Bit vastpakken: wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Bit vastpakken: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 20:40

Hoi allemaal!!

Ik heb een vraagje. Mijn bijrijdpaard gaat de laatste tijd steeds een stukje beter, maar toch is er nog een hoop te leren.
Zo is ze bijvoorbeeld in het begin erg fris (tsja het wordt winter en ze is pas 5). Als ze echter even los is geweest of goed is losgereden gaat dat wel weer over.

Wat vervelender is, is dat ze regelmatig haar bit vastpakt en dan vooral ana de rechterkant. Als ik linksom rijdt pakt ze dus het bit aan de binnenkant vast en rechtsom pakt ze (vooral) de buitenkant vast.

Ik probeer dit op de lossen door veel overgangen te rijden, veel voltes en wendingen en dat op beide handen. Genoeg afwisseling dus. Verder let ik erop dat ik beide handen even hoog houdt (wel af en toe ophouding) en mijn been eraan houdt.
Toch blijft ze het doen, al wordt het vaak wle wat minde rals ze eenmaal los is gereden.

Daarnaast doet ze het helemaal erg als ze ik aangaloppeer. Voor het aangalopperen heeft ze een mooie aanleuning, ik galoppeer namelijk liever niet aan voordat ze in stap en draf goed los door het lijf loopt en het bit wat loslaat. Anders is het echt wringen en vechten en dat probeer ik te voorkomen.
Maar goed, aanleuningn is mooi constant, ik galoppeer aan en voila alles is weg. Ze pakt haar bit vast en drukt haar neus naar voren. Na een paar rondjes komt het wel weer en ze blijft op zich tot nu toe goed te bewerken, maar het is wel erg vervelend. Ik blijf gewoon proberen en ook in galop rijdt ik gewoon voltes.

Afgelopen vrijdag was het helemaal apart. Ze was absoluut niet in de rechtergalop te krijgen. Ze bleef links aanspringen of sprong na een paar passen weer over. Verder pakte ze haar bit vast en wilde ze alleen maar harder.
Vervolgens eerst linksom geprobeerd, dat ging goed en daarna ging rechtsom wel goed. De aanleuning werd beter en ze was iets beter in een gewone arbeidsgalop te houden.
Maar aanleuning in galop blijft een probleem.
Ons vermoeden is dat ze bij de vorige eigenaar bijna niks heeft moeten doen en dat er weinig met haar gegaloppeerd is. Ze heeft nog niet zo'n super conditie en spieren kunnen ook nog zeker meer, maar daar werken we dus aan. Ik rijdt haar nu pas anderhalve maand.

Wat hebben jullie voor tips voor me. Zowel voor het bit vastpakken als voor het galop-probleem?
En waardoor denken jullie dat dit kan komen?

ALvast bedankt voor de hulp!!

JO!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:15

Zij houdt niet vast aan de linkerkant, maar jij.
Doordat jij wat meer spanning links opbouwd (onbewust waarschijnlijk) pakt zij het bit tussen de kiezen, om zo niets van die extra spanning te merken. Zodra jij minder druk geeft links of je teugels losgooit zal het ophouden.

De galop is hetzelfde probleem. Jij houdt 1 kantje vast en je hebt toch ook die spanning; wat doet ze, als ze maar niet gaat rennen etc. Dit samen leidt tot verzet.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:45

Kan inderdaad zijn, maar het kan ook zijn dat ze links gesteld is en op de rechter teugel af en toe steun zoekt. Ze valt dus iets naar buiten over haar schouder en zoekt steun op het bit door die vast te pakken.

Wat je kunt doen is in iederegeval niet terug gaan trekken. Wel kun je kijken of je stellin naar rechts kan vragen. Lukt dit niet. Geef dan een tikje met je rechter been zodat ze daarvoor wijk en die steun niet meer nodig heeft.
Verder linksom contral stelling rijden en voelen hoe ze de bochten maakt. Loopt ze mooi rond gesteld over haar hele lichaam of gaat haar schouder naar binnen of naar buiten enz. Dus voelen voelen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:33

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik eerst gaan beginnen met rechtstellen. Dus jouw paard helemaal rechtrijden. Met de voltes zou ik ook niet te veel stelling/buiging vragen maar juist proberen wat rechter te houden, op beide handen. Dat hij in de galop verkeerd gaat aanspringen komt ook doordat jouw paard scheef is.
Steeds de 'zwaardere' kant proberen los te laten, even jouw hand naar voren, wel aanleuning houden, maar vooral als je voelt dat hij zwaarder wordt zelf los proberen te laten.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 15:12

Hoi!!

