Waarom handen rechtop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Waarom handen rechtop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 22:51

We zijn nu op de manege al weer even bezig met het filosoferen over: waarom moeten je handjes nu rechtop en mogen ze geen pianospelen? Wat is daar nu eigenlijk het nut van?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:58

Mij werd een keer verteld dat je met je handen rechtop beter kunt ontspannen. Maar of dat waar is??? Ik speel ook altijd piano hoor, Nou ja af en toe.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 23:14

Ja, ok, nu ik terug gewoon ben met handen rechtop te rijden, voelt het wel niet slecht (heb alleen het idee dat het er ontzettend belachelijk uit moet zien), maar ook met mijn vroeger pianospelen waren de paarden ontspannen en aan de teugel. Ik had er met andere woorden (naar mijn insziens) niet veel baat bij om mijn handen rechtop te houden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:15

Je handen moeten rechtop, omdat je alleen zo je polsen kunt buigen wat je doet bij ophoudingen. en rechter kunt strekken bij nageven.Ik weet niet hoe je met pianohanden een ophouding geeft of nageeft?????

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:23

Het helpt wel een beetje. En je handen rechtop hoort ook zo. Het ziet er echt niet belachelijk uit. (ik verzeker het je)!!!

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 01:05

En volgens mij glijden je teugels minder snel uit je handen als je ze rechtophoudt, met de duimen op je teugels! Lachen

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 01:10

Mijn instructrice vertelde mij dat ik mijn handen rechtop moest houden zodat ik een beter contact had, je kunt zo alles veel beter voelen. En dat van Lusitana klopt volgens mij ook.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 02:10

Jups, ik heb het ook zo geleerd. En als je pianospeelt kun je alleen een ophouding maken door je hele arm naar je toe te bewegen. Daar zit dan misschien niet zoveel subtiliteit in, als dat je een ophouding maakt door alleen je pols te bewegen.. Haha!
hmm klinkt vaag, maar klopt, toch?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:57

Een paard beweegt zijn hoofd tijdens het rijden "heen en weer". Als je handen rechtop staan kun je meeveren in je polsen en ellebogen, zodat je een stille hand hebt (dat is dus niet op één plek houden, maar "meeveren" met het paard). Als je pianohanden hebt kan je dus niet flexibel zijn in je polsen en dus meeveren met het hoofd van je paard. Je handen liggen dan "stil" op één plek en als je paard dus in beweging is krijgt hij iedere keer een rukje in zijn mond omdat je niet meeveert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:01

Met je handen rechtop, duimen als hoogste punt en de polsen recht achter je hand, kan je je hand niet vastzetten Haha! Haha! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:14

Iets anders wat meespeelt, probeer dit maar eens, is dat je met pianohanden nooit je ellebogen naast je lichaam kunt houden, ze gaan uitsteken... en dat mag ook niet... Probeer je het wel, dan zul je zien dat het kracht kost en je iets verdraaid...kan nooit goed zijn.
Je armen moeten eigenlijk zo ontspannen mogelijk zijn, alleen zo kun je meeveren met je paard en subtiele hulpen geven, zoals het hoort.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:31

Op deze manier kan je idd beter je paard volgen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:59

gijsenkim schreef:
Met je handen rechtop, duimen als hoogste punt en de polsen recht achter je hand, kan je je hand niet vastzetten Haha! Haha! Haha!

Je vergeet de knik in de elleboog... Zonder knik lukt het me alsnog hoor *heeft ervaring en nu dus extra aandacht voor de knik*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:33

Jaaaaa. knik belangrijk, en die is dus ook anders met pianohanden...
Er zit dus best veel aanvast en ik ben verbassd dat jullie dat niet gewoon leren als je les hebt!!!! Je moet toch weten WAAROM je de dingen moet doen zoals je de dingen moet doen. Net als dan domme gedrijf met je hakken, waar komt dat nou weer vandaan? ook geen goede uitleg gehad, denk ik dan.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:06

En....die 2 botjes die in je arm lopen (ben niet zo goed in bio Haha!) zijn niet gekruist als je je handen rechtop hebt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:17

Dabo schreef:
Jups, ik heb het ook zo geleerd. En als je pianospeelt kun je alleen een ophouding maken door je hele arm naar je toe te bewegen. Daar zit dan misschien niet zoveel subtiliteit in, als dat je een ophouding maakt door alleen je pols te bewegen.. Haha!
hmm klinkt vaag, maar klopt, toch?

