Hoe voorkom je sloffen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Hoe voorkom je sloffen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:34

Mijn verzorgpony sloft met z'n voorbenen heel erg. Zo erg dat hij eigenlijk na 4 weken al nieuwe ijzers nodig heeft, omdat ze zo glad zijn geworden dat hij ermee kan schaatsen. De hoefsmid adviseerde ons om meer in de berm te rijden, maar de paarden staan midden in een dorp en eer ik ben persoonlijk niet echt fan van het rijden in van die gladde nat geregende bermen...

We houden nu de teugels sowieso al strakker en proberen we hem te activeren door meer bij te drijven, maar het enige effect wat ik zo voel is dat hij z'n achterhand er nog meer onder zet (wat hij dus sowieso al doet..). Zijn er meer mensen met dit probleem en wat doen jullie hieraan?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:41

Als je paard zijn achterhand er goed bijzet, dan komt de voorhand toch meer omhoog en is dat sloffen toch over? Bovendien snap ik je omschrijving van het sloffen niet zo, als je veel buiten en op asfalt rijdt slijten de ijzers gewoon en worden ze idd glad. Ik weet van gevallen waar een paard om de twee weken nieuwe ijzers onder moest. Dus 4 weken valt eigenlijk nog best wel mee.

Wat ik er aan doe? Ik rij veel op zand, en niet over de weg. De smid kan doorgaans de ijzers verleggen...

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:46

idd goed voorwaarts houden en de achterhand erbij,zo wordt het sloffen minder.
En het harde wegdek mijden,je moet toch iets Knipoog

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:02

Cassidy schreef:
Als je paard zijn achterhand er goed bijzet, dan komt de voorhand toch meer omhoog en is dat sloffen toch over? Bovendien snap ik je omschrijving van het sloffen niet zo, als je veel buiten en op asfalt rijdt slijten de ijzers gewoon en worden ze idd glad. Ik weet van gevallen waar een paard om de twee weken nieuwe ijzers onder moest. Dus 4 weken valt eigenlijk nog best wel mee.

Wat ik er aan doe? Ik rij veel op zand, en niet over de weg. De smid kan doorgaans de ijzers verleggen...

Dat is nou juist het vreemde, zelfs met z'n achterhand erbij en een actieve stap blijft hij met z'n voorbenen over de weg schaven...

En die ijzers laten vervangen is nog niet het probleem, maar als er nieuwe ijzers onder worden gedaan schijnt het dat je paard (ook al is het maar een cm) ook bekapt moet worden... En dat is natuurlijk niet voldoende na zo'n korte tijd en daarom was de hoefsmid er niet blij mee, als we zo snel nieuwe ijzers wilden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:25

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er extra punten onder de ijzers worden gelast, punten of balken die dan eerder slijten dan de rest van het ijzer. Vooral bij paarden die veel voor de koets lopen worden deze ijzers vaker gebruikt.

Helaas is een hoefschoen niet de oplossing voor jouw probleem. De meeste hoefschoenen kun je niet gebruiken als je paard ijzers onder heeft, en als je al binnen zulke korte tijd de ijzers verslijt denk ik dat je je zelf scheel betaald aan hoefschoenen. Zelfs al zou je voor schoenen kiezen met verwisselbare zolen zoals de Maquis. Ik geloof dat er een hoefschoen is waar je wel met ijzers inkunt, en dat is de Dallmer Clog, maar dat weet ik niet helemaal zeker, moet ik nakijken. Persoonlijk zou ik toch voor stiften of balken gaan die op de ijzers worden gelast. Bespreek het even met je smid.

*edit* Ik ben in Duitsland een website tegengekomen waar je die oplasbare stiften kunt krijgen. Mocht je smid ze niet kennen, verwijs hem hier maar heen:

http://www.hans-neuper.com/websites-sto ... feSell.htm

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:54

We hebben er inderdaad van die pinnen onder laten zetten, en op zich vond ik het een vrij goeie oplossing. Tot we naar de keuring gingen en van Bon er heel erg op tegen was...

