te hard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:01

Ik heb sinds niet zo heel lang een paardje, rijden gaat meestal vrij goed behalve de galop. als ik gewoon wil aanspringen in de galop gaat ze eerst al heel hard draven en daarna gaat ze nog eens in de galop heel hard Verward Aan de longe doet ze niet anders buiten ook niet. Ik heb al meerdere kerren les gehad maar mijn instructrice heeft er niet veel van gezegd ik moet maar op mijn eigen tempo rijden Verward Ze is verder met rijden vaak wel rustig. wie heeft tips om het galoperen makklijker te maken voor mij

Poffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:04

Is 't paard al langer onder 't zadel?
't kan zijn dat hij 't evenwicht nog niet heeft.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:06

ze is 6 jaar. Ze komt weg bij een handelsstal. Ik heb haar gekregen voor mijn verjaardag. dus ik weet niet hoe ze eerder gereden werd en hoe lang ze precies onder het zadel is

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:08

Kan je niet naar die handelstal opbellen om te vragen hoe het bij hun was, of het ook zo was met galloperen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:08

Probeer een aantal dingetjes. Duidelijk je hulp geven, en niet geheel onbelangrijk, je handen laag houden en kijk naar de lucht, echt gewoon omhoog kijken. Veel mensen gaan voorover zitten waardoor het eigenlijk moeilijker wordt voor een paard om aan te gallopperen.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:14

bedankt voor de tips. En ik zou es aan mijn vader vragen want daar had nog wel iemand op haar gereden zei hij

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:52

Aan de longeerlijn kun je ook oefenen: hoho=rustiger!!! *LOL*

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:53

ja ik denk dat ze dan in draf gaat maar ik zal het wat vaker gaan proberen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:00

Ja ze kan in draf gaan. Maar dan moet je je been erbij houden. Anders een tikje geven als je in galop wilt. Ze luistert dan niet goed genoeg naar je been.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 21:05

ja maar hoe moet ik mijn bijn eraan houden als ik haar longeer want dan ging ze in draf als je ho ho zei Verward maar ze luistert wel super naar mijn been hoor eerder te fel dan niet maar toch bedankt

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:01

Eerst zorgen dat je dr in draf 100 % onder controle hebt, dat jij precies bepaald hoe hard ze gaat, hoe ze loopt en waar ze dr hoeven neerzet.. Dit kan het beste als je dr aan de teugel en nagevelijk rijd enzo.. Dan ontspand ze dr rug, waardoor ze ten eerste lekkerder zit, en ten tweede dr rug goed getraind word, en ten derde ze veel soepeler is.
Dan proberen rustig aan te springen, en doorzitten.. En niet denken van ze vliegt dalijk in een rotgang weg, maar gewoon denken dat ze rustig aanspringt, want dan ben je zelf ook ontspannen..
En zo dan oefenen.. Suc6 Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:45

inderdaad de bovenstaande tips, en vraag aan je instructrice om je te helpen. Als zij zegt, bepaal je eigen tempo, vind ik niet dat ze goed lesgeeft geef duidelijk aan dat jij een probleem hebt met de galop, en vraag om hulp Lachen Als ze er dan nog omheen draait zou ik een betere instructrice zoeken Lachen succes OK dan!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:53

het is natuurlijk moeilijk te beoordelen wat er precies gebeurd, maar wellicht heeft je paard nog niet genoeg haar evenwicht gevonden om aan te kunnen galopperen vanuit een rustige draf. Schijnheilig

Wat je in ieder geval zelf zou kunnen proberen is om je hulpen te geven op een moment dat ze rustig en ontspannen draaft. En in een hoek of wending kan ook helpen. Maar daarbij moet je proberen om zo rustig mogelijk te blijven zitten. Dus niet veranderen van houding (diep zitten, voorover hangen enz.) maar alles doodstil houden. Dus wel je benen aanleggen en eventueel een tikje met de zweep, maar pas op dat je niet je evenwicht verplaatst door je handen omhoog te doen of met je bovenlijf je paard in de galop willen 'duwen' want dat stoort vaak alleen maar je paard, terwijl ze het al moeilijk genoeg vindt.

