sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:07

kan je op een shetlander ook met sporen rijden ?
ik ben bang dat hij er door heel hard gaat rennen.
maar hij reageerd niet zo goed op mij been.
en ik wil hem nouw ook weer niet zo hard gaan meppen met de zweep.

kan iemand mij helpen.
bente

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:11

je kan best sporen gebruiken, maar je zou ook les kunnen nemen, ik denk dat dat beter helpt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:17

ja dat kan als je ze maar goed gebruikt, meisje die ik ken en n shet rijdt gebruikt ook sporen die is niet vooruit te branden enmet zo'n dikke vacht voelen ze ook nog eens weinig Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:36

Je kunt ook proberen meer met je zit te bereiken. Je kruis aantrekken is best een stevige zithulp.

Littlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:32

zorg wel dat je goed met je sporen omgaat! Hij moet ook zonder sporen nog netjes op je been kunnen reageren. Iets wat ik bijvoorbeeld doe is af en toe met sporen rijden, om hem toch beter op mijn been te laten reageren, maar rijd ook regelmatig zonder sporen zodat hij niet vergeet hoe het egt moet !

Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 01:15

Op zich kan je op een shet ook prima met sporen rijden. Alleen als je been te ver onder de buik uit komt heeft het niet zo veel nut en zal je alleen maar sneller je benen optrekken.

Zorg dat je zelf heel bewust wordt van je aandrijven. Dus been stil houden, wil je harder dan drijven en dan moet er ook meteen reactie komen en dan je been weer stil.
Veel tempowisselingen en overgangen rijden, dan gaat je paard (en in dit geval je shet) beter op je been letten. Reageren ze niet meteen, dan een keer wat harder been en anders een keer een tik met zweepje. Dit blijft met of zonder sporen precies hetzelfde.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 01:30

waarvoor zegt iedereen dat je het kan proberen..?

sporen zijn om je hulpen, waar je paard al goed aan is, te verfijnen en niet om een paard aan het been te krijgen!

Als ik jou was zou ik les nemen en proberen de oorzaak van dit probleem te zoeken.. sporen zijn dus doelloos in dit geval!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:11

>>>>>sporen zijn om je hulpen, waar je paard al goed aan is, te verfijnen en niet om een paard aan het been te krijgen!
Als ik jou was zou ik les nemen en proberen de oorzaak van dit probleem te zoeken.. sporen zijn dus doelloos in dit geval!<<<<<

Klopt enigzins, maar met je sporen kan je hem wel allerter maken en dan steeds weer iets afbouwen. Ik reed eerst ook met sporen en zweep en nu heb ik niets meer nodig. Als hij sloom is, weet ik nu precies zijn 'knopjes' te vinden om hem actief te krijgen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:14

Phynix schreef:
>>>>>sporen zijn om je hulpen, waar je paard al goed aan is, te verfijnen en niet om een paard aan het been te krijgen!
Als ik jou was zou ik les nemen en proberen de oorzaak van dit probleem te zoeken.. sporen zijn dus doelloos in dit geval!<<<<<

Klopt enigzins, maar met je sporen kan je hem wel allerter maken en dan steeds weer iets afbouwen. Ik reed eerst ook met sporen en zweep en nu heb ik niets meer nodig. Als hij sloom is, weet ik nu precies zijn 'knopjes' te vinden om hem actief te krijgen

klopt juist helemaal!! sporen dienen niet als gaspedaal! sporen zijn er om je hulpen te verfijnen. als je paard niet op je been en zit reageert moet je terug naar de basis en eerst eens je paard leren te reageren voor je kuit.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:15

Ja, maar dat kan je dus ook doen door middel van sporen. Ik heb het ook niet over gaspedaal en die sporen er maar in rammen. Maar zoals jullie zeggen, zijn sporen om hulpen te verfijnen, zo ook je voorwaartse kuit hulp en dan wel op dusdanig manier, dat ze uiteindelijk overbodig zijn

