Mijn zusje en ik hebben allebei les.. nu ging ik laatst een keer in de plaats van mn zusje rijden. Bij mij ben ik bezig prom wat aan de teugel te krijgen... Maar die instructrice bij linda zei dat ik dara mee moest stoppen, en dat eerst de achterkant er wat meer bij moet. Wat denken jullie dat handig is? ik heb geen idee.. omdat mijn eigen instructrice het er helemaal nooit over heeft gehad. En wat kan ik er aan doen om de achterkant er wat meer bij te krijgen?
Don_Zhivago
Geplaatst: 17-11-04 17:27
eerst voorwaarts en achterkant. dan pas de voorkant
Evelijn
Geplaatst: 17-11-04 18:33
Tja.. hij moet eerst goed op het been reageren en gehoorzaam zijn. Paard kan pas goede aanleuning krijgen als hij zijn achterhand gebruikt. Vraag eens aan je eigen instructrice. Tja.. het is raar maar waar elke instructrice heeft weer een andere methode (maakt het er allemaal niet makkelijker op). Je kan de achterhand er beter bij rijden door o.a. veel (schijn)overgangen te rijden en daarbij zorgen dat je impuls voorwaarts houdt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Semra
Geplaatst: 17-11-04 18:42
'Aan de teugel rijden' is een onderdeel van je paard nageeflijk,los door het lijf te rijden. Alleen aan de teugel rijden kan in principe niet. Je moet je paard/pony van uit het achterbeen, over de rug, door de hals via de mond naar je hand toe rijden. Dus eerst de achterhand activeren, door bv overgangen,figuren,volte openen en volte sluiten. Als dat lukt kan je aan de voorkant wat gaan vragen door ontspannen contact te houden met de mond en wat te gaan spelen met je hand. Eigenlijk rijd je dus het lichaam van je paard naar je hand en niet anders om. Trouwens vind ik het wel vreemd dat je instructeur dat niet tegen jou zelf zegt, is altijd makkelijker dan het via deze weg uit te leggen. In ieder geval veel succes!
Chantal_Ivan
Geplaatst: 17-11-04 19:46
persoonlijk zou ik voor de achterhand gaan! daar moet tenslotte het meeste gewicht naartoe, zeker als je verder wil komen in de wedstrijden!
Dressuurenzo
Geplaatst: 17-11-04 19:53
altijd eerst van achter dan van voren!!!!!!!!!!!! als je de achterhand goed voor elkaar hebt en alles goed aan de hulpen en je zit zlef netjes dan gaat je paard vanzelf aan de teugel! anders is het gewoon naar beneden trekken. heb het zelf ook zo aangeleerd gekregen en moest daarna helemaal omschakelen! die van mij nging er op den duur onregelmatig van lopen! na een jaar helemaal omschakelen!!!! loopt ze beter. ik hoef maar 1 kneepje te geven en ze loopt aan de teugel maar dat doe ik pas als ze achter goed loopt anders moet ik zagen of trekken! om haar naar beneden te krijgne en dat ik helemaal fout dusssssssss!
en ja er zijn nog steeds van de instructrices die vinden eerst van voren maar dan kom je uiteindelijk niet verder mee!
zou dus ook maar beginnen met van achteren naar voren te rijden
groetjes joyce
klomp
Geplaatst: 17-11-04 20:08
voorwaarts neerwaarts; deze woorden zeggen het eigenlijk al; eerst actie van achter en dan pas neerwaarts van voor. de achterhand moet er eerst goed actief onder anders kun jij nooit een paard ontspannen aan de teugel rijden. dus goed scherp aan je been maken en opvangen van voor. als je de uitleg van ons niet begrijpt kun je beter je instructrise om extra informatie vragen. succes!!
Lusitana
Geplaatst: 17-11-04 20:31
Ja, van achteren in stoppen en van voren opvangen. Als er geen kracht uit de achterhand komt, hoe wil je dan wat van voren doen? Dan valt-ie stil!!!! Benen en zit zijn VEEL belangrijker dan je handen.
