ik weet dat er een aantal topics over zijn geweest, maar ik kan mijn kwestie daar niet echt in plaatsen..
ik rij en paardje van 4. erg leuk ding..! ze loopt nogal bovenin (wel aan de teugel) maarja, ik wil haar dus voorwaarts neerwaarts krijgen... dus geef ik redelijk veel been. als ze helemaal bovenin gaat lopen.
op de rechterhand loopt ze gemakkelijker dan op de linkerhand. als ik haar op de linkerhand meer voorwaarts neerwaarts probeer te rijden, gaat ze vaak bovenin met haar hoofd schudden..
weten jullie wat dit vooriets zou kunnen zijn?!
groetjes
loess
Geplaatst: 26-11-04 16:36
Schudden met het hoofd kan een aanduiding van spierpijn zijn. Door het voorwaarts neerwaarts rijden moet ze haar rugspieren meer gebruiken en oprekken. Je schrijft al dat het paard het liefst bovenin loopt. Op deze manier zijn de spieren in de rug kort. Bovendien zijn de rugspieren van een jong paard vaak nog niet zo sterk, dus het kan best zijn dat ze het moeilijk vind om haar rug te gebruiken en daar last van heeft. Toch is dit wel een hele goede oefening voor een paard wat uit zichzelf erg bovenin loopt en ik zou er dan ook zeker mee doorgaan.
shan
Geplaatst: 26-11-04 16:47
Ga eens longeren met haar en dan laag bijzetten (niet kort he, maar laag), zo leert ze eerst zonder ruiter haar rug goed te gebruiken.
kerstkrans
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-04 18:15
tja weet je wat ik van bijzetten vind: je zet je paard er iets teveel mee "vast" je paard loopt tegen de bijzet aan, en deze geeft niet, of nauwelijks mee, als het paard verder naar beneden wil.
misschien een gogue? (of hoe je het schrijft)
shan
Geplaatst: 26-11-04 18:29
Er staat ook uitdrukkelijk bij: laag en niet te kort. Een goque is trouwens een goede optie hoor, maar is ook een manier van bijzetten.
Branca
Geplaatst: 26-11-04 18:37
Schudden kan ook duiden op haar gebit (kiezen)...
casanova
Geplaatst: 26-11-04 20:18
je verteld dat als ze haar hoofd naar boven doet dat je meer aandrijft,ze moet eerst op een bepaald punt van ontspanning komen met haar hoofd en halshouding(krabbel haar op haar schoft) en als ze zich daar prettig bij gaat voelen dan kan je haar proberen naar beneden te vragen,longeren vind ik zelf een zeer goede manier om het haar te ervaren/te leren dat beneden lopen nog niet zo gek is.
wel voorzichtig opbouwen!
DiantaM
Geplaatst: 27-11-04 00:10
Is het niet speelsheid? Dat doet die van mij nog weleens, dan schudt hij even met zijn hoofd.
rockey
Geplaatst: 27-11-04 10:39
die van mij schudt uit frissigheid ook, is het dat niet ?
Elisa2
Geplaatst: 27-11-04 10:56
mijn jonge beestje doet het ook,bij hem zijn het 2 dingen..1 is balans..hij is pas 3 dus daar heeft ie nog wat moeite mee,en 2 dat is een andere manier van schudden en dat is als het bit tegen z'n tanden/kiezen aankomt,daar is hij heel gevoelig op.
kerstkrans
Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-04 11:52
tja haar balans is inderdaad nog niet super.. misschien dat dat het is.. op de rechterhand schudt ze minder, omdat dat haar betere hand is, en ze dus meer balans heeft. op de linkerhand heeft ze het moeilijker, en schudt ze inderdaad meer!
ik denk niet dat het echt van frissigheid is..
Doortjuh
Geplaatst: 28-11-04 12:46
Mijn Verzorgshetje schudt ook vaak met zijn hoofd tijdens het rijden. Bij hem is het een teken dat hij het leuk vindt. Hij schud dan met zijn manen en gaat later wel weer normaal lopen.
Gewoon een teken dat ze het werk leuk vindt, niets mis mee dus Dus niet gaan grijpen naar bijzetteugels of what ever gewoon accepteren =)
Issy
Geplaatst: 28-11-04 17:17
ik rij een 4 jarige die ook af en toe het het hoofd schud. in het begin dacht ik dat het tegen de hand in was, en dat ik met teveel teugeldruk reed (terwijl er bijna geen druk was) maar de rij instructrice wees me er juist op dat het paard meer teugeldruk vraagt. Dus ik ben meer aan het open en sluiten van de hand gaan doen, meer druk maar zonder te trekken. Ga niet meteen met hulpteugels aan de gang je paard is pas 4 en moet het nog leren, heb geduld.
Janski
Geplaatst: 28-11-04 17:46
Aanleuning is hier erg belangrijk het schudden zal minder worden als je goede aanleuninge hebt. Het paard moet jou hand gaan zoeken en niet andersom. Halstrekken enzo zijn ook goede oefeningen. Dat je paard zo hoog boven in loopt kan betekenen dat hij zijn rug wegdrukt. Als je op een goede manier bijzet dan werkt je hulpteugel alleen op het goede moment en hangt die los als je paard goed loopt. Je kan proberen meer te longener en en dan laag bijzetten dat wil nog wel eens helpen. Daarnaast kan het zijn dat hij aan het wisselen is en daardoor wat last van zijn gebit heeft.
Succes ermee
kerstkrans
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-04 18:34
ja maar ik wil helemaal geen hulpteugel gebruiken, dus Issy, begrijp me niet verkeerd!
ik weet ook dat halsstrekken een erg goede oefening is voor de aanleunig.. maarja die aanleuning heb ik dus niet. daarom probeer ik meer naar voren te rijden, en een beetje teugeldruk te geven, zodat ze naar beneden wil komen..
ik moet zeggen dat ik niet graag naar hulpteugels grijp, vooral niet bij een jong paard!
Toskatje
Geplaatst: 28-11-04 18:36
mijn pony doet dit soms ook gewoon in de weide . meestal als er wind is (ook bij het rijden). kan iemand mij daarover uitleg geven alsjeblieft?
shan
Geplaatst: 28-11-04 18:41
Het longeren met een hulpteugel (touwtje, bijzetteugel, goque of wat dan ook) kan helemaal geen kwaad mits je het goed en met mate gebruikt. Integendeel: het paard kan zijn balans vinden en zijn rug gaan gebruiken zonder het gewicht van de ruiter. Ook kan je als ruiter zijnde niet per ongeluk gaan zitten knoeien. Ieder jong paard dat ik rij leer ik aan de longe goed nageven voordat ik dat ga proberen onder de man. Het bevalt mij prima. Het rijden met hulpteugels daarentegen, doe ik zelden of nooit.
Rosa_
Geplaatst: 28-11-04 19:36
Probeer te longeren. Misschien heeft het paard zijn balans nog niet helemaal gevonden. Succes