eerst zo goed, nu enorme terugval

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

eerst zo goed, nu enorme terugval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 18:48

ik rij dus sinds een jaar iedere week met hetzelfde paard
ze is een romeo van een jaartje of 20 oud
laat ingereden ,wat wedstrijdjes gelopen, superbraaf
ideaal dus
in het bein veel gesukkeld, vooral met de galop
en sinds een paar maand (3 ofzo)
kon ik er bijna alles mee, in stap en draf netje aan teugel, kon zelfs wat wijken in stap
aanspringen in galop ging voor niets (wat van te voor een enorm probleem was) ze kwam zelfs wat rond in de galop
en plots, van de ene week op de andere was het gedaan
kreeg haar niet netjes rond meer in draf, galoperen lukt enkel achter een ander paard, na 3 passen ligt ze er weer uit
ze is koppig, doet alles wat ik nie wil
waar ik van te voor een netjes lopend pard onder mij had loopt ze nu veel te open, krijg ik haar niet meer verzameld, kan der gewoon niks meer meedoen
afgelopen zondag was ze dan nog hengstig ook, helemaal sloom
op het einde kreeg ik har toch nog een rondje ofzo aan de teugel
maar dat was het, kheb gewon niks kunnen doen
Ik ben het eigenlijk echt beu hoor
ik doe alles wat ik kan voor dat paard, ik rij zo netjes mogelijk
kheb iedere week wel een of andere traktatie mee
bontje gekocht om rond de zingel te doen, lekker dik dekje,
zweetdekentje voor na de les
noem maar op
en als beloning krijg ik dan een paard dat niet voor me meer witl werken
kheb zondag net als de rest na het uitstappen paard op stal gepleurt, deken errond, en in de cafetaria iets gaan drinken, ipv van nog 20 minuten naverzorging, tutten enzo, ik on het even gewoon niet meer aan ze
mss is het wel wat flauw, maar als ik maar 1 keer per week mag/kaan rijden wil ik waar voor men geld
wil ik een prettige les hebben, en met een prettig gevoel afstappen
nu zie ik ertegnop op het moment dak moet opstappen...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:11

niet zo ondankbaar(zo kom je nu over),een paard rijden is niet alleen glorietijden,is ze nog steeds hengstig? of heeft ze last van haar rug?

wie rijdt/doet haar de andere 6 dagen?

spullen open en lekkers meenemen ,daar begrijpt een paard echt niet mee dat hij dan voor jou goed moet lopen..

heb je ook les? wat vindt de instructise ervan?
is er genoeg afwisseling?
wordt ze ook gelongeerd?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:22

ik vind het ook een beetje vreemd je wil waar voor je geld? dan moet je niet gaan paardrijden, daar kan het altijd tegen zitten
ik vind het ook een beetje raar dat je zo redeneert, ik neem wat lekkers mee dus moet ze goed lopen of ik kan/mag maar 1 keer in de week dus dan moet het goed gaan?
hallo dat paard is 20! opzich niks mis mee maar misschien mankeert ze lichamelijk wel wat dat haar enorm pijn doet tijdens het rijden, heb je daar al eens naar laten kijken, als het zo plotseling is gekomen is dat het eerste waar ik aan denk
laat haar eens onderzoeken, misschien kan ze het gewoon allemaal niet zo goed meer aan

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:30

Misschien is een hobbelpaard meer een idee? Schijnheilig Dan kan je naar de winkel gaan om je paard te ruilen Scheve mond

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:37

Een paard weet echt niet dat als hij iets extra's lekkers krijgt, of goed verzorgt wordt, dat ie dan meer zijn best moet gaan doen. Het is geen mens.

Geen enkel dier zou dat weten.

Wat ie WEL zou begrijpen is een beloning op het MOMENT dat hij het goed doet, dmv stemhulp of een klopje.

Je moet een paard niet als een machine zien die dag in dag uit maar doet wat hem gezegd wordt. Een paard is ook maar een mens. Jij hebt toch ook wel eens je dag niet? Als je bv hoofdpijn hebt, dan doe je eens rustig aan. Zo'n dier kan zich niet anders uitdrukken dan tegendraads zijn. En jij denkt dat ie het persoonlijk op je heeft gemunt... Scheve mond

Hengstigheid kan bij bepaalde merries echt heel vervelend uitpakken. Wellicht dat dat voor jouw paard ook geldt. Bovendien kan er gewoon iets fysieks verkeerd zitten, bv een werveltje scheef, of vastgelegen in stal.

Denk je dat als Anky een slechte dag heeft, ook maar gaat stoppen met rijden???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:54

Tja meis.

Een paard is een opzichzelf staand dier met een eigen karakter. Soms gaat het goed soms ook niet.

Het is niet eerlijk om een paard zn ritueel te verbreken omdat JIJ er even te t over in hebt.

Ik heb ook wel eens een terugslag, hebben we allemaal wel eens.

Een paard begrijpt er niks van als het vaste ritueel verbroken wordt.

Ik heb wel eens ruzie gehad met mensen omdat deze hun paard geen eten gaven als hij niet zn best had gedaan........... Onder het mom, had hij maar zn best moeten doen........ das toch gek, alsof een paard die link legt????

