Sterk ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Sterk ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:28

Hoi,hoi Lachen

ik rij op een haflinger die nogal sterk is
met rijden rij ik meestal met slof om hem wat meer in de hand te hebben
Soms ook wel eens zonder
in de draf valt het nog wel mee
maar als ik hem wat meer naar benenden wil rijden
dan heb ik na een kwartier al lamme armen Scheve mond
zo sterk en opstandig kan hij dan zijn
En ook met longeeren als ik hem in galop heb dan galopeer
ik haast mee zo sterk is hij Scheve mond

Weten jullie er wat tegen te doen ?
Alvast bedankt Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:37

Niet trekken! Dan geef je hem iets om tegen te vechten... Heb je geen les?

fokoyapernor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:47

Niets op kracht doen.. Als je geen les hebt, zou ik gaan lessen.. Leer je super veel van!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:20

Zeker niet op kracht spelen!
Dan win je t nooit! Hij is echt wel sterker dan jou en als jij druk blijft uitoefenen, heeft hij wat om in te gaan hangen.
Probeer m scherper te maken achter dat ie meer zelf gaat dragen en niet jou handen als 5e been gebruikt!
Wat zegt je instructie??

miertje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:21

Hoi Hoi!

Met een slof los je het probleem niet op.
Op het moment dat je er mee rijdt gaat het wel goed, maar zodra je zonder rijdt is hij gewoon nog net zo sterk.
Je moet idd niet gaan trekken, want dan trekt ie net zo hard terug.
Mijn Herman is 1.86 en kan zichzelf ook behoorlijk sterk maken en ik moet telkens kleine ophoudingen met m'n handen maken, omijn istruktrice zegt altijd: doe net of je twee sponsjes in je handen hebt die je telkens leegknijpt. *LOL*
Ook moet ik wachtoefeningen doen, omdat hij anders met mij rijdt ipv ik met hem.
Bv: kleine volte rijden als hij zijn hoofd omhoog steekt en er hard vandoor wil, overgangen rijden....
Het komt er dus op neer dat je net iets anders gaat doen dan dat je paard/pony in zijn hoofd heeft. Dan moet ie op jou gaan letten. Haha!
Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar bij mij helpt het wel als ondersteuning.
Ik heb twee keer in de week les, en daar leer ik ook veel van.
Les jij ook?

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.... Knipoog

Groetjes, Miranda

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:23

Ik denk dat je meer gebaad bent bij goed les dan bij een hulpteugel......

Zeker als je met kracht rijd, je denkt toch niet dat je dit kan winnen van hem.

Jij moet leren loslaten, dan pas kan je pony dat ook

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 21:27

Ja, ik heb normaal ook wel les maar
op de plaatselijke manege id droes dus ja .... Scheve mond
Maar alvast bedankt voor de tips Haha!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:35

Ik heb ook een haf en in het begin was hij ook sterk. Ik ben er lang mee bezig geweest, maar ik heb les en oefen veel.

hij was sterk en hing veel dus dan rijdt ik overgangen vooral draf/stap. Door een overgang terug te rijden, komt hij vanzelf meer op de achterhand en kan hij dus nooit echt gaan hangen. Verder is het veel oefenen en heel duidelijk je binnenhand ontspannen als hij nageeft. Zodat hij dat ook de fijnste houding vind om in te lopen. Anders snapt hij ook niet wat je bedoelt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:33

miertje1981 schreef:
Hoi Hoi!

Met een slof los je het probleem niet op.
Op het moment dat je er mee rijdt gaat het wel goed, maar zodra je zonder rijdt is hij gewoon nog net zo sterk.
Je moet idd niet gaan trekken, want dan trekt ie net zo hard terug.
Mijn Herman is 1.86 en kan zichzelf ook behoorlijk sterk maken en ik moet telkens kleine ophoudingen met m'n handen maken, omijn istruktrice zegt altijd: doe net of je twee sponsjes in je handen hebt die je telkens leegknijpt. *LOL*
Ook moet ik wachtoefeningen doen, omdat hij anders met mij rijdt ipv ik met hem.
Bv: kleine volte rijden als hij zijn hoofd omhoog steekt en er hard vandoor wil, overgangen rijden....
Het komt er dus op neer dat je net iets anders gaat doen dan dat je paard/pony in zijn hoofd heeft. Dan moet ie op jou gaan letten.

