Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:03

Hallo,
Een weekje geleden heb ik mijn nieuwe troef even laten vrijspringen! Haha! Ik heb haar nu 2 maanden en het is inmiddels al een schat van een merrie. Ze is dus een jonge Lupicor x Landfriese II, genaamd Wupicor Tema(ben zelf niet zo weg van de naam, dus weet je andere> zeg het maar! ) Ze groeit ook al ontzettend, is nu al rond de 1,60! Ze wordt in mei pas 2, dus heb nog niet hoog met haar gesprongen. Wat vinden jullie van haar(bouw, uitstraling..), bewegingen en springtechniek? Ben benieuwd.. even ter vergelijking(was 2 maand geleden..):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=5561531#5561531
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=5529009#5529009

Allo allo? Is daar iemand?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even gezellig Lachen
Afbeelding

De 'gang' verkennen..
Afbeelding

Uhm, dan spring ik liever over t hek.. Scheve mond
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan't werk!
Afbeelding

Afbeelding

Laat ik de camera eens bestormen! Clown
Afbeelding

Beetje aan de late kant genomen.. Knipoog
Afbeelding

Mooie dressuurpic! Lachen
Afbeelding

Close-upje Lachen
Afbeelding

Vreemde foto..
Afbeelding

Ik erachter aan hollen! Clown
Afbeelding

Vroeg afgezet..
Afbeelding

Zitten wel maniertjes op he? Knipoog
Afbeelding

Ben benieuwd! Haha!

(sorry voor het grote aantal foto's.. maar vond ze allemaal leuk! Knipoog (kwaliteit van de foto's is slecht, maar ik heb ze van de video af genomen.. )

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:07

springt leuk en het is een leuk paardje ...

maar sorry als ik het vraag hoor als ze nu nog maar 1,5 jaar is waarom spring je er uberhaupt nu al mee ...? dit is alles behalve goed voor haar gewrichten ...

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:10

BeNGeL schreef:
springt leuk en het is een leuk paardje ...

maar sorry als ik het vraag hoor als ze nu nog maar 1,5 jaar is waarom spring je er uberhaupt nu al mee ...? dit is alles behalve goed voor haar gewrichten ...

Om haar een beetje vertrouwd te maken met de balkjes en sprongetjes.. en ik geloof niet dat deze ene keer op deze hoogte(50-60 cm) zo slecht is voor haar gewrichten. Valt heus mee.. voorlopig doen we het ook niet weer hoor.. Lachen

Na 48 x bekeken nog maar 1 reactie.. dat konden er 47 meer zijn! Tong uitsteken Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden, dus brand los! Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:45

Ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik denk dat als je dit vaker gaat doen dat dit wel schadelijk kan zijn.. het is nog een baby!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:51

Tulandro en BeNGel, springen is voor jonge dieren niet schadelijk zolang je er zelf niet opzit! het gaat hier om vrijspringen, waarbij het paard zelf kan bepalen wanneer de afzet is en hoe hoog de sprong gaat worden.
Bovendien kan je paarden niet vergelijken met mensen; het paard is dus geen baby maar een puber en pubers kunnen al heel veel hebben hoor! Bovendien geeft Marije1987 zelf al aan dat ze haar niet dagelijks laat springen, maar zo af en toe om de vorderingen in de gaten te houden. Bovendien is het paard springgefokt en kan dus heel wat hebben op lichamelijk gebied!
Ik vind het er in ieder geval super leuk uitzien, dat belooft wat voor de toekomst!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:54

Toch wordt altijd aangeraden pas vanaf de 4e jaar te gaan springen, het is een grote belasting op de voorbenen, en aangezien die op 1,5 jarige leeftijd nog lang niet volgroeid zijn! Dus als ik even rationeel denk, lijkt het me wel schadelijk!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:18

Tulandro schreef:
Toch wordt altijd aangeraden pas vanaf de 4e jaar te gaan springen, het is een grote belasting op de voorbenen, en aangezien die op 1,5 jarige leeftijd nog lang niet volgroeid zijn! Dus als ik even rationeel denk, lijkt het me wel schadelijk!

