been?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mrie_

been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:26

Ik heb sinds kort (een maand nu denk ik) een nieuwe bijrijdpony waar ik super blij mee ben! Maar nou heb ik een beetje "problemen" met het rijden.. Ik merk dat hij vaak superslecht aan het been is en door de eigenaresse word hij vaak met sporen gereden maar zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd..
Ook krijg em niet lekker ontspannen onder me, en áls dat lukt is dit na een hele tijd echt geconcentreerd rijden.. Misschien wil ik wel te veel in één keer omdat ik hem nog niet zo lang rijd, maar dat hij zo slecht aan het been is word ik wel een beetje moe van, omdat ik niet de behoefte heb om hem élke keer een flinke schop te geven of bij te tikken met de zweep..

Dat hij niet lekker met z'n hoofdje naar beneden loopt vind ik niet zo heel erg, maar heb ik liever wel omdat ik wil dat hij ook goed naar m'n hand luisterd.. Ik krijg het wel voor elkaar met gezaag en getrek maar daar houd ik dus absoluut niet van en is ook totaal niet mijn stijl van rijden..

Iemand tips? Vooral om em wat beter aan het been te krijgen? Dan komt dat koppie vanzelf wel..
Zat te denken om soms met korte knop spoortjes te rijden, maar daar zijn sporen niet echt voor bedoeld geloof ik.. (Om em vooruit te branden)

alvast bedankt!

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:34

Hier staat al regelmatig iets over geschreven. Het gaat er vooral om dat je heel veel tempowisselingen maakt en zodra hij niet direct reageert op je been moet je hem bijtikken. QQQQ Heeft hier een duidelijk stuk over geschreven, kan je misschien even opzoeken!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:38

kzal eens kijken.. dankje iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:43

Voor het been maken (waaruit voorvloeit dat hij dadelijk ook beter omlaag komt) doe je door consequent te zijn.
Ben zelf bewust wanneer je been geeft, eis dan ook reactie
Zo niet, geef je een tik, geen reactie op die tik, weer opnieuw been met daarachteraan een hardere tik. (zorg ook dat je niet perongeluk met je hand tegenhoud)
In het begin denk je soms echt, ik ben een dierenbeul, hou er vandaag nog mee op Lachen
Maar doe je dit consequent is een paard heel slim en reageert hij voortaan wel voordat hij de tik krijgt.
Hierop uiteraard goed belonen.
Ook als hij wegschiet, aangallopeerd voor die tik.
Dat is niet erg, je kreeg immers reactie, de dosering komt later wel.

En je paard leert dingen begrijpen door herhaling
Dus maak veel overgangen of tempo wisselingen.
En daarbij altijd reactie willen krijgen voor je been
Zoniet, tik,
zowel, belonen (dat kan ook met de stem)

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:44

Citaat:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!

Hoop niet dat QQQQ het erg vind, maar dit is het en ik vind het erg duidelijk!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:46

ja dankje, had et zelf ook al gevonden Haha!