Sjonniej
Geplaatst: 17-11-04 21:30
Zonder werking van achteren heb je geen nageeflijkheid. Als je eerst van voren gaat werken en daarna pas de achterhand, krijg je een in de krul getrokken paard. Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, niet vanuit jouw handen.
Semra
Geplaatst: 18-11-04 00:27
We gebruiken andere woorden, maar zeggen eigenlijk allemaal het zelfde.....
Kafue
Geplaatst: 18-11-04 01:47
Logisch toch. Een paard dat niet geactiveerd wordt om met een stuwende achterhand dus de achterhand erbij te gaan kan ook niet aan de teugel gereden worden. Je moet niet proberen om voor aan de teugel te krijgen. Je moet proberen door het activeren van de achterbenen zodat je takt krijg en de gecontroleerde parades van je hand het paard in de aanleuning te krijgen. Als je alleen maar een beetje rijd en voor gaat trekken dan trek je hem in de krul
De instructrice moet dat beter uitleggen daar betaal je haar uiteindelijk voor.
Het is zo jij geeft been in stap, als het ware drijf je je paard voorwaarts, die beweging controleer je door met je buitenhand telkens iets in de teugel te knijpen, die hand blijft op de plek. Je paard gaat zich dan op een gegeven moment stoten tTeugels wel op maat houden. Op een gegeven moment mede door die achterhand die erbij wordt gereden gaat een paard buik- en rugspieren gebruiken en komt hij in een mooie houding aan de voorzijde. Iks hij te lang voor laat je je hand dicht staan en drijf je hem er tegen aan. Ontspant hij en gaat hij kouwen dan geef je na, je opent je hand iets maar niet teveel want dan bestaat de kans dat hij je de teugels uit je handen trekt.
Laat je instructrice dit ook even goed uitleggen want met pony erbij is het makkelijker dan op papier .
Anoniem
Geplaatst: 18-11-04 13:44
'Aan de teugel' is niet gewoon wat met je teugels spelen en je paard in een krulletje krijgen en dan trots zijn. Bij 'aan de teugel' rijden HOORT de achterkant van je paard er gewoon bij, anders is je paard meer in een krul dan dat hij of zij nagevelijk loopt.
Ik denk dat iedereen verder al genoeg tips gegeven heeft, veel succes !
__Marije__
Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-04 19:18
Ok bedankt!!! Ik vond t zelf ook nogal vreemd hoor... wnat k begon te stappen.. had m nog nie eens goed aan t been, en ze zei al.. gelijk kneden... nouwja.. volgesmij heeft t dan weinig zin idd
Lusitana
Geplaatst: 20-11-04 22:15
Wil je nog even de definitie van aan de teugel gaan? Dat maakt wel wat duidelijk: Een paard is aan de teugel als het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigten kalm , gehoorzaam enharmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder VOOR de loodlijn, NOOIT ERACHTER. De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder te knarsen of de mond overmatig te openen. Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.
Je ziet dat kuithulpen VOOR teugelhulpen staan. Elke instructeur zou dit plaatje willen zien en uitleggen. Dat bokkers hier met vragen moeten komen als deze, en bv "waarom mag je niet met pianohanden rijden" etc. spreekt niet voor de instructeurs. Gelukkig heb ik contact gekregen met heel wat bokkers die wel les krijgen op een goede manier, dus ze bestaan wel, de goede instructeurs...
mariellexxx
Geplaatst: 20-11-04 23:16
eerst voorwaarst dan neerwaarts, heel simpel. succes
__Marije__
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-04 17:47
Ik weet ook wel wat aan de teugel is, maar ik vond het dus zoow vreemd dat die andere instructrice daar zo op hamerde
monsera
Geplaatst: 21-11-04 18:30
Rijden jullie allebei met dezelfde pony bij verschillende instructeurs? Kan je niet ook les krijgen van dezelfde als je zus die waar jij normaal les van krijgt zou ik niet les van willen krijgen die vergeet je dingen te leren en zolang je alleen maar aan de teugel probeert te rijden zul je nooit verder komen want daar gaat het helemaal niet om.