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:43

Ik vindt sporen in dit geval niet doelloos,de pony reageert amper op haar been,natuurlijk kan ze eraan werken de pony te laten gehoorzamen op de beenhulpen,als ze dit doet met een klein spoortje zodat de hulpen duidelijker doorkomen is dat in mij ogen niet verkeerd.
Dit kun je later ook weer gaan afbouwen.
De oorzaak is denk ik gewoon luiheid/ongehoorzaamheid waar hij doorheen moet.
Wel moet je weten hoe je er mee om moet gaan.
En misschien zit ze al wel op les,dus zal ze dat vast wel leren.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:31

Lianne007 schreef:
Ik vindt sporen in dit geval niet doelloos,de pony reageert amper op haar been,natuurlijk kan ze eraan werken de pony te laten gehoorzamen op de beenhulpen,als ze dit doet met een klein spoortje zodat de hulpen duidelijker doorkomen is dat in mij ogen niet verkeerd.

Wat voor een zin heeft een paardje aan de drijven met een knopspoortje als die niet gehoorzaamd? Denk je dat dat kleine knopje een verschil maakt?

Een goed voorbeeld om uit te leggen wat ik bedoel: stel ik wijs met mn hele vuist een toets op mn toestenbord van mn pc aan is het moeilijk om gelijk te zien welke toets ik nou daad werkelijk bedoel. Als ik het met 1 vinger aanwijs is het al gelijk een stuk duidelijker zonder dat ik meer kracht zet..

Je toetsenbord is de buik van je paardje en de toetsen zijn alle knopjes die er zitten.. je vuist is je hiel en je vinger het spoortje..

ofwel straffen doe je niet met je sporen, op die manier verliest die het vertrouwen in je been en zal geen enkele hulp meer aankomen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:54

Phynix schreef:
Ja, maar dat kan je dus ook doen door middel van sporen. Ik heb het ook niet over gaspedaal en die sporen er maar in rammen. Maar zoals jullie zeggen, zijn sporen om hulpen te verfijnen, zo ook je voorwaartse kuit hulp en dan wel op dusdanig manier, dat ze uiteindelijk overbodig zijn

als jouw paard goed aan je been is ( dus kuithulp) heb je je sporen niet eens nodig. als hij niet voor je been is, is het aan jouw om hem scherper te maken en hoef je heus niet direct je sporen te grijpen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:56

Lianne007 schreef:
Dit kun je later ook weer gaan afbouwen.
De oorzaak is denk ik gewoon luiheid/ongehoorzaamheid waar hij doorheen moet.
Wel moet je weten hoe je er mee om moet gaan.
En misschien zit ze al wel op les,dus zal ze dat vast wel leren.

je geeft het zelf al aan: ongehoorzaam/ luiheid. en wiens fout is dat?
DE RUITER! het is dus aan de ruiter de taak om hem aan je been te maken en niet gelijk de sporen eraan te hangen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:44

Zeg ook niet dat sporen direct de oplossing zijn, zeker niet. Maar als we ze niet mogen gebruiken zolang een paard ongehoorzaam is, waarom bestaan ze dan?? Om hulpen te verfijnen?? Dan is het toch ook aan de ruiter om ze goed genoeg te geven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:58

Niet met sporen gaan rijden als je al neit eens wat voor elkaar krijgt met gewone hulpen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:59

klomp schreef:
je geeft het zelf al aan: ongehoorzaam/ luiheid. en wiens fout is dat?
DE RUITER! het is dus aan de ruiter de taak om hem aan je been te maken en niet gelijk de sporen eraan te hangen.

ik zeg toch niet dat je de sporen er gelijk aan moet hangen.
Ik rijd ook vaak genoeg zonder spoor,maar als ik vindt dat het nodig is,gebruik is ze een aantal keer en bouw het weer af.
En als je er juist mee omgaat vind ik het een stuk vriendelijker rijden dan met een zweep.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:10

M3isSi3j schreef:
Wat voor een zin heeft een paardje aan de drijven met een knopspoortje als die niet gehoorzaamd? Denk je dat dat kleine knopje een verschil maakt?
ofwel straffen doe je niet met je sporen, op die manier verliest die het vertrouwen in je been en zal geen enkele hulp meer aankomen..

