Stel ik me aan of kunnen ze dat wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Stel ik me aan of kunnen ze dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 17:56

Ik ben bang dat een paard, in galop vooral, onderuit gaan als ik door de bocht wil, hoe kleiner de bocht hoe enger ik het vind. Ook voltes rijden enzo durf ik niet omdat ik dan een extra bocht ga maken...
Maar als je dus gewoon over de hoefslag in een bak, en een grote volte bij A of C rijdt, moet een paard dat gewoon kunnen? En een wat ouder houterig paard? Kan die dat?
Het zijn vast domme vragen, maar ik vind bochten zoo eng Bloos

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:06

ja dat kunnen (gezonde) paarden echt wel hoor Lachen Ik denk een ietwat ouder paard dat ook kan Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:07

Tuurlijk kan dat. Ga eens naar een springwedstrijd kijken. De L M en Z/ZZ. Kijk eens hoe die barrage rijden. Kort door de bocht. Ook met een ouder paard moet dat kunnen. Gewoon rustig aan proberen. En eerst niet te kort draaien. Doe het een paar voltes en je merkt dat het heel erg meevalt!!! *LOL*

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:07

ik vind dat ook altijd best eng, omdat ik bang ben dat ze op de verkeerde hand galoperen, en dan vallen, tijdens de bocht, omdat iemand bij mij op msn een keer met haar pony gevallen is toen ze een volte wilde galoperen op de verkeerde hand.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:17

Ik ben ook een keer met paard en al gevallen maar dat was gewoon in draf op de lange zijde(oke, wel vlak na de hoek).

Een normaal paard hoort het wel te kunnen ja, zou me er maar niet zo druk over maken als ik jou was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:08

Kan zeker ja, zolang je niet onverantwoord over die volte heen crosst zonder beheersing.. maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel doorhad Knipoog Tong uitsteken
Maar dat kan gewoon zeker, zelfs oudjes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:12

uhm...als paarden pirouttes kunnen maken(soepele,goede paarden dan)dan kan een wat ouder paard heus nog wel een volte maken hor,en ook nog wel een volte 15 meter.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:31

Oke bedankt,. Ik ben al een tijdje wat bangig als een paard hard gaat, en aangezien galop best snel is Bloos

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:22

Als mijn jonkie van 20 weer eens te enhousist galopeerd zet ik hem op een volte en deze maak ik steeds kleiner. je moet eens zien hoe ze op de been blijven,zelfs in een piepkleine volte. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:36

zondag nog een volte van 10 m in galop gereden Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:24

natuurlijk kan dat, je hoeft je daar geen zorgen over te maken hoor, gewoon lekker door de bocht rijden, en anders laat hem verzameld galopperen! Haha!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:43

Als je nou zeker wilt weten of hij het echt kan... longeer hem dan een keer..

Dan in galop en trek hem maar een keer naar je toe, het touw steeds korter maken totdat hij op een kleine volte zit en dan zal je zien dat hij het best kan..

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:55

Wat vind ik het fijn om dit allemaal te lezen Haha! . Ik heb net vorige week maandag voor het eerst gegegalopeerd en dit was precies de angst die ik ook heb: in de bochten dat ie onderuit glijd en we vallen. Ik ben gewoon doorgegaan en het ging allemaal goed OK dan! . We hebben ook 2 voltes gegalopeers en die gingen ook goed. Wel ga ik in de bochten (net als op een moter haha) mee hangen ipv netjes rechtop te blijven zitten en daardoor komt waarschijnlijk ook het idee dat we onderuit zullen glijden....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:09

Zolang een paard niets mankeer kan de galop prima gereden worden op de volte, ik heb zelf een draver die wat moeite heeft met de sprong in galop en die kan ik ook op de volte zetten.
Misschien kan je dit idee in je achterhoofd houden: een paard moet natuurlijk wel in de goede galop zittn, wanneer jij een volte rijdt zijn de 2 binnen benen de steunpilaren dat je niet "Omkan schuiven" (natturlijk is dit niet heleaal zo hoor maar t gaat meer om t idee)
Vergeet ook niet dat een paard zomaar onderuit gaat, het heeft van nature het instinct om overeind te blijven, zelf een paard dat struikeld zal proberen niet te vallen...succes en blijf voor al rustig

