HELP mijn paard is sloom!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

HELP mijn paard is sloom!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 10:41

Ik krijg de laatste tijd mijn paard niet naar voren. Eerst ging het nog wel, maar ze reageert steeds minder op mijn been. Op aanraden van een instructrice heb ik scherpere sporen genomen. Het hielp eventjes maar na 10 minuten was ze weer lekker sloom.

Ik rij tempowisselingen, zover dit mogelijk is. Ook geef ik haar wat extra haver door haar musli.

Wie heeft er nog meer tips?????????

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:22

het kan zijn dat als je paardje niet meer reageerd dat hij dan al gewend is aan de spoor, misschien omdat je hem te vaak gebruikt. ik zeg niet dat het zo is, maar het kan. Lachen
probeer niet elke keer dat je drijft je spoor te gebruiken, en natuurlijk als ze helemaal neit reageerd dan meot je hem er ff in porren. Haha!

en idd tempowisselingen zijn goed, zou ik gewoon mee doorgaan. en probeer er eens een zweepje bij te pakken, of heb je dat al??? Haha!
in ieder geval veel succes en ik denk dat je instructrice je beter kan helpen! Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:28

Uhhm, volgens mij zijn sporen niet echt om een paard sneller te laten lopen, maar eerder om verfijndere aanwijzingen te geven...
Misschien een zweepje erbij en consequent na 1x drijven > reageert ze niet meteen dan tikje.

Misschien heeft ze last van de herfst en heeft ze wat extra vitaminen o.i.d. nodig?

anne_ponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:33

Nicolletje schreef:
Uhhm, volgens mij zijn sporen niet echt om een paard sneller te laten lopen, maar eerder om verfijndere aanwijzingen te geven...
Misschien een zweepje erbij en consequent na 1x drijven > reageert ze niet meteen dan tikje.

Misschien heeft ze last van de herfst en heeft ze wat extra vitaminen o.i.d. nodig?

ja bij ons is een poony op de manege ontzettend sloom maar als je hem een tikkie geeft loopt hij weer gewoon door

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:38

Je kan hem ook (wat meer) haver of krachtvoer geven, dat kan ook enorm helpen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 13:05

Ik gebruik al een zweepje.....hier reageert ze wel ietsjes op.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:07

Nicolletje schreef:

dacht ik ook aan...
een flinke oppepper nodig dat paardje! houd je ook een beetje afwisseling in het werk? My Way is ook ontzettend sloom, maar als ik blijf afwisselen gaat het veel beter.... en de vetgedrukte zin, zo pak ik het ook aan. veel overgangen, en dan hooguit een paar passen, dan weer terugnemen. na een paar passen weer vooruit. kost wat moeite (en een vermoeid lichaam Knipoog ) maar helpt wel!!!
suc-6!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:15

hou je het nog wel leuk voor je paardje, mischien is een wel verdiende vakantie een oplossing (weet niet hoe veel je rijd)
Ik denk dat meer voer niet de oplossing is... kan eerder problemen geven.
helpt nou niets sluit dan ook medische problemen uit en: is het hoofdstel (bit) wel goed, heeft t geen last van het zadel.
bekijk ook samen met n deskundige of je je paard zelf niet hindert...
succes

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:19

varieren!! alles gaat een x vervelen...

MMG21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:56

Daar ha ik ook last van met mijn paardje Je moet veel afwisselen in je training. ik weet niet of je dressuurt of springt, maar ik dressuur en ik begon met af en toe een klein sprongetje. Nou echt waar door veel afwisseling gaat het vanzelf een stuk beter. Dus gewoon af en toe een sprongetje of een buitenritje en heel veel tempowisselingen rijden zodat ze weer aan je been komt.... Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:58

Consequent blijven. Dat is het enigste woord wat je kan helpen. Meer niet. En dan echt consequent zijn en blijven. En bij alles wat je doet, het zo snel mogelijk willen doen (voor zijn doen). Sporen helemaal af en zweepje erbij.

