rij ik mijn eigen paard ook nooit met hulpteugels (is verder ook niet nodig, al is het wel een boef, maar dat is juist leuk) want ik ben alleen maar bang dat ik me paard er mee verneuk. Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:48

Eh, ik wil graag meer uitleg hoe je het neusbeen kan breken met een Thiedemann. Dat kan namelijk wel met een Hackamore, maar een Thiedmann werkt op je bit...
Verder zou je eens gewoon een halster onder je hoofdstel kunnen laten en daar een paar extra teugels aan doen. Dan heb je een extra rem die vriendelijk is. Je moet niet vergeten dat veel paarden wegrennen voor het bit. als je daar dus NOG krachtiger mee in gaat werken, willen ze NOG harder wegrennen... Zachter is dan meestal het antwoord! en die halster + hoofdstel methode is een goede manier om te testen of het aan het bit ligt. Als ze afremt terwijl je niet (zoveel)aan het bit trekt, weet je het. Verder ben ik het volledig met Fellor eens. een paard kan ook met de neus tegen de borst aan de kletter gaan en waar blijf je dan met je hulpteugel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:50

Oh, enne hoe reageer je als ze te hard gaat ? als je achterover gaat hangen, geef je een drijvende hulp. als je aan de teugels gaat hangen, wil je paard terugtrekken...Let eens op je houding...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:59

gabyfedde schreef:

Hoe wil je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen?? Verward

_Pasqualino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 16:03

Lusitana"]
Eh, ik wil graag meer uitleg hoe je het neusbeen kan breken met een Thiedemann. Dat kan namelijk wel met een Hackamore, maar een Thiedmann werkt op je bit...
Verder zou je eens gewoon een halster onder je hoofdstel kunnen laten en daar een paar extra teugels aan doen. Dan heb je een extra rem die vriendelijk is. Je moet niet vergeten dat veel paarden wegrennen voor het bit. als je daar dus NOG krachtiger mee in gaat werken, willen ze NOG harder wegrennen... Zachter is dan meestal het antwoord! en die halster + hoofdstel methode is een goede manier om te testen of het aan het bit ligt. Als ze afremt terwijl je niet (zoveel)aan het bit trekt, weet je het. Verder ben ik het volledig met Fellor eens. een paard kan ook met de neus tegen de borst aan de kletter gaan en waar blijf je dan met je hulpteugel?
[/quote]

ik ga het eens proberen, bedankt.
Ja je hebt gelijk, als een paard er vandoor wil gaan gaat ie er vandoor. Maar dan zou je nooit buiten kunnen rijden. Ik denk wel dat zo'n hulpteugel of wat dan ook (ik ga ook meer oefene in de bak) het wel verminderd of beter gezegd, je hebt wel iets meer controle over je paard. Maar ik wil het wel het liefst zo vriendelijk mogelijk houden voor het paard, maar als het niet anders kan.... ik zal met dat halster in het hoofdstel in ieder geval gaan proberen. Lachen

[quote="Lusitana schreef:
Oh, enne hoe reageer je als ze te hard gaat ? als je achterover gaat hangen, geef je een drijvende hulp. als je aan de teugels gaat hangen, wil je paard terugtrekken...Let eens op je houding...

Als ik mijn eige paard wil stoppen leun ik heel klein beetje achterover of en haal mijn handen iets naar achtere. Soms is hij te vrolijk dan moet ik iets meer druk uitoefene op de teugels maar meestal is eenvoudig "hoo" roepen al genoeg.

Bij Tamara doe ik het zelfde alleen reageert ze daar meestal niet op. Vaak geef ik dan wat zachte rukjes en als ze het echt op het renne heeft gezet probeer ik haar op een volte te zette als daar de mogelijkheid voor is of word wat ruwer met m'n handen (al heb ik daar een hekel aan) maar als ik haar op een andere manier niet kan terug nemen, wat moet ik dan? Ik probeer in ieder geval rustig en ontspanne te blijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:19

Probeer eens niet achterover te komen en je bekken naar voren te kantelen (rug hol trekken) als je af wilt remmen, desnoods met je zit uit het zadel, dat klinkt tegenstrijding, maar luister. als je naar achteren hangt, geef je een drijvende hulp met je zit en in de meeste gevallen gaan dan ook je handen omhoog. Dan werkt het bit niet meer op de lagen in , maar op de mondhoeken en het paard kan het dan ook lekker makkelijk tussen de kiezen nemen. als je rechtop blijft, of iets voorover komt, kun je je handen gewoon laag houden en blijft het bit wel op de lagen inwerken, dat is eigenlijk precies wat zo´n hulpteugel doet. Daarom werd bv eerst de martingaal aangeraden. Je kunt dus best zonder hulpteugel als je maar niet je handen omhoog brengt en achterover komt.. kijk gewoonlijk is je zit verzwaren wel een goede hulp om langzamer te gaan, maar bij paarden die aan de kletter gaan werkt dat even niet. We zeggen niet dat je niet naar buiten kunt omdat hij met hulpteugel ook wel aan de kletter gaat, we zeggen alleen dat de hulpteugel misschien wel helemaal niet helpt... nog maals, meestal proberen ze van pijn weg te rennen, dus probeer pijn in elk geval te voorkomen, dus echt voorzichtig met de teugels , hoor! Prbeer die halster+hoofdstel methode eens , alsjeblief VOORDAT je een hulpteugel probeert.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:45