Ja dat bedoelte ik!!! *LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:11

ellepijp en spaakbeen..die botjes in je onderarm...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:29

de radius (duimkant) en de ulna (pink-kant) Tong uitsteken:P:P

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:54

Wauw, een wetenschappelijke uitleg! Maar we vragen het ons eigenlijk allemaal al een tijdje af en dacht ik zo van: laat ik het eens in een topic plakken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:52

Nou, goed plan dus. Maar ik snap niet waarom dat niet in de les wordt uitgelegd. Als je niet weet waarom je iets doet, hoe kin je dan weten wat voor invloed het heeft? kijk ook eens bij "wat eerst?" komt ook door gebrekkige of geen uitleg in de les...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:02

[quote="Biepje"]Ja, ok, nu ik terug gewoon ben met handen rechtop te rijden, voelt het wel niet slecht (heb alleen het idee dat het er ontzettend belachelijk uit moet zien),quote]

Het ziet er ''belachelijker''uit als je piano speelt dan dat je ze recht op houdt!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:15

Ja, ik vind het ook altijd makkelijker om te weten waarom ik iets moet doen, dan lukt het gewoon sneller en beter! Maar ik denk dat ik nu wel ermee uit de voeten kan: ik zal het snel gaan rondvertellen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:34

Jacksel schreef:
Je vergeet de knik in de elleboog... Zonder knik lukt het me alsnog hoor *heeft ervaring en nu dus extra aandacht voor de knik*

Idd Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:49

gijsenkim schreef:

Ik wel, helaas... Ik ben een kei in alles en alles en alles vastzetten. Zelfs met een knik in mijn armen is het me nog gelukt.

En @Lusitana, er wordt in de les best veel uitgelegd, maar ik wil graag alles weten, en liefst nog iets meer dan dat. Overigens kan ik met een uitleg als 'dan kun je je hand niet (of minder makkelijk Lachen ) vastzetten' in de les al heel veel. Maar ben ik thuis dan ga ik toch puzzelen. Waarom kun je dan je hand niet vastzetten? Hoe werkt dat?

Bovendien leer ik theorie makkelijker rustig thuis dan in een drukke les waar je ook al op zoveel andere dingen moet letten. Dan denk ik er eens over na, en de volgende keer in de les ligt de theorie er al en hoef ik het alleen (haha, heel gemakkelijk maar niet heus) nog maar toe te passen. Als ik dan een aanwijzing krijg (handen rechtop) hoef ik alleen nog maar te denken 'oh ja', en niet te gaan puzzelen en discussieren over het waarom.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:59

ik heb nog eens kritisch naar mezelf gekeken Haha!
maar volgens mij is de stand van mijn handen er tussen in Verward
dus niet helemaal rechtop maar ook geen piano spelen!
maar naar mijn mening geef je een halve ophouding toch met je vingers hoor, en niet met je pols!
en als iemand zijn handen vastzet dan is die persoon volgens mij helemaal gespannen in het lijf!
als ik teveel spanning zou opbouwen op mijn paarden dan eindig ik in tokio Haha!
dus volgens mij kan je wel ontspannen als je je handen niet helemaal rechtop zou houden!
ze zeggen toch niet voor niets "paardrijden doe je voor je ontspanning"
dus ik geef ook les volgens de theorie van "fijn een stukje rijden"
oftewel! adem in adem uit! Haha!
o ja en ik voel ook de monden van mijn paarden hoor