Alleereerst even een opmerking, had ik misschien de eerste keer er ook bij moeten zetten. Ik ben niet de enige die dit paard rijdt, haar eigenaresse rijdt haar zelf ook en die heeft van hetzelfde probleem last. Vandaar dat ik dus weet dat he tin dit geval niet aan mij ligt.....Verder hebben we gehoord dat ze dit deed ook voordat ze van de huidige eigenaresse was.....vermoedde van de huidige eigenaresse is dat ze hiervoor verkeerd gereden is. Zou best een waarheid in kunnen zitten...

Wat ik (oftewel we) nu zoveel mogelijk proberen te doen is inderdaad om haar recht te richten zoals Josien ook al beschreef.
Overigens valt ze als we net aan het rijden ze over de rechterschouder weg. Als ze na eventjes losgereden te zijn wat meer onstpannen begint te lopen wordt dit minder. Het lijkt dus inderdaad alsof ze steun zoekt op rechts.

Maar wel erg fijn hoor om eens te horen hoe anderen hiervoer denken. Ben beneiuwd of er nog meer meningen / tips zijn!

JO!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:15

rechtrichten
Tips zijn al gegeven of genoeg te vinden hierover Lachen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:30

runningkawa schreef:
rechtrichten
Tips zijn al gegeven of genoeg te vinden hierover Lachen

Hier niks aan toe te voegen... OK dan!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:38

hmm ja ik denk dat het paard gewoon vastzit op die hand maar ja das mijn meing!
rechtrichten
Tips zijn al gegeven of genoeg te vinden hierover
vind ik ook

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 16:56

thanx allemaal.

Ik ga er in elk geval eme aan de slag, zal over een tijdje wel laten weten hoe het ging!!

JO!!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:21

zelf loslaten.. daardoor zal hij veel minder druk (of geen druk) op het bit voelen, en toch wel los gaan laten.

Verder komt het bit vastpakken vaak door een te harde/stevige/opdringerigge hand. Dus als je dit zelf niet doet, en voorkomt, zal het bit vastpakken ook niet vaak gebeuren (je hoeft je niet aangevallen te voelen, totaal niet, maar het is zo dat het zo wel bij paarden voorkomt, anders hebben ze weinig tot geen reden om het te doen.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:24

loslaten Haha! Haha! Haha!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:25

hehe Tong uitsteken iemand die het met me eens is Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:27

Ik ga mee met de bovengenoemde reacties. Mocht het puur klieren zijn dan werkt het bij de meeste paarden wel om de teugels even wat strakker te nemen, dan heel snel ze iets door je vingers laten glijden (kan je beter niet in galop doen, de echt kwallebakken belanden dan op hun neus) en vervolgens de teugels weer op normale lengte nemen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:46

Hoi!!

Ik weet heel goed dat dit ook door een ruiterfout kan komen. Zoals ik echter hierboven al beschreef is dit in dit geval niet zo. Het probleem bleek namelijk al te bestaand voordat ik haar ging rijden. Ze is toen een tijdje gereden door mensen die er eigenlijk niks eme deden en alleen wat rondjes hobbelden. Tenminste da tis wat ik gehoord. Ons vermoeden is dus dat het in die tijd ontstaan moet zijn.
Voel me ook niet aangevallen ofzo hoor, vindt het alleen jammer dat mijn beirchten niet gelezen worden. Dan hadden jullie namelijk zien staan wat er speelde....

Zelf let ik er (doordat ik het probleem ken) juist extra op om zelf niet nog eens extra vast te pakken en juist met lichte hand te rijden. Verder dus (los) rijden zoals boven beschreven.
Deze methode werkt wel bij haar, na eventjes gereden te hebben wordt ze namelijk inderdaad minder gespannen, gaat ze meer ontspannen lopen. Laat ze haar bit losser, valt ze minder of meestal zelfs niet meer over de schouder weg en loopt ze in het algemeen gewoon beter.
Ik denk dus dat het gewoon met deze trainingsmethode consequent volhouden is dan wordt het vanzelf wel beter. De twee maanden dat ik haar nu rijdt is er al verbetering te zien, zeiden ze afgelopen vrijdag zlefs nog tegen me.

Maar goed, meer tips / meningen zijn nog steeds welkom hoor!!
Mocht iets niet duidelijk blijken te zijn of iemand heeft vragen leg ik het gewoon nog een keer ut, geen probleem!!

JO!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:55

scheef gaat gebeurt bij elk paard dat niet getraint is
het is namelijk aangeboren
bij de een wat meer dan de ander, maar elk paard moet daar in getraind worden om beide kanten even los en soepel te maken.

Dus het is zeker gebeurt bij de vorige eigenaar (die heeft er imers niks aan gedaan)
maar ook bij jezelf, omdat je ook nog steeds niet rechtricht

Dus erg kort door de bocht om het op de vorige eigenaar te gooien, niet?
Laatste is niet persoonlijk, maar een algemene stelling, die zo vaak genoemt word

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:01

Dat ben ik wel met RK eens......... zonder een zeikert te zijn.