Wat jij nu doet is eigenlijk hetzelfde. Een paard kan je straffen en belonen op het juiste moment, daar worden ze beter van. Maar van een represaille achteraf ............. daar begrijpen ze helemaal niks van. Moet je ook niet willen doen.

Een paard is een heel direct dier. OF gelijk belonen, of straffen OF helemaal niet meer. Dat begrijpen ze.

Heb je trouwens ook les op het paard???

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:59

gijsenkim schreef:
Tja meis.

Een paard is een opzichzelf staand dier met een eigen karakter. Soms gaat het goed soms ook niet.

Het is niet eerlijk om een paard zn ritueel te verbreken omdat JIJ er even te t over in hebt.

Ik heb ook wel eens een terugslag, hebben we allemaal wel eens.

Een paard begrijpt er niks van als het vaste ritueel verbroken wordt.

Ik heb wel eens ruzie gehad met mensen omdat deze hun paard geen eten gaven als hij niet zn best had gedaan........... Onder het mom, had hij maar zn best moeten doen........ das toch gek, alsof een paard die link legt????

Wat jij nu doet is eigenlijk hetzelfde. Een paard kan je straffen en belonen op het juiste moment, daar worden ze beter van. Maar van een represaille achteraf ............. daar begrijpen ze helemaal niks van. Moet je ook niet willen doen.

Een paard is een heel direct dier. OF gelijk belonen, of straffen OF helemaal niet meer. Dat begrijpen ze.

Heb je trouwens ook les op het paard???

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:50

dutske schreef:
ik doe alles wat ik kan voor dat paard, ik rij zo netjes mogelijk
kheb iedere week wel een of andere traktatie mee
bontje gekocht om rond de zingel te doen, lekker dik dekje,
zweetdekentje voor na de les
noem maar op
en als beloning krijg ik dan een paard dat niet voor me meer witl werken

Als je dacht dat 't zo werkte kan ik me voorstellen dat dit een enorme ontgoocheling voor je is ja.... Haha!

Kom op, niet meteen je koppie laten hangen hoor, DAT is ook paardrijden: drie stappen vooruit, en dan ineens weer twee terug. Hoort erbij en kennen we allemaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:53

Tsja goh, je rijdt haar maar 1 keer per week. Weet jij wat ze de rest van de week doet?

Misschien moet ze wel meer of minder werken. Of ze wordt wellicht ingezet in beginnerslessen. Dat zijn allemaal factoren waardoor het voor jou lastiger wordt in je les.

Een singelbontje, lekker dik dekje of tractatie helpen daar niet zoveel aan. Een paard zal niet denken 'goh dat is dat meisje met dat lekker zachte bontje, ik doe goed mn best'.

Het is sneu voor het paard dat je haar daar nu de schuld van geeft. Zij kan dat niet begrijpen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:57

ik heb zo vaak dat ik half jankend weer terug naar stal loop. vorige week ben ik midden in m'n prive les eraf gestapt, paard was zo ontzettend aan het etteren en aan het doen, en ik was echt bang dat ik haar iets zou aandoen als ik er langer opbleef.m'n instructrice heeft haar toen verder gereden.
maar ja, ik hou wel in m'n hoofd, dat er vaak goede periodes tussenzitten, waar ik volmaakt gelukkig ben. hoe langer je traint, hoe vaker je goede periodes krijgt. maar ieder paard heeft slechte dagen, net als mensen. het is niet leuk, maar het is wel zo. het blijven levende dieren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:07