Nou dat vindt ik wel meevallen hoor,met dat vertrouwen.
En met sporen rijden om ermee te straffen,heb je mij ook niet horen zeggen,zo rijd ik er niet mee.
En zo'n klein knopje maakt volgens mijn menig zeker wel verschil,je krijgt meer reactie,wat je graag wilt hebben en dat beloon ik.
Verder bouw ik de spoor dan gewoon af,als ik ze al nodig heb gehad tenminste

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:22

Lianne007 schreef:
ik zeg toch niet dat je de sporen er gelijk aan moet hangen.
Ik rijd ook vaak genoeg zonder spoor,maar als ik vindt dat het nodig is,gebruik is ze een aantal keer en bouw het weer af.
En als je er juist mee omgaat vind ik het een stuk vriendelijker rijden dan met een zweep.

van uitstel komt afstel denk ik maar Bloos
ik gebruik liever 1 keer mijn zweepje en dat ik iets duidelijk maak aan het paard als dat ik de ene week met sporen moet rijden om hem weer een beetje aan het been te krijgen en dan weer moet gaan afbouwen. dat is in mijn ogen dubbel werk. ik pak het probleem liever direct aan en heb dan geen sporen nodig. sporen dienen naar mijn idee voor de verfijning van je hulpen...dus als je met zijgangen e.d. gaat werken dat je je hulpen duidelijker kan aantonen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:45

Ik gebruik mijn sporen ook niet alleen om mijn paard mee vooruit te krijgen,(zei ik dat?) Scheve mond
Ik laat hem soms wel even merken dat ik meer reactie voorwaarts wil ja,maar daar heb ik ze niet alleen voor.
grotendeels voor zijgangen,etc. dan zijn ze inderdaad voor de verfijning.
Als hij moeite er mee heeft iets te snappen wat ik hem aanleer,bv een zijgang kan ik duidelijker de hulpen aangeven.
Ik vindt het zelf niks om met een zweep te werken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:09

Lianne007 schreef:
Ik gebruik mijn sporen ook niet alleen om mijn paard mee vooruit te krijgen,(zei ik dat?) Scheve mond
Ik laat hem soms wel even merken dat ik meer reactie voorwaarts wil ja,maar daar heb ik ze niet alleen voor.
grotendeels voor zijgangen,etc. dan zijn ze inderdaad voor de verfijning.
Als hij moeite er mee heeft iets te snappen wat ik hem aanleer,bv een zijgang kan ik duidelijker de hulpen aangeven.
Ik vindt het zelf niks om met een zweep te werken.

kijk nu vertel je het verhaal anders en geef je aan dat je de sporen gebruikt (voornamelijk) voor de zijgangen, maar dat had je nog niet duidelijk aangegeven, want je gaf de topic-starter het advies om mogelijk een spoortje te gebruiken omdat haar shetlander niet goed voor het been was en dus niet voorwaarts. dat jij een zweep geen alternatief vind is jouw mening en keuze en die is je goed recht. ik vind het alleen dubbel werk als ik steeds een spoortje om zou moeten doen om de drijvende hulp weer duidelijk te maken en dan weer zou moeten afbouwen zoals jij vertelde. ik ben dan liever 1 keer duidelijk met mijn zweepje en dat ik het niet meer hoef te herhalen...oftewel: consequent en duidelijk zijn.

Littlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:57

Eerder schreef ik
Iets wat ik bijvoorbeeld doe is af en toe met sporen rijden, om hem toch beter op mijn been te laten reageren, maar rijd ook regelmatig zonder sporen zodat hij niet vergeet hoe het egt moet !

Ik heb me door jullie laten overtuigen en ik stop met het gebruik van mijn sporen en ga zorgen dat mijn paardje lekker voor mijn eigen been is !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:01

zo hoor ik het graag. je eigen been is voldoende en het scheelt weer extra met aan en uit trekken, ja toch?? als je wat meer zij- gangen gaat doen dan is het spoortje handig voor je paardje om de knopjes voor de hulp duidelijker aan te geven