Milka loopt als ik achterwaarts ga met haar, scheef naar achteren. Als ik haar dan begrens lukt het nog wel 2 passen, maar de volgende 2 passen gaat ze weer scheef. Soms gaat ze ook scheef stilstaan, maar dat doet ze niet meer. Ik oefen het nu veel langs de bakrand, en daar gaat ze redelijk netjes recht. Het is alleen midden in de bak dat ze scheef gaat. Heeft er iemand nog een goede tip?
Jenbuc
Geplaatst: 23-11-04 14:04
goede houding en beenstand van de ruiter want als jijscheef zit loopt jepaard ook scheef dat is mij verteld. dus zorg dat je recht op hje paard zit
Sjonniej
Geplaatst: 23-11-04 14:16
Goed tussen twee benen en twee teugels houden. Als het niet lukt kan je ook twee balkjes ernaast leggen, hier heeft ze dan steun aan met achteruit lopen. Ook wil het weleens helpen om haar niet vierkant te laten stilstaan en dan eerst een ophouding aan de kant waar het voorbeen naar voren staat en dan de andere kant etc.
Jamy
Geplaatst: 23-11-04 14:34
Wat bij Jamy goed hielp was een beetje stelling vragen naar de kant waar ze scheef heen ging (en opgegeven moment was dat niet meer nodig.)
VValar
Geplaatst: 23-11-04 16:41
Of gewoon na 2 passen achterwaarts waar ze wel recht en over de diagonaal gaat, gelijk de hulp voorwaarts geven. Blijven oefenen totdat je langzamerhand merkt dat je paard 3 passen juist aw gaat, en 4 passen en 5 passen enz. Opsluiten tussen je benen en zoals Sjonniej suggereert; niet vierkant halthouden en dan de overgang naar het aw maken. Soms pakken ze het zo wat gemakkelijker op. Als dit goed gaat, wel weer gewoon aw proberen vanuit het vierkant hh.
Assiej
Geplaatst: 23-11-04 17:25
op de hoefslag etc achterwaards gaan zodat ze steun hebben aan andere objecten.
Later kan je het gaan proberen (zoals Sjonniej al zei) met balkjes op de AC-lijn, dus zonder enige hulp van de bakrand enz. en later 1 balk weglaten, als dat goed gaat 2 balken weglaten en zo door blijven oefenen. Stapje voor stapje.
Je moet er goed op letten dat het paard goed ontspannen is, en dat je hem goed tussen 2 armen en 2 benen houd, zodat ze ook steun aan jou gaan zoeken.
Babeth
Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 17:25
Ik heb het vanmiddag even geoefent, en ze liep netjes recht achteruit. Ik heb net als wat Jamy zegt, een beetje stelling gevraagt aan de kant waar ze scheef gaat. En heb haar daarbij goed opgesloten met mijn benen