Mss was men berichtje wel een beetje raar Haha!
Ze staat nu bijna een jaar op de manege, als manegepaard wel te verstaan
meestal de zondag loopt ze enkel onder mij, de andere dagen wisselt het uiteraard afwie er mee rijdt
meestal door de wat minder gevorderde ruiters
want: Ze is zo braaf, daar kun je iedereen opzetten
En ze is eigenlijk niet zo makkelijk om te rijden, ale ja, als je iets wilt doen gaat ze het wel doen, Maar om haar edcht goed te kunnen laten lopen, moet je er toch wel mee overweg kunnen
Daarbij zit ze redelijk ongemakkelijk Haha!
Het was misschien wel een beetje een rare vergelijking van dat dekje ed.
Maar van te voor liep ze wel lekker
ik voelde dat ze wilde werken voor mij
en plots van de ene week op de andere was het gedaan
Ik rij ermee van het begin dta ze daar stond,
2.5 jaar geleden ben ik een paar keer na elkaar van een paar paearden gevallen, daardoor een redelijke angst ontwikkeld
Kheb dan beginnen rijden met een oude pony (een waar ik van was gevallen)
Bij het minste dat ze deed verstijfde ik, maazr ik bleef er tenminste opzitten, en kon redelijk de les volgen mert haar
Een paar keer geprobeert met andere paarden, maar dat was een fiasco
bokken steigeren, totdat ik ervan afkroop en huilend terugliep
ik besloot dan een priveles te nemen, en net dan was er een nieuw paard
daar kroop ik op, en kvoelde meteen een klik, ookal hobbelde ik dan meer mee da ndat ik reed,maargoed Haha!
Btw: zoveel snoepjes krijgt ze niet hoor Haha!
een bij de begroeting, na het halster aandoen mag ze effe op de grond de restjes voor opeten van onder haar voerbak (een van haar lievelingsbezigheden)
Daarna neem ik een klein uurtje de tijd om haar netjes te poetsen,
dan opt gemak opzadelen, rijden, Netjes uitstappen, naverzorging, en dan nog een paare snoepjes of worteltjes oid
Die snoepjes krijgt ze altijd, hoe ze zich ook gedraagt
ze heeft toch gelopen he
vorige zondag was de eneige dag dat ik haar zo hengstig meemaakte, de keren ervoor had ze er geen last van
Maar het gaat al een kleine 2 maand zo slacht
last van haar rug denk ik niet
ze drukt haar rug niet weg als ik erover strijk, Ik mag met het gewone zadel rijden, of met de wintec (die beiden passen) geen verschik
Vorige week een schapenbontje eronder gelegd
geen verschil
Ze heeft wel een hele hoge schoft, en de rugspieren naast haar ruggegraat zijn wat ingevallen, maar dat moet normaal toch geen problemen geven?
ze loopt enkel mee in de lessen, longeren mogen wij niet doen, en ze hebben zelf geen tijd ervoor om de paarde ter longeren he
In de zomer gaan ze op de wei
En als ze niem eer op de wei staan laat ik ze de zondag los in de piste dat ze eens kan rollen, renne ndoet ze zelden Haha!
In de les zelf steek ik er zoveel mogelijk afwisseling in
Tussen het werken zelf geef ik ze regelmatig lange teugel, en mag ze even stofzuigen en ontspannen
Gijsenkim: ja, ik rij er enkel in de les mee Haha!
Beloning krijgt ze altijd na de les, Tijdens de les is het te zien hoe ze zich gedraagt
ik ben niet vies van zweepgebruik, maar ze krijgt zoals ik al zei regelmatig een streel, of effe lange teugel, of even een stappauze...
Maar ik vind het gewoon zeer raar, het ging zo goed, en nu plots ist gedaan, Ik zie erteenop om erop te kruipen, te weten dak weer ga moeten zitten vechten om er een middendrafje uit te krijgen
om te weten dat het niet gaat lukken om te galoperen
Om te wteen dak haar niet deftig in een volte ga kunnen ronsturen
Om na de les eraf te stappen met het gevoel van: kheb weer beetje meegehobbetl, ik ben er niet beter van geworden, e nhet paard ook niet...

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:16

Tjah je heb altijd tegenslagen en daar moet je meej om leren gaan.... over een tijdje gaat het weer beter en.... oefening baart kunst

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:46

patriesb: dat is het juist, het ging al 2 maand slecht
Maargoed, ik ben er vandaag opgekropen met het gedacht om gewoon beetje rond te hobbelen net als vroeger
en ze voelde al veel relaxter aan
begon netjes te knabbelen, en uiteindelijk ging het zeer goed hoor, zelfs de galop ging goed Lachen
Ik denk dat haar hormonen beetje in de war lagen, met dat ze vorige week hengstig was, mss wat voorproblemen met de hengstigheid?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:21

juist,gewoon je eisen wat lager leggen en dan valt het altijd mee...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 22:36

Maar lansg de ene kant
neem nu, het gaat al een paar maand goed
bij de minste hulp kun je bv aansingen n galop
en plots kun je geen deftige draf meer eruit ktijgen, laat staan een galop
Dan ga je jezelf toch frustreren, en wi je toch dat het lukt, want het ging van te voor wel!?
ik snap eigenlijk niet hoe het komt dat het zo boem pats gedaan was
ik hoop dat het is omdat ze hengstig werd
en de laatste 2 weken stond het beginnerspaard mank (verkeerd bekapt) en heeft zij een groot deel van zen werk moeten overnemen

depje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:11

ups en dauwns hoort er bij iedereen bij.en hou rekening mee wat het paard die week gedaan heeft en elke dag kan het weer anders zijn als je op je paard zit en dan kun je evt probeeren de warming up uit te breiden sucsses er mee

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:06

dutske schreef:
en de laatste 2 weken stond het beginnerspaard mank (verkeerd bekapt) en heeft zij een groot deel van zen werk moeten overnemen

Ik denk dat je jezelf nu antwoord hebt gegeven...

Zou ze niet gewoon moe zijn omdat zij meer werk moet verrichten?

Bovendien zit je er maar 1 x per week op. En je bent niet de enige ruiter. Dan kan het erg logisch zijn dat ze nu niet echt een vaste lijn aanhoudt...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:34

het is ook een oud paard, daar moet je niet teveel ambities mee hebben,
vergeet niet dat het inprincipe een oma paard is die hard moet werken gedurende de anderen dagen, en dan verwacht jij er nog veel van, en de anderen die er op rijden ook.
ik vind dat je dat paard wel wat meer mag ontzien.
maar dat komt wel goed, want je heb volgens mij wel veel voor dat paardje over Lachen