Dit vind ik een hele goede tip en dat zou ik zeker gaan oefenen.
Als ik lees dat je na 15 minuten lamme armen hebt denk ik dat je met je met je pony in gevecht bent dit moet je niet doen je verliest altijd.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:35

Zoals al gezegd is overgangen rijden. Is hij sterk, wil hij hard..laat m maar halthouden..pas weer vooruit als jij het wil.. Doen wat jij wil en niet anders, en consequent zijn. Mijn (ex)haflinger werd altijd wel heet van overgangen, dus reed ik veel overgangen terug. Niet teveel lange zijden, houdt m bezig.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 13:16

Ik zelf rij ook best veek overgangen want ik ga
wel eens naar de manege toe om te kijken
en dan zeggen ze dat ook wel eens
dus ik zal wel gaan oefenen met overgangen rijden Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:16

Ja, en dan kort opelkaar hè, niet een heel rondje door laten kachelen... en figuren rijden. Bv voltetje in stap, daarna aandraven en grote volte in draf erachteraan. Dan van hand veranderen, op het midden halthouden en dan weer aandraven om de lijn af te maken. Dan in de hoek weer in stap en dan weer een voltetje in stap en een grote in draf erachteraan en dan bv eentje in galop erachter aan. Door een S van handveranderen..etc. hou ´m bezig!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:18

Okay bedankt ik zal er aan werken Haha!
vor zover het mogelijk is met dit Rot weer Scheve mond

Rosemarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:59

Als ie je uit het rondje trekt met longeren moet je dr eens aan gaan denken om de volte af te zetten. de meeste paarden lopen niet door lint ofzo heen

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:34

en de figuren klein rijden niet te groot dan maak je het jezelf onnodig moeilijk
en idd als je na een kwartier lamme armen heb trek je teveel maak je zwaar kantel je bekken en druk je goed in het zadel
naar beneden rijden gaat alleen goed als je paard ontspannen is dan loopt hij nagefelijk en zo te horen is jou haf dat nog niet er zijn duizend en een dingen om het te beschrijven maar neem goede les suc6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 01:52

Lachen Met een slofteugel rijd je het paard van voor naar achteren in plaats van achteren naar voren Lachen

Je moet een paard juist van achter naar voren rijden. Niet trekken aan de teugel maar idd lde hand en dan voral de buitenhand dichtknijpen en al+s hij nageeft weer openen. De binnenhand geeft de stelling aan en draait vanuit de pols dus iets in.

Als je met slof rijd houd je jezelf voor de gek. Je trekt zijn hoofd naar achteren inplaats van dat je zijn achterhand naar zijn hoofd rijd. Het naar beneden . Lammer armen komt omdat je dan dus trekt aan de teugels, je houd de spanning erop en je paard heeft niett geleerd om na te geven. Dat betekend ook dat je paard niet geleerd heeft van achter naar voren te lopen en zo het gewicht op zijn achterhand over te nemen. Vandaar ook dat hij zo sterk is met het longeren in galop.

Ik zou je echt willen adviseren om les te nemen bij een goede instructeur en te werken aan het van achter naar voren rijden dan lossen de meeste problemen zich vanzelf op.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 02:11

Aan het werk zetten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:41

ik doe het altijd zo als mijn friesje begint te hangen ..... zodra hij gaat hangen dan knijp ik in de teugels ( ophouding geloof ik) en geef ik been. Reageert hij niet dan schop ik hem zacht maar wel die overkomt.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:32

Zelf vind ik een slof nogal gevaarlijk! Je moet het NOOIT met kracht van een paard winnen. Altijd met respect geduld en vertrouwen. Het lukt ook bij mij niet altijd even goed, en dan ga ik niet slaan en schoppen. Gewoon rustig blijfen, niet gaan trekken. Als je pony te snel is en je gaat trekken aan de teugels, hoef je van hem niet te verwachten dat die trager gaat. Hij gaat alleen maa terug trekken in de mond, en pakt uiteindlijk het bit vast, en dan is er geen land meer mee te bezeilen!