vanaf 4 jaar is onder de man...maar dat hangt gewoon van je paardje af. als het af en toe is kan t echt geen kwaad

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:49

Tulandro schreef:

Pff dat valt echt best mee! Check de hoogte dan, ze doet het echt met gemak en maakt in het weiland los veel 'raardere' sprongen. Dan moet ik haar zeker ook maar niet meer in het weiland zetten? Tong uitsteken En ik vroeg jullie meer om jullie mening over het paard zelf.. en niet over het vrijspringen op deze leeftijd.. Dus graag even een gepaste reactie in het vervolg geven. Alvast bedankt! Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:51

ik "check" de hoogte ook wel (nederlands schijnt moeilijk te zijn voor sommigen) maar met 1.5 moet je paard gewoon lekker op de weide staan met een paar vriendjes!!
mijn paard is nu ruim 3 en die heb ik nog maar 3x laten vrijspringen de afgelopen 3 maanden.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:57

Hey Marije! Het is echt een joekel he Haha! Ik vind dr wel leuk!

Denk dat het niet veel kwaad kan als ze het af en toe doet, en het is ook niet echt hoog. Denk dat het beestje zelf wel aangeeft of ze het aankan of niet Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:06

Wat een ge-oliebol!...Het is heel normaal om zulke jonge paarden heel af en toe te laten springen om de redenen die marije1987 al noemt.
Bijna alle grote bedrijven met jonge springpaarden in opfok doen het om er zo talent uit te pikken.
Het kan absoluut geen kwaad!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:07

Zoow...die springt leuk hoor...dat belooft wat voor de toekomst....heerlijk toch die overdreven reacties....eigenlijk zouden we dit veulen in de gaten moeten gaan houden om te kijken of hij idd ernstige gevolgen overhoudt aan die paar sprongetjes die hij een keer maakt....
ben ik wel heel benieuwd wat er uit komt
nou ik vind m super springen hoor....kun je m wer gerust de wei op sturen want hij kan t wel... *LOL*

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:17

BlazingBoots schreef:
Wat een ge-oliebol!...Het is heel normaal om zulke jonge paarden heel af en toe te laten springen om de redenen die marije1987 al noemt.
Bijna alle grote bedrijven met jonge springpaarden in opfok doen het om er zo talent uit te pikken.
Het kan absoluut geen kwaad!

Hier ben ik het echt helemaal mee eens
Het hadden mijn eigen woorden kunnen zijn !!!!!!

Je moet doen wat jij denkt dat goed is hoor marije....!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:28

Lachen dank je...ben erg goed en telepathie Knipoog

Livo> Goed idee, laten we dit dier gaan volgen...wedden dat die ernstige gevolgen nog wel aan het licht komen !!*rolleyes*

speedylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:28

mijn haflingertje sprong ook al op die leeftijd bijv.: over draden, MESTBULT ( die is niet zo laag !) doet ze allemaal zelf, vind ze leuk en het is nu bijna 2 jaar later en ze is super gezond en heeft nergens last van! Schijnheilig

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:45

jammer dat de foto's onduidelijk zijn! Wel leuk dat je haar al vrij laat springen! Wil je later ook met haar gaan springen? Als je een paard zonder iemand er op laat springen is de belasting niet super groot. Volgens mij zouden paarden daar dan ook geen las van moeten hebben. Het voordeel is dat ze leren schatten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:51

Maar die springpaarden op proffesionele stallen zijn ook al vroeg afgetakeld.. ZO nu en dan kan het geen kwaad, vooral niet als het paardje het zelf aangeeft, maar om nu te zeggen dat het absoluut niet schadelijk is.. dat geloof ik gewoonweg niet. Met puppies mag je het eerste jaar ook niet te veel doen (fietsen, trappen lopen) Omdat het te belastend kan zijn voor zijn groeiende lichaam.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:58

nou het is absoluut niet belastend als je het maar niet te vaak doet en niet te hoog tis juist goed voor ze maar ja hier kan je heel lang over discusseren! leuk paard hoor wat een schatje maar wel een beste kanjer hoor haha later met een trapje omhoog klimmen!hahaha

