Vlotter reageren op beenhulpen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Vlotter reageren op beenhulpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:47

Hai!!

Ik las net in een topic dat een paard meer voorwaarts gehouden moest worden--> been geven= reactie, zo niet dan een tik geven.

Nu ik dat zo lees zou ik dat ook moeten doen. In mijn eerste proefje dat ik ooit gereden heb stond dat mijn hulpen niet overkwamen. En dat is ook wel waar; Djirwa reageert nooit op de eerste beenhulp die ik geef.
Dus ben ikvorige week in de les eens wat strenger en consequenter geweest. Als er dus geen reactie kwam op mijn been dan gaf ik een tik. Dit heb ik een aantal keer gedaan en de instructrice vond dat ik dat goed deed.. maar ik krijg er een snertgevoel bij. Want ik kan nou niet zeggen dat ik dit leuk vind. Scheve mond
Is dit de enige manier en de juiste manier? Hoe lang gaat het duren voordat madam echt snel reageert op mijn been?

Ik voel me echt zo'n beul met die zweep en de meiden in mijn les zaten ook al na elke knal te kijken van: "oh, wat doet Femke nou weer?" Maar daar zal ik wel niet echt op moeten letten lijkt me... Bloos

Wat zeggen jullie?
Alvast bedankt!! Clown

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:54

Echte knallen hoef je ook niet te geven met je zweep hoor Knipoog Maar het is inderdaad de enige manier.
1 keer been is reactie, zo niet, nog een keer been en tegelijk bijtikken achter je kuit.
Als je het echt consequent volhoudt zou je tijdens het rijden al moeten merken dat er verbetering is, dat ze aan het einde sneller reageert dan aan het begin. De volgende dag reageert ze in eerste instantie waarschijnlijk weer niet, maar dan zal je steeds sneller die verbetering merken.
Maar je moet er wel heel consequent in blijven, als je de ene keer niet bijtikt en de andere keer wel snapt ze er ook niets meer van en vooral opletten dat je als ze doorloopt je been meteen stilhoudt (al zijn het maar een paar passen)..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:01

Lange dressuurzweep. Geen reactie??? Yikje erbij!!! Geen reactie. Dan is een klap toch wel nodig. Als je paard niet reageert kun je ook met je been een schop(je) geven. Je moet het effe volhouden. Maar dan rijd het wel veel lekkerder!!! Ik weet het, ben er vandaag achter gekomen!!! *LOL*

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:11

He bah... dat is dus echt de enige manier! En een tikje achter je been zeg je.. Houd je dan je zweep naar achter wijzend vast of op de normale manier?
Met buiten rijden reageert ze wel veel beter dus het kan wel.. Ik zal dit weekend weer eens aan de slag met haar en dan proberen zo consequent mogelijk te zijn. (want daar moet ik inderdaad goed op letten!)

Maar het zou dus wel zo moeten zijn dat je tijdens je uur rijden al verandering bemerkt??

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:50

Ik weet niet waar jij anders tikt, dan achter je been? Jij wilt een voorwaartse reactie en jouw paard heeft (als het goed is) geleerd dat hij sneller moet als jij jouw been aandrukt, dus het "knopje" voor versnellen zit bij jouw been. Aantikken op de schouder wordt volgens mij op veel maneges geleerd, maar de logica daarin zie ik nog steeds niet en op de kont aantikken is ook geen plek om een voorwaartse hulp te geven..
In principe hoor je zweep gewoon voor het zadel recht naar beneden te houden, maar dat lukt mij nooit (mijn teugels zijn standaard te lang waardoor ik m'n handen te dicht bij m'n lijf heb)
Mijn zweep heb ik dus altijd schuin naar achter, over m'n bovenbeen, moet je wel goed opletten dat je er niet per ongeluk mee aantikt als je een ophouding maakt bijvoorbeeld (mijn merrie straft me dan meteen door te ontploffen, dan leer je het wel af Knipoog)

Je moet het idd tijdens het uur rijden al verschil merken, zeker als je het eigen paard is. Als je niet als enige erop rijdt, kan het best zijn dat het wat langer duurt, maar een paard weet al snel wie er op zijn rug zit.
Ik heb er met mijn paard toch wel een half jaar over gedaan voordat zij echt bijna altijd direct vertrok op mijn beenhulp (nu hadden we ook wat andere problemen erbij) en ook nu moet ik af en toe weer helemaal terug naar de basis van been is vooruit, anders tik, zonder dat ik ook maar bezig ben met rijden verder.
Als jouw paard een tijd lang niet heeft hoeven te reageren, is het natuurlijk wel omschakelen om het dan opeens wel te moeten..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:01

Jep mijn paard heeft af en toen ook een opfris cursus nodig maar drie tikken zijn meestal wel weer genoeg om zijn geheugen op te frissen: been = vooruit/ activer

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:17

Echt achter je been een flinke tik geven, of doe een spoortje om. Je geeft kuithulp, geen reactie ? Nog een keer inkomen met je kuit en dan je spoortje erbij. Als er dan nog geen reactie komt, dan geef je ook een tik achter je kuit met de lange dressuurzweep. Hoeft geen pets te zijn, gewoon een flinke tik.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:16

marian schreef:
Echt achter je been een flinke tik geven, of doe een spoortje om. Je geeft kuithulp, geen reactie ? Nog een keer inkomen met je kuit en dan je spoortje erbij. Als er dan nog geen reactie komt, dan geef je ook een tik achter je kuit met de lange dressuurzweep. Hoeft geen pets te zijn, gewoon een flinke tik.

ik ben van mening dat je alleen je zweep gebruikt als hulpmiddel om je beenhulp duidelijker te maken. sporen dienen voor verfijning van hulpen..

researcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:53

Mijn eigen paard geageerde ook niet zo op de beenhulpen die ik hem gaf, dus heb ik toen een zweep genomen. Dit zorgde voor een geweldige verbetering. Als mijn paard al weet dat ik een zweep bij heb dan reageert hij al beter op de beenhulpen, zo niet dan geef ik hem een tik met de zweep. Hij moet vooral niet denken dat hij met mijn voeten kan spelen. In verband met de sporen, ik heb ze ook aangedaan tijdens de zomer gewoon ter verbetering van mijn beenhulpen, wat een zeer positief resultaat gaf. Nu wanneer het kouder wordt, laat ik deze uit want anders gaat mijn paard er vandoor. In de winter is hij namelijk iets heviger Haha!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:45

je moet er wel op letten dat je, als je een schop of tik geeft, dat je je paard voor los laat! Dan begrijpt je paard beter dat ze naar voren moet en beter moet reageren. Ik heb mijn paard het beter reageren op mijn been geleerd zonder zweep, alleen met mijn been! Zweep heb ik niet meer nodig!
Het is wel goed dat je je op deze manier je paard beter laat opletten, daar heb je steeds meer voordeel van! Je paard zal zelf leren lopen, je kan dan beter rechtop zitten en het kost jou minder moeite! Dat is ook de bedoeling, je paard moet jou leren dragen, je paard moet aan het werk zijn! Nou scu6 ermee!