Problemen met mijn houding, graag tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Problemen met mijn houding, graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:46

Gisteren had ik weer prive les op een paard van de
manege...
Het probleem ligt bij mij...wat wel vaker voorkomt natuurlijk, maar
ik wil hier echt aan gaan werken, want ik schrok er toch wel een
beetje van!

Het probleem is het volgende....mijn instructeur vindt dat ik te statisch op mijn paard zit. Ik moet dus gaan proberen om meer met de beweging van het paard mee te gaan zodat er een verbinding komt tussen kuit en hand.

Nu is mijn vraag aan jullie : hebben julliet tips om mijn houding te gaan verbeteren, want door dat mijn houding de laatste tijd zo beroerd is kom ik ook niet verder met rijden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:08

Hey meis,

Ik heb je nog nooit zien rijden, dus dat vind ik een beetje lastig oordelen.
Maar probeer het rijden gewoon voor je te houden, dat je niet zo zeer 'mooi' hoeft te zitten als 'practisch'.
Verder gewoon continue denken aan dat je moet ontspannen en 'zitten' en de rest komt later wel Knipoog

Verder vind ik het wel goed van je dat je het zelf doorhebt en er wat aan wil doen, want het is wel 1 van de belangrijkste dingen om je paard te kunnen laten ontspannen Schijnheilig

Heeel veel suc6 OK dan!
en ik spreek je snel weer Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:13

kun je niet aan iemand in je omgeving vragen of die je zitlessen aan de longe kan geven?!!?! In mijn ervairngen werkt dat heel goed omdat je niet met rijden bezig hoeft te zijn, en je helemaal kan richten op je houding plus de aanwijzingen. Heel veel succes, je houding veranderen is erg moeilijk, maar de aanhouder wint!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:20

Zitlessen heb ik al een aantal keren gehad...waar het puur om gaat is dat als ik dus echt met het paard aan het werk ga, dan gaat het mis!
Dus ik moet dus goed gaan voelen hoe ik dus met mijn kuit en hand om moet gaan en op het juiste moment....

Pfffffff...waarom wilde ik zo graag paardrijden en kon ik het niet gewoon bij zwemmen houden Schijnheilig Haha!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 16:22

Heeft niemand tips......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:24

Misschien jezelf op je paard wat loswerken
met je armen zwaaien, schouders draaien
je billen over het zadel laten rollen en dat soort dingen, zodat alles lekker soepel zit.

Dat ook eens tussendoor doen, om weer die ontspanning te krijgen in je lijf

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:27

Dat is een goede runnigkawa...dat ga ik zeker een x proberen
Bedankt Lachen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:56

Lees het boek: Verlichte Rijkunst van Heather Moffett maar eens. Daarin staan een aantal zaken rondom de houding en zit van een ruiter heel begrijpelijk beschreven!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:19

Probeer je op jezelf te blijven concenteren en niet te veel op het paard, je zult al snel merken dat het paard dan vanzelf beter gaat lopen zonder dat je je daarop vastbijt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:13

En zet iemand aan de kant die op je zwakke houdingpunten moet letten, elke keer dat je dan iets fout doet, zegt hij/zij iets, zo hoef je er zelf niet te veel aan te denken.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:49

hallo, wat ik heb gedaan is een priveles genomen en heel veel aan de zit gewerkt in die les. ik weet niet of je er iets aan hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:57

phoe kan niet meer met je maapraten maar kan me wel nog herinneren dat ik jaren geleden dacht dat ik het lichtrijden nooit onder de knie zou krijgen. Kan je maar 1 tip geven± Je kunt alleen goed zitten als jeje lichaam ontspannen met de bewegingen van het paard kunt laten meegaan. Als je nou gewoon eerst een tijdje de oefeningen niet al te moeilijk maakt een een tijdje gewoon! rijdt zonder te ´werken´dan worden de bewegingen van het paard vanzelf natuurlijker voor je.
En hou vol want paardrjiden kan ZO LEKKER ZIJN!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:52

Hoi Knipoog
Pas geleden heb ik een heel boeiend stuk gelezen van Hempfling. Hij zij het volgende over een goede zit:
Zitten moet je niet doen maar laten. Laat het gebeuren en mits je voldoende soepel bent-de rest komt vanzelf. Hempfling noemt dat de natuurzit.
Hij bedoelt hiermee ies anders dan de zoutzakzit. Til je bovenlichaam enigszins los van je heupen (trek aan een denkbeeldig touwtje bovenop je kruin) maar houd je schouders ontspannen. Naarmate de bespiering rond je bekken sterker wordt, kun je beter volgend zitten, en naarmate je beter kunt zitten, wordt jebespiering sterker: je zit met een aangespannen soepelheid.
Volgens Hempfling staat en valt alles met balans.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:59

Ga zitten in bijvoorbeeld een rustige stap of draf, kijk vooruit (absoluut niet naar je paard) en geef jezelf les! Zeg tegen jezelf bijvoorbeeld: Hoofd omhoog, rug recht, benen lang, tenen naar binnen, handen bij elkaar enz. Ik heb zo mijn houding verbeterd. Als je les krijg ben je met zoveel dingen bezig dat je je houding vergeet. Als je gewoon zelf aan de gang gaat met alleen je houding dus niet aan je paard z'n hoofd of achterhand denken maar gewoon alleen aan jezelf!!!