ik vind een hulpteugel ook niet de oplossing.
Daar haal je het probleem niet mee weg, je onderdrukt het alleen.
je geeft zelf al aan dat je niet vaak op Tamara naar buiten bent geweest,
wie weet heeft ze nog geen vertrouwen in jou, dat moet eerst groeien!
(ik spreek echt uit ervaring!)
Ik ben het ook met Lusitana eens, wat betreft het achteroverhangen en dan je handen omhoog doen.
Ga niet meteen een hulpteugel gebruiken en zeker geen slof!
Als je de slof gaat gebruiken om je paard onder controle te houden, gebruik je hem dus verkeerd!
Op deze manier trek je je paard alleen maar in de krul, dat is pijnlijk voor een paard, dus krijg je alleen maar meer spanning, en word het tussen jullie nooit een fijne samenwerking!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:28

Ik wil eigenlijk ook wel weten hoe je met een thiedemann de neus kunt breken Lachen?. Ik heb dit nog niet eerder gehoord.

Gabyfedde, ben je niet toevallig in de war met een hackamore?

Joepje: ik heb juist begrepen dat Tamara nauwelijks buiten komt omdat iedereen het te gevaarlijk vind. Ik vind het lovenswaardig van de topicstarter dat zij het evengoed wil proberen. Betere controle in de bak lijkt me dan slechts gedeeltelijk helpen aangezien het echte probleem buiten is. Als topicstarter ook niet meer naar buiten gaat dan komt Tamara helemaal niet meer op buitenritje. Op die manier wordt ze alleen maar gekker de eerstvolgende keer dat ze wel mag. Dus: gewoon naar buiten, met thiedemann voor veiligheid van ruiter en paard. Als dat goed gaat thiedemann afbouwen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:07

wat erg goed helpt en werkt.als je het op de goede manier gebruikt,,een pessoabit...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:35

Behalve als het paard bang is voor het bit. Dat moet dus eerst wel duidelijk worden, voordat er naar een ander bit of hulpteugel gegrepen wordt. Verder ben ik het met Apple eens dat het onwijs moedig is van TS!!!

_Pasqualino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:30

Apple heeft me goed begrepen Lachen Tamara komt wel eens buiten met haar eigenaresse maar dan alleen stappen en soms beetje draven.
Ik heb vanmiddag geprobeerd wat Lusitana zei met dat halster onder het hoofdstel en daar ook teugels aan. Ik heb dit natuurlijk in de bak geprobeerd maar daar merkte ik al dat het geen enkel effect had. Jammer, maar bedankt voor de tip Lachen
Ik heb helaas geen thiedemann kunnen vinden. Misschien dat ik die ergens tweedehans kan kopen, op markplaats ofzo. Ik kan het altijd wel weer verkopen als ik het niet meer nodig heb. Want dat is waar ik uiteindelijk heen wil natuurlijk Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:39

Mocht je in de situatie komen dat ze er tussen uit gaat naaien; dit is wat ik geleerd heb (wel goed in de bak oefenen) teugel goed aanhalen zodat het hoofd opzij komt en aan dezelfde kant de achterhand wegdrukken. Lukt het niet meteen, dan aan de andere kant hetzelfde verhaal. Zo gaat het paard in ieder geval slingeren en gaat de vart er wat uit. Alleen is dit niet aan te raden op een gladde ondergrond.

_Pasqualino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:34

Ja dat doe ik ook bij mijn eigen pony. Werkt goed, bedankt voor de tip he Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:26

gabyfedde schreef:

Haha ja idd Pokon gevoerd *LOL*

Neusbeen breken met Thiedeman Verward Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen Een Thiedeman is niets meer dan een soort van martingaal en veel kwaad kun je er niet mee doen. Het is zeker een veel vriendelijkere hulpteugel dan de slof omdat als het paard zijn hoofd ontspannen houdt er geen druk op het bit staat. Verder heb je geen dubbele teugels.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:31

Hulpteugels om te remmen zou ik niet gebruiken. Misschien kun je meer aan de basis van het (buiten) rijden werken. Schijnheilig Eerst de rust en de controle, daarna het schakelen.

Als het voorlopig nog even moet blijven bij stappen en beetje draven zou ik daarvoor kiezen. Totdat t paard en jij elkaar meer gaan vertrouwen. Persoonlijk zou ik dus geen overgangen gaan rijden, maar rustig stappen aan ontspannen teugel of rustig draven en proberen één tempo aan te houden.
Wanneer je lekker rustig (onder controle) kan blijven draven, dan zou ik pas aan galopperen gaan denken. Sommige paarden hebben ook de rust van de ruiter nodig om zelf te kunnen kalmeren.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:48

bij mij helpt de thiedemann niet en mijn manier is gewoon eerst longeren en dan rijden.
bij rijden ga je eerst goed door draven en hou niet tegen
op het laaste kwartier moet je proberen rustiger rijden door opvangen en onspannen van die teugels

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:49

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:56

patriesb schreef:
een slof is echt de verkeerde manier!! een martingaal zou eerder wat helpen, maar ik denk dat je eerst de basis goed moet hebben, zowel buiten als in de bak!! als ze in de bak al loperig is zal ze dat buiten helemaal zijn!! basis, basis, basis

inderdaad. niks aan toe te voegen.