Kan niet alleen naar het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Kan niet alleen naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:10

Dag bokkers

Heb een probleem, mijn paardje is opzich een lekker rustig dier maakt zich niet te gauw druk.

Als ik naar buiten wil moet ik meestal met iemand meegaan want alleen krijg ik hem niet eens het erf af. Okey eindelijk het erf af te zijn gaat ie stoppen en hard achteruit lopen, waardoor ik hem voor geen mogelijkheid meer naar voren krijg, dus het aandrijfen werkt aferechts en dus in z'n achteruit.

Dit doet ie ook als ik wat verder buiten ben lekker midden op een drukke verkeersweg Scheve mond

Wat kan ik hier aan doen en hoe zorg ik ervoor dat ik ook eens lekker in m'n eentje naar buiten kan zonder al dat gedoe.

Alvast bedankt OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:23

Flink achterover zitten, flink WILLEN dat hij het doet en beginnen met een klein rondje. Dan steeds wat groter. achteruitkrabbelen of stilstaan niet accepteren dus tik achter je been, of stem opzetten (ik weet niet hoe gevoelig hij is) terwijl je je kruis aantrekt (bekken avchteroverkantelen), desnoods licht achteroverleunen. zodar er een pasje voorwaarts is, zeg je BRAAAF (en meen het ook). Wat er denk ik gebeurd, maar dat kan ik niet zien, dat weet je zelf het beste, is dat je gespannen bent, dus voorover kiept en misschien teveel spanning op de teugels hebt. Houd de teugels niet te gepannen (ook niet los natuurlijk) en gebruik ze om te sturen. Verder alles met je been en zit proberen op te lossen. en dan niet gaan zitten schoppen terwijl je voorover kiept en de steugels strak hebt, want dat is het teken voor hard achteruit en wel nu. Dus als hhij stopt, rustig blijven, achterover leunen, til erbij als het moet en vooral toestaan met je handen zodat hij wel KAN. En misschien heeft iemand anders nog een tip. Als er komt van flink meppen...niet doen. Hoe kan je pony lol krijgen in buitenrijden als hij dat in verband gaat brengen met een pak slaag? Je kunt best een tik geven als versterking van je voorwaartse hulp, maar meppen omdat je boos wordt...niet doen, dan is je rit meteen verpest.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:38

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad, zodra ik 5 minuten op weg was omkeren, niet meer vooruit willen, achteruit lopen enz. Had van alles gerpobeerd, boos worden, geduld hebben, afstappen en ernaast gaan lopen maar niks hielp
Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze wel achterwaarts de goede kant op wou. Ik heb haar toen elke keer dat ze het deed gewoon in d'r achteruit gezet, dan gaan we toch in z'n achteruit een buitenrit maken Schijnheilig
Het zag er misschien belachelijk uit, maar na een paar keer gaf ze het op en heeft ze het niet meer gedaan en kan sindsdien weer gewoon buitenritten maken Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:08

en neem er in ieder geval veel tijd voor, ga het niet proberen als je een beetje krap in je tijd zit. Verder zou ik het zelfde zeggen als hier boven al genoemd is! En veel succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:12

Ja achterwaarts laten gaan heb ik ook wel eens gedaan bij een zeeeer lastige pony. Goeie tip! En ook dat je inderdaad er de tijd voor moet hebben/nemen !

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:55

Maanoog schreef:
neem gewoon een keer een ervaren paard mee....

dat gaat altijd goed zei ze volgens mij..

Je kan het een keer met een fiets ervoor proberen of iemand die mee loopt een keertje?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:59

of iemand die achter je loopt met een zweepje?

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:24

Acheruitlopen heeft bij mij ook geholpen Haha!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:28

elke_fyfel schreef:
Acheruitlopen heeft bij mij ook geholpen Haha!

Mijn paard kan vliegensvlug omdraaien als hij iets eng vind, ik krijg hem er dan met geen mogelijkheid langs.
Toen kreeg ik eens een tip van iemand om achterwaarts langs het enge ding te gaan, en hoera! dat werkte super!
misschien een tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:35

Eerst oefenen met iemand op de fiets mee en die af en toe daarna wat achter blijft. Uiteindelijk meot het dan toch lukken en anders iemand een keertje meenem met een longeerzweepje Haha! . Dat werkt meestal ook wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:55

Ja, maar... wat gebeurt er als het andere paard, de fietser of de persoon met de longeerzweep dan weg is? Heb je kans dat ze toch weer voor hetzelfde komt te staan... Het is dus belangrijk dat ze doorzet dat ze alleen op pad kan. Hee, het schiet me te binnen dat je natuurlijk thuis wel wat gehoorzaamheids oefeningetjes kunt doen. Ernaast lopen en dan halthouden en voorwaarts gaan op commando oefenenen. Eerst de naam roepen om de aandacht te trekken, dan het commando geven. als hij het doet zeggen hoe braaf hij is. Kijk, als je dan in het bos bent en je zegt als hij gaat staken gewoon je commando voor voorwaarts gaan...heb je grote kans dat hij daar toch aan toegeeft, want hij wil de beloning erachteraan horen...
Een paard werkt om beloont te worden en daarom is het zo jammer dat het vaak achterwege wordt gelaten. Ze willen zo graag laten zien dat ze alles voor je willen doen...maar dan moet je het wel waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:54

Ja, maar als ze met een fietser oefent en je bouwt dat af (dus inderdaad steeds stukje achterblijven, ander pad nemen, halverwege terug uiteindelijk) dan heb je grote kans dat dat paard het heel snel oppikt.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:36

ik ben eerst met mijn pony aan de hand gaan wandelen,zodat ze doorhad dat het niet eng/gevaarlijk was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:10

en als je je paard eens wat vaker aan de hand mee neemt, in plaats van er steeds op te gaan zitten als je naar het bos wilt. misschien dat ze dan zelf wat meer verzekerder word. ik zou dus gewoon een paar keer gaan wandelen met dr, aan het halster. doe ik ook vaak met mijn paardje(zij heeft verder geen last van dat soort dingen hoor) maar je ziet wel aan dr dat ze het heerlijk vind om te wandelen en er van geniet..

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:23

ik heb dit ook nog meegemaakt, je kan bijvoorbeeld iemand die het paard vertrouwt een stukje laten voorlopen en iedere keer van verder af en als ie het goed doet, geef m dan wat lekkers, zo heeft het paard inderdaad door dat het helemaal niet eng is..

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:34

Ik heb dit ook gehad. Heb eerst gewoon met hem gewandeld en dan iemand erachter die haar als ze niet wou naar voren dreef. Dit heeft wel geholpen. Heb ook nog een tijdje toen het wandelen wat beter ging naast de fiets gereden. En dan diegene die op de fiets zit doet een touw aan jou hoofdstel d.m.v een onderhangsel. Succes!