Dus hoppa de hele rotzooi er weer onderuit...

Klapijzers was hij ook geen voorstander van, maar de hoefsmid raadde het sterk af om die ook te verwijderen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:56

dat zijn widia punten. Maar ik vind het heel raar dat je paard voor sloft op het asfalt. Doet hij het ook in draf?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:58

Darmoor loopt ook met pinnen in haar ijzers, dit scheelt veel qwa slijten van je ijzers, overginds las ik weer ergens anders dat die pinnen ook niet alles zijn omdat je paard dan niet goed z'n hoef kan weg draaien tijdens het lopen en hierdoor blessures kan op lopen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:11

Letizia schreef:
Darmoor loopt ook met pinnen in haar ijzers, dit scheelt veel qwa slijten van je ijzers, overginds las ik weer ergens anders dat die pinnen ook niet alles zijn omdat je paard dan niet goed z'n hoef kan weg draaien tijdens het lopen en hierdoor blessures kan op lopen.

Ik weet niet precies wat ze er op de keuring tegen hadden, maar hun zijn er heel erg voor om zo min mogelijk met je paard z'n hoeven te klooien (om het zo maar even plat te zeggen). Maar ik draf sloft hij ook, al merk je het op de weg dan niet, maar zodra je in een berm of in het bos rijdt, gaat hij zich lopen verstappen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:20

Ach het fjordenstamboek
Heeft hij het sloffen altijd al gedaan of is het van de laatstetijd, anders is het misschien een idee om de DA ereens naar te laten kijken,voor het zelfde geld is er iets anders aan de hand, want eigenlijk zou hij moeten stoppen met sloffen zodra je hem actief gaat rijden.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:22

Van VMR naar RT

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:25

Op het moment dat hij zich gaat verstappen als je in de berm rijdt: neem je weleens wat balkjes mee? Spring je weleens met hem? Past je zadel goed? Heb je weleens naar zijn rug laten kijken?

En als je goede ervaringen hebt met die stiften, waarom heb je ze er onder vandaan gehaald alleen omdat iemand dat tegen je heeft gezegd? Never change a winning team. Op het moment dat ze er last van gaan krijgen kun je verder kijken....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:27

wel eens aan een medisch probleem gedacht ? paarden die bv hoge overhoef hebben missen de buiging net boven de kroonrand, waardoor het lijkt alsof ze hun voeten niet optillen. Door je hoefsmid het afrolpunt in de teen wat naar achteren te laten leggen zou dit paard waarschijnlijk geholpen zijn. Kijk eens op www.hoofcare.nl en dan naar break-over beslag. Misschien kan je hoefsmid zoiets proberen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:29

@ Cassidy Hij loopt balkjes zonder problemen en is gek op springen, zo gek dat ik werkelijk nog nooit heb meegemaakt dat hij een hindernis weigerde en hij ook de hekjes tijdens een dressuurproef als sprongetjes ziet.

Het zadel ligt prima en ze zijn een paar maanden terug van Hulsebosh aan huis geweest om het opnieuw op te vullen enzo, dus daar zou het probleem toch niet kunnen liggen...

Het probleem is niet van de laatste tijd, want hij staat constant glad op z'n ijzers, alleen kwamen we er nadat we een poosje met hem aan de hand hebben moeten stappen achter dat hij zo liep te sloffen. Misschien heeft het inderdaad ook met activiteit te maken hoor.

Bedankt in elk geval voor jullie tips Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:58

Kan hij sloffen omdat hij bang is om uit te glijden? zo eentje heb ik er ook gekend. toen we er een luchtdrukzool onder zetten (die komt onder het ijzer uit en drukt in als het been op de grond rust) was het over, omdat hij daar meer grip mee had. werkt trouwens ook heel goed bij paarden met overhoef, dus mocht hij dat hebben, sla je twee vliegen in een klap... Je kunt het een keer proberen...Je kunt ook zo´n zool vragen die politie paarden hebben...