bang voor de zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 15:51

ik ben sinds een paar weken terug bezig mijne jonge d-pony te rijden. we hebben hem nog maar een paar maanden en de weken ervoor was niet op hem te geraken maar na veel oefenen en trucjes toepassen heeft hij hierop ontzettende vooruitgang gemaakt. blijkt dat hij toch al half zadelmak is en teugelwerking kent Lachen
(we dachten eerst van der is ons hier iets wijs gemaakt)
maar nu hebben we een ander (klein maar toch) probleem
af en toe heeft hij de neiging om gewoon te stoppen en nu zou ik dat gewoon oplossen met eens een klein tikje tegen zijn kont te geven maar daar zit het probleem. vanaf het moment dat ik de zweep in mijn handen heb is hij zo panisch dat hij weer hetzelfde vluchtgedrag vertoont als voorheen wanneer ik wil opstappen en als iemand hem mij aangeeft is hij zo gespannen dat het niet leuk meer is om het te rijden
heeft iemand misschien een ander idee??? (gewoon benen geven helpt dan niet, en ik ben ook niet van plan keihard te gaan schoppen want dan wordt hij ongevoelig op de benen)

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:56

missschien is hij bij zijn vorige eigenaar flink gelsagen met de zweep??
ik zou gewoon elke keer als je bij hem bent ( vooral ook als je niet aan het rijden bent) hem de zweep laten zien, en hem eraan laten snuffelen en zo. misschien kun je ook meteen met zweep opstappen...? dan heeft ie het misschien minder in de gaten.
ik weet niet wat voor zweep je hebt maar als je met een dressuurzweep rijd is het misschien verstandig om met een korter zweepje te gaan rijden.
verder kan ik alleen maar zeggen dat je toch maar gewoon iedere keer met zweep moet rijden want anders zal hij het nooit leren...
succes ermee

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:05

dat korter zweepje is wel een goed idee
op volledig geleerde paarden is het vaak makkelijker met een lange zweep maar bij zo'n jonge dingetjes reageren hier vaak heel fel op

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:39

Gewoon aaien met het zweepje (als je ernaast staat) terwijl je met hem praat. Heeft bij mijn bange ponies altijd gewerkt. Bij Florita verjoeg ik gewoon de vliegen om haar hoofd met een zweepje als ik op haar reed. En die was in het begin ook echt bang...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:51

idd lusitana zo zou ik het ook doen!!!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:18

Lusitana schreef:
Gewoon aaien met het zweepje (als je ernaast staat) terwijl je met hem praat. Heeft bij mijn bange ponies altijd gewerkt. Bij Florita verjoeg ik gewoon de vliegen om haar hoofd met een zweepje als ik op haar reed. En die was in het begin ook echt bang...

Helemaal mee eens echt een heele goed oplossing Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:19

Ik zou idd eens een kort (spring)zweepje proberen. Dan wappert er niet de hele tijd iets in z'n ooghoek, en zal het vluchtgedrag waarschijnlijk een stuk minder zijn.

miertje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:29

Aaien is inderdaad een hele goede oefening, ben er met mij paard ook mee bezig, die is er namelijk ook panisch voor.
Maar zodra hij merkt dat jij hem niets met die zweep doet gaat het al snel beter. Bedenk wel dat hij het niet na 1 keer al niet meer eng vindt, ik ben nu een maand bezig en Hermpie is nog steeds wel iets gespannen als ik een zweepje bij me heb. Maar als ik ermee opstap gaat hij er niet meer als een gek vandoor Lachen
Geduld is een schone zaak!

Groetjes, Miranda

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:04

rij idd met een springzweep, hou eventueel het zweepje halverwege vast.
En geef hem geen tikje op je kont maar op de schouder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:37

Er is genoeg te zeggen tegen het tikken op de schouder, maar dat is een ander onderwerp. Grote voordeel is dat je dan de teugels niet los hoofd te laten, maar dat betekent wel dat er iets met de teugel...en dus bit..gebeurt op het moment dat je tikt. en in principe mag dat natuurlijk nooit.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:07

kheb het vandaag met een kort springzweepje geprobeerd en tging prima
vandaag op boswandeling had ie zelf af en toe een tikkie nodig
bedankt voor alle tips OK dan!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:09

Ik weet niet of je nog tips nodig hebt, maargoed Haha!

Zet hem los in de bak, als je die mogelijkheid hebt in elk geval, en neem een (longeer)zweep. Loop heeel rustig naar hem toe, en als hij blijft staan, ga dan rustig met de zweep over zijn lichaam. Uiteindelijk zal het helpen, maar niet na 1 dag. Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:13

Blij dat het goed is gegaan!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:24

Probeer gewoon standaard met een kort zweepje te gaan rijden. En probeer deze dan ook zo min mogelijk te gebruiken (misschien de eerste paar keer gewoon helemaal niet).
Vanzelf zal ie dan waarschijnlijk gewend raken aan dat zweepje in jouw handen en ook zal ie merken dat ondanks dat zweepje in je handen er geen reden is tot 'paniek' enzo.

Succes iig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:27

Lusitana schreef:

Dit doe ik ook bij mijn pony, maakt haar helemaal niets uit. Maar zodra ik ga rijden met zweep, echt aan het werk bedoel ik dan, schiet ze totaal in de stress... Dit werkt dus niet altijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:11

Misschien komt de stress niet zo zeer van de zweep, maar van wat je verlangd, maar dat kan ik niet beoordelen. Plus, wat gebeurd er met je teugels als je een zweepje gebruikt? Dat zien veel mensen over het hoofd. En geef je een tikje achter je kuit om haar attent te maken, of geef je een lel uit frustratie? Er kunnen heel veel dingen aan de hand zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:14

Een tik van een zweep moet gepaard gaan met de goede intentie. Die voelen ze aan en dan weten ze dat ze niet bang hoeven te zijn. Paarden weten best wanneer ze correctie verdienen...meestal is je stem opzetten al genoeg!

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:53

als je dan toch bezig bent met aaien van je paard met een zweepje vindje het messichien leuk om parelli te doen, dan gaat alles bijna vanzelf ook met dresuur en springen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:27

Goeie tip!!!

misscharmed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:44

nou je kan het beste eerts een paar dagen zonder zweep rijden
en dan een effe rijden met zweep maar dan je zweep uit het zicht houden van het paard/pony
en als het dan niet goed gaat het zweepje een voor de neus van het paard/pony houden en dan dat steeds op nieuw bproberen. ~~}>

suc6 ik hoop dat je hier wat aan hebt Bloos

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:27

Een zweep moet niet altijd een correctie zijn. Maar zeg ook eens met de zweep "he vriend nu even bij de les zijn". Ik weet wel dat dat niet van de een op andere dag gebeurd maar je moet hier wel naar toe. Een zweep geeft niet alleen correcties maar ook aanwijzinggen.

Veel succes.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 20:28

hey iedereen

het gaat steeds beter met de pony in kwestie
hij is op dit moment niet meer bang van die kleine zweep (je moet wel niet met de longezweep beginnen te zwaaien maar ja da is volkomen normaal *LOL* )