Maar natuurlijk eerst iets medisch uitsluiten.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:26

Hoi Pling
Ik zou eerst ook iets medisch uitsluiten. Een kennis haar paard was ook erg sloom. Wat bleek later hij had bloedarmoede.
Een maand later kwam eruit dat hij spierbevangen was geworden of al was. Wel in lichte vorm hoor.
Dit is niet om je bang te maken, maar als je het idee hebt dat er iets niet klopt laat er een veearts naar kijken.
Dan kun je dat ook met een gerust hart uitsluiten als het niets medisch blijkt te wezen.
En naar andere oorzaken gaan kijken.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 16:08

Bedankt voor de tips

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:15

Gooi die sporen weg!!!!!!

En je instructrice! Sporen zijn preciesieinstrumenten, die dienen om een goedwerkende kuithulp te verfijnen. Niet om een kapotte te vervangen!
Gooi ze weg zeg ik je, je gaat je paard verder kapot maken!
Sporen dienen enkel voor gevorde paarden die naar de kuit luisteren.

Als je paard niet aan de hulpen wilt gehoorzamen probeer dan liever eens een dressuurzweep. Geef gewoon elke keer een tikje wanneer je paard niet luisterd naar je benen. Beter een tikje met de zweep dan overdreven met de teugels sturen of prikken met de sporen. Want het is de bedoeling dat je paard na een zo fijn mogelijk hulp luisterd, en daar dient de spoor eigenlijk voor, niet om een duidelijkere hulp te geven maar zo min mogelijk je been te bewegen. Want die prik die je dan geeft met je spoor om zo fijn mogelijk te rijden geeft dezelfde druk dan gewoon zonder spoor met je been te drukken enkel is er minder beweging.
Als je de spoor neemt om je kuithulp te verduidelijken moet je dat blijven doen, en zo ga je later steeds een scherpere, langere spoor nodig hebben. En dat wijst erop dat het paard toch niet naar een zo'n min mogelijke hulp luisterd. En zo kun je ook schade aanrichten, ik heb het beeld van een open flank al genoeg gezien door nalatige (ook luie!) ruiters. Met een zweep (als je die kan stilhouden) richt over het algemeen geen schade aan, een paard dat weet wat een zweep kan doen loopt in het algemeen al sneller zonder je eigenlijk been moet geven, en dat is wat je wilt bekomen met een paard, de impuls. En zeker niet alle jonge paarden luisteren meteen naar de benen, dat is erg zeldzaam. Dan kun je wel eens overdreven sturen, maar met paarden zoals de jouwe, die weten hoe de beenhulpen werken maar gewoon liever lui dan moe zijn, moetje het gewoon afstraffen wanneer ze lui zijn, en een duidelijkere duw met je been geven door een spoor. Want na een tijd worden ze dat zo gewoon, en zijn ze weer liever lui dan moe(net als de ruiter!), dan ga je naar een scherpere spoor, of ander bitje. En dat gewoon omdat de makkelijkste weg wou nemen, die later een heel moeilijke onmogelijke weg word. En met een zweep het ook heel makkelijk, zo laat je gewoon je paard herinneren om naar de beenhulp te luisteren. En het werkt echt!

Nogmaals gooi die sporen weg en zoek een degelijke instructrice met goede raadgeving.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:13

Daar hat ik laatst ook last van met friendly.

Mijn instructrice zei 1 ker met je kuit drijven en als ze dan niet versneld zweep erop en staads een stukje versnellen en weer langzamer weer heel langzaam en weer versnellen.

En als ze dan goed op de kuit reageerd goed belonen!!
Als ze een keer TE goed op de kuit reageerd niet meteen boos worden want dan kan het ook zijn dat ze de hulp nou beter snapt en rustig weet terug nemen.

Zorg idd dat je veel overgangen rijd!

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:55

Probeer het met lichte hulpen, geeft met beide onderbenen tegelijk een lichte hulp, met de binnenkant van je kuit. niet schoppen, gewoon je kuitspieren aanspannen zodat je benen bewust even kort tegen de buik van je paard komen. niet vastklemmen alleen aanraken en weer loslaten. gaat hij voorwaardser belonen. als het niet helpt een tik erbij wel natuurlijk niet tegelijker tijd aan de teugeltrekken als je een tik geeft maar dat snap je wel.
niet suen met je zit in het zadel of jezelf vastknijpen met je bovenbenen. blijf ook ontspannen zitten.