Hoe leren om van hand te veranderen in GALOP?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandyke

Hoe leren om van hand te veranderen in GALOP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 02:10

hallo,

Ik zou namelijk mijn paard zo graag willen leren van hand veranderen in zijn galop. Ik zou dit heel gemakkelijk vinden. Ik heb het al eens geprobeerd door in galop een diagonaal te vragen en opt einde van de diagonaal mijn paard iets inhouden en mijn benen te veranderen of geluidjes te maken. Heel heel soms veranderd hij enkel zijn voorbenen.

Maar daarna had ik gedacht, als ik hem nu eens op een diagonaal rijd in galop en op het einde ervan (dus in de draai) 1 of 2 stappen draf en dan terug galop vraag, heeft hij namelijk wel van voet veranderd.

Zou ik hem dit eerst zo leren. Verward of beter een andere techniek gebruiken?

Ik weet het niet, en daarom vraag ik jullie hulp! Vertel mij eens hoe jij het aan je paard zijn verstand gebracht hebt, want ik ben benieuwd!

Alvast Bedankt!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:39

Je paard van hand te laten veranderen in galop is natuurlijk niet zo moeilijk. Dit kan dmv allerlei figuren, alleen moet je er rekening mee houden dat de draai cirkel van je paard in galop wat groter is dan in de stap of draf.

Als je van hand verandert in de galop (bijv dmv diagonaal) dan kan je gewoon in de galop door blijven rijden. Nu zit je namelijk in de contra galop (verkeerde galop) en wanneer je weer van hand verandert zit je in de goede galop.

Wat je ook kunt doen is wat jij zelf al aangeeft; op de diagonaal een overgang maken naar de draf en dmv een aantal drafpassen in de andere galop aan springen. Nu rijdt je weer verder op de andere hand in de goede galop.

Is dit wat je bedoelde? Of vraag je ons nou hoe je een galops wissel maakt? Dat is namelijk niet zo snel aangeleerd en daar kun je beter mee beginnen wanneer je paard en jij ook daadwerkelijk op het niveau zitten waar deze oefening gevraagd wordt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:46

Galopwissels is iets wat je beter onder begeleiding kan doen, iig. onder toeziend oog van iemand die dit al goed kan uitvoeren.
Als je te vaak gaat proberen en hij blijft dan alleeen voor overspringen, zal het moeilijk worden om hem te leren dat hij ook achter moet omspringen. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:17

wwat ik niet helemaal duidelijk vind.. wat wil je?
Contragalop?
Of van galop wisselen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:21

Ja het si een beetje raar. Maar ik denk galopwissels. Ja met instructie is het mindermoeilijk. Die kan het duidelijk uitleggen. Als je pony alleen voor overspringt. Gewoon op de volte zetten en nog een paar keer de hulp geven. Doet ze het. Nou dan natuurlijk belonen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:25

VValar schreef:
Je paard van hand te laten veranderen in galop is natuurlijk niet zo moeilijk. Dit kan dmv allerlei figuren, alleen moet je er rekening mee houden dat de draai cirkel van je paard in galop wat groter is dan in de stap of draf.

Als je van hand verandert in de galop (bijv dmv diagonaal) dan kan je gewoon in de galop door blijven rijden. Nu zit je namelijk in de contra galop (verkeerde galop) en wanneer je weer van hand verandert zit je in de goede galop.

Wat je ook kunt doen is wat jij zelf al aangeeft; op de diagonaal een overgang maken naar de draf en dmv een aantal drafpassen in de andere galop aan springen. Nu rijdt je weer verder op de andere hand in de goede galop.

Is dit wat je bedoelde? Of vraag je ons nou hoe je een galops wissel maakt? Dat is namelijk niet zo snel aangeleerd en daar kun je beter mee beginnen wanneer je paard en jij ook daadwerkelijk op het niveau zitten waar deze oefening gevraagd wordt.

inderdaad ! OK dan!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:08

Een galopswissel kun je ook heel goed oefenen in een gebroken lijn

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:53

galopwissel kan je ook proberen door een klein huppeltje (sprongetje) te plaatsen op een diagonaal. Op de x is natuurlijk het meest voor de hand liggend.
Als je dan de hulp voor de andere galop geeft net na de sprong, als je dus nog niet galoppeerd, kan hij ook makkelijker overspringen.
Als het niet lukt met een huppeltje, maak er dan maar een kleine hindernis van, dan heb je iets meer tijd.
Als het lukt zou je eventueel zonder kunnen gaan oefenen of met 2 of 3 huppeltjes op 1 diagonaal.

suc6 ermee

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:00

MissSisa schreef:
Als je pony alleen voor overspringt. Gewoon op de volte zetten en nog een paar keer de hulp geven. .

Juist niet direct op de volte zetten! Dan hebben ze de ruimte niet om het nieuwe binnenbeen naar voren te brengen omdat je die binnenkant inkort door een volte te rijden! Beter ff overgang terug maken en opnieuw of op een rechte lijn de wissel af proberen te maken.

Maar ff ontopic.
Ik vind dit een beetje vaag idd. Heb het er over met je instructie en vraag jezelf eens af of het nodig is om de wissels te gaan leren!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:59

Mijn instructrice heeft daar een hele simpele kijk op: gewoon de hulp voor de andere galop geven. Uitgaande ervan dat je paard achter goed aan het werk is. Ik moet zeggen, het werkt ook nog. Maar waarom wil je je paard leren changeren. Ik weet niet of je wedstrijden rijdt en dan op welk niveau want in de regel krijgen mensen in het M problemen met overspringende paarden als ze de contragalop willen doen. Maar ja, aan de andere kant, je moet je paard zo goed voor elkaar hebben dat ie niet uit zichzelf dingen gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:10

Waarom wil iedereen z'n paard toch zo graag wat leren?
Volgens mij is het meer een kwestie van het zelf kunnen,
en het dan toepassen..
Een paard kan het uit zichzelf al, maar als jij de juiste hulpen etc mss niet weet is dat toch wat anders?

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:46

ja paard moet wel op zijn gat lopen als je een galopwissel wilt doen anders gaat het niet of toch zeer moeilijk