Paard mij de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Paard mij de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:49

Ik was vandaag weer naar het paard waar ik sinds korte tijd op rijd. Ze was nog maar enkele keren bereden, en de keren dat ik er op heb gereden was ze ook erg braaf, maar vandaag ging ik rijden, en toen ik erop zat begon ze te bokken en galopperen aan de longeerlijn. Ze was volkomen gestoord, en er was niet fatsoenlijk mee te rijden. Later wou ze ook nog geen stap meer vooruit doen, hoe goed ik haar ook aanspoorde en haar een commando gaf, waar ze normaal goed naar luisterd.

Later in de stal was ze ook niet de vriendelijke zichzelf, en probeerde me te bedreigen, en wou me de stal uit hebben.

Is ze me nou aan het uitproberen, of is het een protese, en doe ik iets fout? Help me please, want ik wil morgen een goede oplossing hebben, als ik er weer op wil. Wat doe ik fout? Moet ik strenger optreden tegen haar?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:05

zou proberen om vooral heel consequent op te treden en een btje strenger is miss ook niet erg.Zeker als ze het normaal wel goed doet.En bedenk dat het weer kouder is geworden miss dat ze daar door ook anders wordt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:35

Is het een jonge pony???
Zo ja, dan is ze je waarschijnlijk aan het uitproberen. Doen ze allemaal wel als ze jong zijn. Je moet even een weekje heel streng zijn. Dat jij de baas bent. Anders gaat het echt te ver en loopt het uit de hand. Zonodig een keer met de zweep bijtikken. Gewoon effe luisteren. Werken als ik erop zit en de rest van de tijd kan er geluiert worden!!!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:54

sorry dat ik het zeg maar mij vriendin had ook ze paard.
en weet je wat die eigenaar van stal zij schreeuw maar tegen hem.
laat hem maar horen dat jij de baas bent en niet hij.
en asl hij het goed doet dan heel goed belonen en laten zien dat je niet
meer boos bent.
helpt wel bij dat paard dan

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:33

als ik tegen m "schreeuw" luistert ze wel even, maar dat duurt dan ook maar kort...
Ze is nu 4...
Wat heeft de tempratuur er mee te maken dan??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:53

als het wat kouder wordt zijn sommige paarden wat frisser...

MMG21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:44

Als et een jong paard is, is de kans groot dat ze je aan het uitproberen is... een ding moet je goed onthouden: er is maar een baas, en dat is niet je paard! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:15

Banja schreef:
Ik was vandaag weer naar het paard waar ik sinds korte tijd op rijd. Ze was nog maar enkele keren bereden, en de keren dat ik er op heb gereden was ze ook erg braaf, maar vandaag ging ik rijden, en toen ik erop zat begon ze te bokken en galopperen aan de longeerlijn. Ze was volkomen gestoord, en er was niet fatsoenlijk mee te rijden. Later wou ze ook nog geen stap meer vooruit doen, hoe goed ik haar ook aanspoorde en haar een commando gaf, waar ze normaal goed naar luisterd.

** Als je pas een paar keer op een jong paard hebt gezeten, dan is er nog geen 'normaal'. Alles is nog nieuw en vreemd voor het dier, want er is nog niets bevestigd. Je kunt er dus niet van uit gaan dat die eerste keertjes dat je er even opgezeten hebt, meteen dat kwartje gevallen is van wat precies de bedoeling is.
Je geeft later in je topic ook aan dat je netjes aandrijft etc, maar ook dat snapt je paard gewoon nog helemaal niet. Dus jij kunt netjes drijven wat je wilt, maar het dier heeft geen flauw idee wat je daarmee bedoelt.