Maar hier komen zo ontzettend veel standaard problemen voorbij die eigenlijk allemaal terug te voeren zijn naar een ruiterfout........ en iedere keer hoor je weer dat het in dit geval ECHT aan het paard ligt, of aan de vorige ruiter......

Wel fijn dat er in jouw geval in iedergeval vooruitgang in zit Haha!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:08

Hoi!!

Tsja ben het met een gedeelte van het bericht van RK absoluut niet eens. In elk geval niet dat het kort door de bocht is. Bovendien beweert ze dat ze nu nog steeds niet recht gericht wordt, wie zegt dat?

Nogmaals, jammer dat mijn berichten met de beschrijving van het probleem niet goed worden gelezen, daar blijf ik bij.

De eerst regels van RK, namelijk waar ze zegt dat een paard getraind moet worden om recht gericht te zijn omdat scheefheid is aangeboen ben ik het wel mee eens. Trainen hierop is juist waar we op dit moment mee bezig zijn.

En tsja wie ben ik om tegen een aantal mensen in te gaan. Oftewel, ik hoor van verschillende anderen van dit probleem en ik merk het zelf. Als meerdere mensen die het paard kennen er zo over denken zal er toch zeker een kern van waarheid in zitten toch;-)
Enne ik gooi het niet per definitie op de vorige eigenaar hoor, zeg alleen maar wat ik daarvan gehoord heb en wat naar aanleiding daarvan ons vermoeden is over de oorzaak van het rechts vastpakken. Meer dan beschrijven hoe ik het gehoord heb en hoe anderen er tegenaan kijken kan ik helaas niet doen.
Als het oveirgens een ruiterfout van mijn kant zou zijn of als ik me afvroeg of dit het geval kon zijn dan had ik het zeker toegegeven hoor. Het is in dit geval alleen anders, als meerdere mensne die de situatie persoonlijk kennen dit zo tegen me zeggen dan ben ik toch geneigd die te geloven. Is dat erg vreemd dan?

Waar ik wel blij mee ben is dat als je hier een dergelijk bericht post, in dit geval over het rechts vastpakken dat er altijd mensen zijn die je willen helpen. Ook zijn er, net zoals nu, een aantal mensen die bereid zijn kritisch er tegenaan te kijken. Hierdoor worden vaak je ogen geopend en tsja dat was nu juist mijn bedoeling, erachter komen hoe anderen er tegenaan kijken. Nogmaals bedankt allemaal dus....

JO!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:17

Waar ik op basseer dat je paard nog niet recht is, omdat je aan 1 kant nog meer druk hebt

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:19

Dat Sunday (zo heet ze dus) nog niet recht is of nog niet rechtgericht is, is in mijn ogen heel wat anders.

dat ze nog niet recht is heb je helemaal gelijk in. Dat klopt inderdaad. Gelukkig merk je dat na even goed losrijden er verbetering in komt.
Wel leuk trouwens om haar te rijden. Is best een uitdaging om het "eruit" te krijgen, maar wel erg leuk om te doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:23

Citaat:
Dat Sunday (zo heet ze dus) nog niet recht is of nog niet rechtgericht is, is in mijn ogen heel wat anders.

Dat is dus alles wat ik bedoelde Lachen

En een netjes rechtgericht paard, blijft dat niet zijn hele leven, het is iets wat in de basis hoort en waar altijd op gelet moet worden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:25

bedoel natuurlijk, nog niet rechtgericht wordt...Knipoog
Maar goed daar ben ik dus al wel mee bezig....
nog meer tips, altijd welkom!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:28

klopt dat zoiets inderdaad in de basis zou horen. Helaas gebeurd dat alleen niet overal.
Zelf probeer ik er altijd op te leten, maar het lukt nog niet altijd hoor. Ik denk echter dat erop leten, er actief mee bezig zijn en naar anderen willen luisteren (zeker qua instructie die je krijgt) erg belangrijk is hierbij.

Vindt overigens zowiezo dat sommige mensen (veel) meer aan de basis van het rijden zouden moeten doen. Af en toe trekken mijn tenen echt krom als ik mensen zie rijden. Hebben ze bijvoorbeeld aandacht voor alleen hard galopperen, want dat is zo leuk.......daarbij leten ze er absolut niet op dat hun paard er misschien nog helemaal niet aan toe is en dat er anderen dingen zijn waaraan gewerkt zou moeten worden.
Maar goed da's een heel ander onderwerp dan dit topic;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:35

risje schreef:
bedoel natuurlijk, nog niet rechtgericht wordt...Knipoog

Dat is maar net hoe je mijn bericht leest Lachen
rechtgericht is hij nog niet, dat bedoelde ik

Maar goed daar ben ik dus al wel mee bezig....
En dat is super :j
nog meer tips, altijd welkom!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:45

Vindt het in elk geval fijn dat mijn ogen weer eens geopend zijn dat basis gewoon ontzetend belangrijk is, thanx!