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:14

Moet je eens komen kijken op een western wedstrijd! Bij de reining is een van de onderdelen het rijden van twee grote snelle circels. En dat gaat echt hard!!! De kans dat een gezond paard op een circel in normaal tempo onderuit gaat is nagenoeg nul.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:14

LovesSaartje schreef:
ik vind dat ook altijd best eng, omdat ik bang ben dat ze op de verkeerde hand galoperen, en dan vallen, tijdens de bocht, omdat iemand bij mij op msn een keer met haar pony gevallen is toen ze een volte wilde galoperen op de verkeerde hand.

Dan doet ze toch iets verkeerd. Een paard kan ook in contragalop een volte maken.

Zoals al eerder gezegt: zolang je niet als een idioot rijdt kun je érg korte wendingen maken. Hoe beter het paard aan de hand is, hoe gemakkelijker en hoe kleiner... Een paard kiept niet zomaar om, dan zou 't al erg glad moeten zijn.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:53

Kayila schreef:
Wat vind ik het fijn om dit allemaal te lezen Haha! . Ik heb net vorige week maandag voor het eerst gegegalopeerd en dit was precies de angst die ik ook heb: in de bochten dat ie onderuit glijd en we vallen. Ik ben gewoon doorgegaan en het ging allemaal goed OK dan! . We hebben ook 2 voltes gegalopeers en die gingen ook goed. Wel ga ik in de bochten (net als op een moter haha) mee hangen ipv netjes rechtop te blijven zitten en daardoor komt waarschijnlijk ook het idee dat we onderuit zullen glijden....

Ja ik galoppeer wel, maar met 1 paard, met de anderen durf ik het niet (met die ene durf ik trouwens ook geen voltes te galopperen, alleen halverwege de volte aanspringen meer niet) maar omdat ik het wilde proberen met een paard wat nogal 'springt' in galop had ik er weer schrik van...
Nou moet ik zeggen dat ik ook eerst niet op een 'vreemd' paard ging zitten, alleen op de hele brave en daar ben ik ook overheen gekomen, dus dit zal ook wel komen, maar ik wilde het toch van de 'experts' horen Knipoog

Volte 10 meter, is dat volte tot de middelijn??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:34

yep *LOL*

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:31

paard is leniger als je denkt hor...hij valt nie zomaar om...al helemaal een ouder paard niet, die weet waar die zn benen neer zet hor:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:34

Een grote volte moet geen probleem zijn als je in de bak rijdt. Dan wend je namelijk ergens bij B af, probeer je de overkant te bereiken in de galop, en tadaa daar heb je een volte in galop Knipoog Haha! Zonder geinen, verzamelen is het belangrijkst, is hele zware training, maar op het laatst was ik zover dat ik 8-en in de galop kon rijden in voltes met doorsnee van 10 meter... Maar dat moet je niet zomaar proberen, want dan doe eerder kwaad dan goed...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:41

Mijn pony raced zo hard door de bak (gelukkig zit er dan niemand op) dan soms zijn buik de grond raakt. Hij is nog geen 1 keer gevallen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:53

karoliena schreef:
Mijn pony raced zo hard door de bak (gelukkig zit er dan niemand op) dan soms zijn buik de grond raakt. Hij is nog geen 1 keer gevallen.

Hmm, nu moet het nog tot mij doordringen dat ik het ook kan Lachen Morgen maar eens proberen of ik het durf...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:06

Paarden kunnen toch ook in de wei keihard door de bocht heen scheuren Haha!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:06

Oe dat heb ik met een vorig verzorg ppaard van 3 jaar jong ook gehad.

Daar ben ik ook mee gavallen in de galop in de hoek.

Ik ben gewoon eerst met hem een hele groote volte gaan rijden en steeds kleiner maken Cool

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:32

Wat dat scheuren betreft... Mag ik diegenen er even op wijzen dat een paard 'los' anders beweegt dan onder 't zadel?