Vergelijk het maar met praten met een Chinees. Als die de eerste keer tegen jou zegt ""Foe yong hai?"" en jij zegt op goed geluk ""Ja"" en krijgt wat te eten, dan is dat mooi mazzel. Maar als die de volgende keer tegen jou een heel verhaal in het Chinees begint, dan snap je d'r geen barst van wat hij wil Verward

Dus gewoon even een stappie terug.
Eerst longeren, stemcommando's bevestigen. Gaat dat goed? Mooi, dan gaan we even hangen. Gaat dat goed? Dan gaan we zitten. Gaat dat goed? Dan houdt iemand hem vast en doen we MET stemcommando een paar pasjes stap, en daarna MET stemcommando Ho.
Zo bouw je dat rustig op. Als het MET stemcommando lukt, ga je de beenhulpen erbij gebruiken. Zo gaat dat kwartje langzaamaan vallen.

Verwacht niet te veel van je beestje. Die snapt er nog weinig van, en aan je topic te zien heb je zelf ook geen ervaring met jonge dieren. Green and green makes black and blue, is een bekend gezegde. Dus doe het rustig aan en laat je goed begeleiden. Dan komt het allemaal goed, en hebben jij EN je paard binnenkort dikke pret met het samen rijden!

Later in de stal was ze ook niet de vriendelijke zichzelf, en probeerde me te bedreigen, en wou me de stal uit hebben.

** Daar mag je gerust echt streng tegen optreden. Ik denk echter dat het sterk te maken heeft met de negatieve rijervaring. Jij was degene die erop ging zitten en daarna werd het allemaal erg onprettig. Tja, dan ben je niet blij als die persoon ook nog eens je fijne box binnenkomt.... Maar accepteren moet je dit gedrag zeker niet!

Help me please, want ik wil morgen een goede oplossing hebben, als ik er weer op wil. Wat doe ik fout? Moet ik strenger optreden tegen haar?

** Zorg wel dat je je paard niet gaat overvragen. Gisteren is het niet goed gegaan, dus verwacht vandaag geen wonder. Doe rustig even een stapje terug, is alleen maar goed voor jullie band.

Veel succes en plezier gewenst!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:19

Jonge paarden is twee stappen vooruit en dan keihard weer een stap terug Haha! Haha! Haha!

Sonja zegt het verder zoals ik het ook zou zeggen.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:17

Hoi Pling
Ik neem aan dat het een jong paard is, omdat je vertelde dat hij nog niet vaak bereden is.
Misschien gaat het allemaal iets te hard voor het paard. Snapt hij nog niet dat jij op zijn rug zit en niet een een of ander roofdier. Sommige paarden moeten er langer aan wennen dat er mensen op hun rug zitten.

Schreeuwen zou ik zelf niet doen. Dat is een teken van onmacht. Probeer streng maar rechtvaardig te wezen. Dit kan ook zonder te schreeuwen.

Misschien kun je alles spelenderwijs opbouwen en het leuk proberen te houden voor het paard. Het is waarschijnlijk nog een kleutertje die alles nog moet leren.
DOOR BELONING LEERT EEN PAARD SNELLER EN MEER DAN DOOR EEN PAK SLAAG TE KRIJGEN. Beloon daarom heel vaak. Negatief gedrag kun je vaak beter negeren. Probeer je ook goed in te leven hoe een paard denkt en waarom het zo reageerd. Het is niet altijd zo dat een paard jou de baas wil zijn, maar vaak doen ze het omdat ze het niet snappen of te moeilijk vinden.

Toen het paard in stal lelijk deed. Wilde het waarschijnlijk zijn rust. Het had net allemaal dingen moeten doen die hij nog niet begreep en vervolgens ziet hij jou en denkt dat je weer komt om het vervolgens nog eens te doen.

Succes ermee en ik hoop dat je er iets aan hebt

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:23

Ik beloon haar ook heel veel!!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:57

Ben het helemaal met Sonja eens.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:58

EN: jonge paarden kampen ook heel vaak met spierpijn... Dus het rijden gaat een paar keer heel erg goed, en dan ineens gaan ze protesteren (zelfs in de stal). Dat protesteren duidt meestal op: ik vind het niet meer leuk of ik snap het niet meer goed of ik heb spierpijn. Spierpijn is zeker niet onlogisch natuurlijk, wij krijgen van fysieke arbeid dat we niet gewend zijn ook spierpijn!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:21

dat is waar =P