Voordelen en nadelen van dubbelgebroken bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Voordelen en nadelen van dubbelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:14

Sja zoals de titel al zegt zou ik graag de voor en nadelen van een dubbel gebroken trensje willen weten!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:25

zoek eens op de site, staat volgens mij al heel veel over bitjes en bit soorten. Succes!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:30

Ik ben al druk in de weer geweest met de zoekfunctie en er is zelfs zó veel over te vinden dat het bijna TEveel is en onoverzichtelijk wordt Lachen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:33

Bij mijn paard vind ik m heel fijn, maar sommige paarden schijnen hem ookniet zo fijn te vinden doordat ie iets minder vast in de mond ligt. Dit bit draait natuurlijk op 2 plaatsten ipv 1.
Ander voordeel is dat hij vergeleken met een enkelgebroken, niet in het gehemelte of de tong prikt, doordat er geen scherpe hoek komt als ie buigt (lastig uitleggen zo)

Kijk anders eens op divoza.nl, volgens mij staat daar best goed uitgelegd wat het verschil is tussen all bitten.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:18

nou ik had mijn paard eerst op een kunststof bit lopen en nu op een dubbelgebroken en zelopt op het dubbel gebroken super goed. Maar dat is natuurlijk voor ieder paard anders en een bit wisselen is nooit slecht zeggen ze

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:24

Mijn vorige verzorgpony was heel zacht in z'n mond en liep ook vrijwel zonder druk te geven aan de teugel en dat dus op een enkel gebroken bitje. Omdat hij zo lief en braaf erop liep, dachten wij hem te verbijden met een dubbel gebroken bit, maar meteen toen hij het in had stopte hij met knabbelen, pakte z'n bit niet meer aan tijdens het optomen...

Dus het hoeft niet altijd positief uit te pakken..

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:00

dubbelgebroken:is goed voor een paard wat net onder het zadel is of beleerd word,ook voor paarden met gevoelige mond omdat ze het bit zo kunnen leerleggen dat ze der geen last van hebben
enkel gebroken:voor de paarden die minder gevoelig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:03

* Nogal kort door de bocht Marije86, want uit jouw antwoord haal je dus dat elk paard wat met een enkelgebroken bitje wordt gereden, stukken minder gevoelig zijn, dan paarden die met een dubbelgebroken bit gereden worden.
* YvonneS, bij normaal rijden behoort dat dus niet voor te komen, en daarom kan het ook geen specifiek voordeel voor een dubbelgebroken bit zijn in mijn ogen.

Ik ben er nog niet over uit, bij normaal gebruik moet het namelijk geen verschil maken. Dubbelgebroken wordt als vriendelijker/zachter geclaimd, maar een fatsoenlijke uitleg waarom dat dan is, krijg je niet.

Zelf heb ik mijn paard met een dik enkelgebroken bitje ingereden, we rijden al 5 jaar met volle tevredenheid daarmee, en ze is gevoelig genoeg. Ook ontspant en knauwt ze lekker op het bit.

*Edit* woordje vergeten Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-04 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:22

Pim is dus absoluut niet zacht in z'n mond, eerder hard en sterk. Maar ik vind ook niet dat hij het bitje wat hij nu heeft (enkel gebroken vrij dikke trens) echt goed aanneemt. Hij schuimd wel lekker, maar knabbelt niet echt snel. In de winkel legden ze wel uit dat een normaal bit natuurlijk tegen z'n gehemelte aandrukt en een dubbel gebroken bitje blijft plat liggen!

Maar goed hij heeft er nou eentje en donderdag gaat z'n eigenaresse het uitproberen in de les, dus we zullen wel zien Lachen