Tips voor aanleren travers gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

Tips voor aanleren travers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:07

Wie heeft er tips om mijn pony travers op de rechterhand te leren? Linksom gaat het goed maar rechtsom zet hij zijn linkerachterbeen niet onder, of hij 'ontsnapt' aan de voorkant door stelling links aan te nemen. Hij moet dus aan de linkerkant meer lengtebuiging krijgen, er daar zou ik extra oefeningen voor willen weten. Op zich is hij goed voor het linkerbeen en heel lenig maar hij snapt de bedoeling niet of hij is er (nog) niet lenig genoeg voor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:14

Hetzelfde als linksom, alleen duurt het wat langer.
Waarschijnlijk deed hij de linkerstelling ook eerder goed als de rechterstelling. Dit heeft met zijn spieren te maken, die moet je erop gaan trainen. Dus gewoon zo af en toe weer eens oefenen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:20

linksom heb ik er niet op hoeven oefenen, dat snapte hij gelijk nav druk van mijn been. Ik probeer nu al maanden om het telkens opniew te oefenen op dezelfde manier als linksom maar hij pakt het niet op. er zijn wel maniertjes om het ze makkelijker te maken zoals uit de kleine volte komen en gelijk inzetten als je bij de hoefslag komt en naar dat soort tips ben ik op zoek, daarnaast wordt hij uiteraard gewoon volop gereden om hem spiertechnisch beide zijden sterk en lenig te maken.
misschien heeft iemand net een tip waardoor hij beter begrijpt wat ik bedoel!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:45

Misschien probeert je pony eronder uit te komen door zijn linker achterbeen niet onder de massa te zetten wanneer jij die travers inzet. Tempowisselingen in shouderbinnenwaarts zouden moeten helpen om de achterbenen meer onder de massa te brengen. Shouderbinnenwaarts in galop en dergelijke oefeningen waarbij je zijn achterhand activeert. Meestal is dit het probleem.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:06

als ik travers wil doen, maak ik meestal een halve grote volte bij e of b en neem hem dan mee in travers langs de hoefslag. verder het zelfde als VValar

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:37

Jou paard vindt het dus moeilijk om zijn linkerachterbeen erbij te houden en probeert er onderuit te komen (door verkeerde stelling). Wat je kunt doen is inderdaad de tempo-wisselingen in schouderbinnenwaarts oefenen. Ook kun je in stap de stelling goed oefenen en vervolgens proberen of je paard in stap wel travers op links wil lopen. Oefen dat en na een tijdje zal het in draf ook gaan! Suc6!