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:09

Leuk paardje, ziet er goed uit. Ik vind het heel goed dat je zo heel af entoe wat met haar doet. Dan is het niet zo'n omslag als drie is he. Wandelen ook lekker langs de weg?? Is ook altijd goed voor die jonge beesten, lekker stukkie wandelen. Ontwikkelt hij zijn gang goed en kan onderweg lekker met jou van de omgeving genieten
Groetjes je naamgenootje

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:10

Libertylove schreef:
jammer dat de foto's onduidelijk zijn! Wel leuk dat je haar al vrij laat springen! Wil je later ook met haar gaan springen? Als je een paard zonder iemand er op laat springen is de belasting niet super groot. Volgens mij zouden paarden daar dan ook geen las van moeten hebben. Het voordeel is dat ze leren schatten.

Haha zeker wil ik met haar gaan springen! Waarom dacht je anders dat ik een jonge LUPICOR hebt gekocht?:P Anders had ik wel een jonge Jazz oid gekocht! Knipoog
Dr daddy! Cool Haha!
Afbeelding

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:13

Marije1984 schreef:
Leuk paardje, ziet er goed uit. Ik vind het heel goed dat je zo heel af entoe wat met haar doet. Dan is het niet zo'n omslag als drie is he. Wandelen ook lekker langs de weg?? Is ook altijd goed voor die jonge beesten, lekker stukkie wandelen. Ontwikkelt hij zijn gang goed en kan onderweg lekker met jou van de omgeving genieten
Groetjes je naamgenootje

Haha allemaal naamgenootjes! Haha! Ik wandel ook wel eens met haar ja, maar ze vind scooters doodeng, dus daar moet ik voor oppassen. Ik loop ook niet langs een drukke weg, daar vind ik haar nog veel te onvoorspelbaar voor. Vlakbij haar stal is een hertenkamp (met ook kippen, kangaroes, ed) eerst vondt ze dat ook super eng, maar nu loopt ze er zonder problemen langs. Ook komt ze vaak langs trekkers, kranen, heftrucks en dat soort spul(dan wel stilstaand), ook daar geeft ze niks meer om. Ze is al zo'n stuk vooruit gegaan na deze 2 maanden, je kon haar namelijk eerst nog niet eens een halster omkrijgen, en nu is het al een echte knuffel! Lovers

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:18

Tulandro schreef:
Maar die springpaarden op proffesionele stallen zijn ook al vroeg afgetakeld.. ZO nu en dan kan het geen kwaad, vooral niet als het paardje het zelf aangeeft, maar om nu te zeggen dat het absoluut niet schadelijk is.. dat geloof ik gewoonweg niet. Met puppies mag je het eerste jaar ook niet te veel doen (fietsen, trappen lopen) Omdat het te belastend kan zijn voor zijn groeiende lichaam.

jij wilt echt graag je gelijk hebben he?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:28

Tulandro schreef:

Dus jij laat je paard tot zijn 3e op stal staan??
Tja want in het vliegen en springen ze nog raarder dan als je af en toe laag springt. Nee dat is lekker gezond!!
een laat je toch ook niet op zijn 4e ineens elke dag naar school toe gaan?/
Zij zijn ook eerst op de kleuter school geweest 2/3 dagen in de week. Nou daar kan je dit wel mee vergelijken. een rustige voor bereiding op het 'echte' werk

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:36

tulandro! je zeurt!
Ben je op zoek naar je gelijk? en naar een potentieel schuldgevoel bij Marije, omdat zij haar baby-paard zwaar werk laat doen?
Kom op zeg! get a life!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:36

Ik wil hier echt geen ruzie mee hebben. Maar ik heb dit vaak en zat gehoord dat dit echt niet goed is. Zo jong springen ookal maak die zelf al enkele sprongen. Maar laten dwingen om te springen (er achter hollen) en dan nog best hoog voor een anderhalf jarige. Ik wil er echt niet mee bemoeien maar je verziekt heel zijn benen. Je moet gewoon lekker in de wei laten spelen of lekker wandelen en poetsen. Maar springen? hooo!
Je moet het zelf weten, er zal vast niemand met me eens zijn maar dit is MIJN mening en dat kan NIEMAND veranderen. Vind dit gewoon zielig`!