knarsen en naar binnen vallen jonge D pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiemaaik

knarsen en naar binnen vallen jonge D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 15:44

Hallo,

Sinds twee maanden ben ik bezig met het inrijden van een 5 jr. Hackney ruin (1.48). In principe leert hij erg snel, alleen op dit moment zijn er twee 'problemen' waar ik tegenaan loop, waar ik niet zo snel een oplossing voor kan bedenken:
1) Hij knarst er veel op z'n bit, het is niet dat hij er mee aan het spelen is, maar echt knarsen, het lijkt een beetje ongeduld ofzo. Hierbij komt ook bij dat hij z'n hoofd niet netjes op een lijn houdt, maar tijdens het knarsen op een neer 'knikt'. Zou ik dit kunnen verhelpen met een dubbel gebroken trens o.i.d., of een rubber trens? Dit probleem is al van lange duur; aangespannen schijnt hij dit ook vaak te doen (met stang).
2) Hij valt vaak met zijn achterhand naar binnen en spoort dus niet netjes, met name in draf, de stelling is dan ook ver te zoeken. Als ik ook maar een klein beetje stelling vraag wend hij gelijk af, probeer ik hem meer op de hoefslag te krijgen loopt hij soms helemaal met z'n achterhand naar binnen (a la schouderbinnenwaarts), ook met beenhulp.

Zijn er erg ervaren bokkers die hier misschien oplossingen voor weten??

Dank jullie wel!! OK dan!

Verder gaat het heel goed horr, zeker als je bedenkt dat ik nog maar twee maanden twee keer per week met hem aan de slag ben...hij loopt al netjes bij elkaar en met name de overgangen gaan erg goed!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:35

probeer is een keer een appel bitje..
misscien loopt hij daar niet op te knarzen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:35

zoals je zelf al aangeeft ben je nog maar pas bezig en rijd je maar 2 keer per week...dus daar kun je niet te veel van verwachten. waarschijnlijk moet je paardje nog even overal aan wennen en alle nieuwe indrukken verwerken, dus ik zou het even laten voor wat het is en alles op zijn tijd. ik zou me nu vooral bezighouden met het recht leren lopen van je paard en de gangen zoals stap en draf en voorwaartse drang. verder niet te veel willen en vragen...als hij met zijn achterhand naar binnenvalt is je paard niet voor het been dus moet je zorgen dat je de beenhulp duidelijker maakt en dus scherper maken. dit kan ook nog komen omdat je paardje nog zijn balans moet vinden. hij is tenslotte nog maar 2 maandjes onder het zadel...dus mijn belangrijkste advies is begeleiding zoeken en neem een stapje terug en doe het lekker rustig aan...het komt vanzelf wel als hij wat meer balans heeft en wat sterker is. het knarsen kan een vorm van protest wezen...vraag je niet teveel van hem? rijd je hem erg kort van voor? zijn je handen stil tijdens het rijden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:53

Tja, ik zou het ook even rustig aan gaan doen. Leren zowel van mensen als paarden gaat met een soort golf beweging... nu hebben jullie misschien een dipje. Ik zou ook minder met z'n hoofd bezig zijn, die voorkant komt wel goed wanneer hij ontspannen en recht door zijn lichaam loopt. Probeer hem recht te leren lopen, zorg dat hij de bakrand niet als steun kan gebruiken. Jonge paarden gaan vaak met hun achterhand van de hoefslag af, ze zijn voor smaller dan achter en plakken graag met hun schouder aan het hek. Vraag je instructrice om je hiermee te helpen.
Het hikje en het knarsen zullen denk ik ook overgaan wanneer de pony beter door zijn lijf loopt en meer kracht heeft in de achterhand zodat je een betere aanleuning verkrijgt.
Veel succes ermee.

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:18

Voor het "schouderbinnenwaarts" probleem.. Niet op de hoefslag rijden.. maar tussen hand en been rijden, en zorgen recht houden op de 2 hoefslag.. Veel afwenden en zorg dat hij geen steun kan vinden. Door veel figuren te rijden, leert hij recht en zelf te lopen, zonder hulp.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:57

Veel oefeneen en aan het been rijden. Op de volte en met je binnenbeen je pony naar buiten duwen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:11

Probeer eens ipv stelling naar binnen stelling naar buiten te vragen en te kijken wat voor reactie je daar dan op krijgt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:47

He, kan je niet gewoon eerst even meer buitenrijden, zodat hij kan wennen aan gewicht op zijn rug en been en zit gebruik in een meer rechtdoor situatie? Het is moeilijk voor een paard dat altijd tussen de bomen heeft gelopen om te snappen dat hij anders moet gaan wenden (met buiging). In de bak dan eerst de bochten dan maar een beetje afsnijden, grote voltes rijden, gebroken lijn, gebroken lijn tweemaal, op gewicht. Zo weinig mogelijk druk met je handen, vriendelijk bitje (ongebroken, dik), vriendelijke handen. Veel "lucht" geven. in het tuig wordt bij Hackeys nogal eens stevig gehangen aan de leidsels en door de opzet is er ook een gefixeerde hoofdhouding. rijden is daarom weer heel iets anders voor hem. Heb je geprobeerd om met je handen wat hoger te rijden, of lager en wijder? natuurlijk moet je uiteindelijk naar de normale houding, maar probeer even uit te vogelen wat voor hem prettig is (dan knarst hij niet meer).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:19

Ga hem anders longeren met touwtjes eraan. En op de rechterhand het touwtje rechts iets strakker. En op de Linkerhand... Nou je snapt het wel. Dan kan je ppony eerst buigen zonder ruiter.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:00

je moet het paard ook laten wennen aan het gewicht van de ruiter..Dan kan je niet verwachten dat hij gelijk alles weet en niet naar binnen valt..Het paard moet ook een manier zoeken om in evenwicht te blijven met jou erop.. Dus wees niet boos op hem.. Hij moet nog veel leren.. En dat komt vanzelf wel naarmate hij beter weet hoe hij zijn evenwicht moet houden.. succes

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:31

Ulis is nu 3 maanden ingereden. Het eerste wat ze altijd deed was knarsen en hard hoor. Op een grote volte op de rechterhand viel ze helemaal naar binnen. Ze moest gewoon leren haar evenwicht te bewaren,
geloof me het wordt vanzelf beter. Het knarsen is nu over gegaan in schuimen. Je moet toch even aan zo'n bit in je mond wennen.
Nu na 3 maanden vind ze het heerlijk om lang en laag te lopen en de stelling is stukken beter geworden. Je moet je paardje gewoon de tijd geven. Na 3 maanden rij ik ongeveer 3 tot 4x in de week en niet langer dan 30 minuten. Ik stop altijd als iets goed gaat en laat haar daarna lekker haar halsstrekken. Halsstrekken doe ik ook een rondje als ze iets naar mijn idee en wat voor haar best nog moeilijk is goed gedaan heeft.
Ze heeft inmiddels wel goed geleerd om mijn handen te volgen.