Je weet wat er gaat gebeuren, dus probeer daar eigenlijk zo weinig mogelijk mee te doen. Vooruit kijken waar je heen wil (op de hoefslag blijven zou mijn doel zijn) en wel je galophulpen blijven aanhouden, totdat ze erin valt.
Niet te lang wachten met je zweepje, behalve als ze daar erg druk van wordt.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:21

oké bedankt voor de tips OK dan! moet zo naar les dus zal mijn instructrice ook even vragen. Ik kreeg laatst van iemand anders les omdat mijn normale instructrice een hernia had.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:25

judith_slu schreef:
ja maar hoe moet ik mijn bijn eraan houden als ik haar longeer want dan ging ze in draf als je ho ho zei Verward maar ze luistert wel super naar mijn been hoor eerder te fel dan niet maar toch bedankt

Heb je er geen longeerzweep bij.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:08

veel praten en laten zien dat als hij het goed doet dan ook belonen en proberen vanuit rustige draf aan te springen help bij mij ook wel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:25

Het belangrijk om een paard dat hard wil, niet op gang te laten komen. dus meteen op de volte zetten, of voor de korte zijde aanspringen, zodat ze niet meteen de open ruimte voor zich ziet. En blijkbaar luistert je paard ook niet naar de galop hulp...geef je die wel,of drijf je alleen even harder? Natuurlijk gaat ze dan hard draven en valt ze in galop ipv in galop aan te springen. Je zou kunnen proberen te voorkomen dat ze eerst wegdraaft door genoeg weerstand te bieden (niet trekken, maar je hand even vastzetten op een plek met spanning op de teugel die er al is), dan de galophulp, waarbij je zithulp niet mag vergeten. Misschien hun je de galophulp eens goed droog oefenen? Op de fiets kun je de zithulp oefenen, als je nl zithulp geeft, schiet je fiets wat naar voren. Deze zithulp is een duidelijk teken voor een paard dat je NU wat wilt. Als hij dan niet harder kan draven omdat je hem tegenhoudt, is het dus logish dat hij galop probeert. En als hij dat dan doet, moet je weer je hand ontspannen natuurlijk, meegaan met de beweging, blijven drijven (hoe onlogisch dat ook lijkt om een te snel paard) en na een paar galoppassen maar weer eens terugnemen tot draf , paar pasjes draf en dan weer naar stap. Dan kun je weer andersom. Paar pasjes draf, in galop, dan weer naar draf, tot je voelt dat ze niet meer de neiging heeft om een sprint te trekken. Dan kun je wat langer door laten galopperen. stel dit eens aan de instructrice voor en vraag of ze dat een goed plan vindt. Of misschien heeft zij (of een andere bokker) nog een ander idee.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:15

ben vandaag weer naar les geweest. Mijn instructrice heeft me even geholpen. mij paard heeft moeite met het aanspringen in galop zei ze, daarom draaft ze eerst zo hard dus het maakte eerst nog niet zo veel uit met het aanspringen. Ik moest haar als het niet wou gewoon in de galop laten rollen dat ze eerst wat harder draaft. en dat hard gaan, ik moest zo veel mogelijk op de volte galoppperen af en toe galopeert ze wat rustiger nu. Nu flink oefenen dan komt het wel goed. Ook lag het een beetje aan mij omdat ik waarschijnlijk van te voren al zoiets heb van oh daar gaan we weer!! hou ik onbewust haare van voor tegen. bedankt voor de tips allemaal OK dan!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:36

ben blij dat het opgelost is,
veel succes verder. OK dan!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:45

dankje wel Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:09

Misschien zeg ik nu wel iets heel doms, maar misschien ligt het aan de bak.
Milka crosst ook als een gek met galop, maar alleen in onze bak. Die is heel zwaar. Zodra ik in en lichte bak rijd of in een weiland, galoppeerd ze heel rustig.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:57

oh heb vandaag gereden en ging veel beter al. Vooral het aansrpingen ging veel makkelijker. Op de rechterhand galoppperde ze al wat rutiger Bloos Er zit dus vooruitgang in *LOL*

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:58

Maar onze bak is niet zo heel zwaar. Mijn pony gaat dan juist zachter lopen. maar dat zal ook wel aan het paard zelf ligggen