Goede oefeningen voor jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Goede oefeningen voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:35

Allereerst: Ja ik heb les Haha!
Maar mijn probleem is soms, dat ik wat vast loop als ik in de loop van de week rijd. Ik moet als ik 'train' meer oefenen op de achterhand, zodat hij zakt (volgens mij dan)
Ik rijd als ik rijd, veel voltes, achten enzo, schouderbinnen en buitenwaarts, ... Beetje saai dus.

In de les doen we bijna altijd balkjes. Een volte en balkjes, een grote acht en bij x balkjes.
Vorige maandag moesten we een kleine acht rijden en in de wending van stap naar draf en 3 passen later terug over de balken, terug in de wending stappen. Snappen jullie het? Tong uitsteken

Nu heb ik niet altijd de mogelijkheid om balkjes te lopen.
Ook schakelen wel veel in de les, bv gebroken lijn middendraf, volte bij e draf, middendraf, draf verkorten, ...
Maar wat voor oefeningen kan ik nog allemaal doen?
Bv slangevoltes en telkens in de wending in stap of draf overgaan?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:40

Veel contrastelling, want een jong paard gebruikt toch weinig zijn achterhand, en zo maak je het binnenbeen sterk. En hoe jong is jong? Want echt zakken met die achterhand vind ik nog niet echt nodig voor een paard wat nog niet lang onder het zadel is, het is mooi meegenomen,maar dat is niet het belangrijkste.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:50

Ok zakken is niet het goede woord nu, maar een actieve achterhand.
Hij is nu iets ouder dan 4,5.

Zoals hij maandag liep, voelde ik zijn moter echt werken. Maar die oefeningen kan ik niet doen als er anderen in de bak zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:34

Lekker blijven doen waar je mee bezig bent, helaas een beetje saai, maar zonder een werkende achterhand ben je nergens. Als hij het straks doorkrijgt en binnen no-time op de achterhand loopt, kan je je op andere dingen gaan oriënteren.
Ga vooral niet te lang door als hij het goed doet, dit is funest. Beloon hem door te stoppen na 5 (hooguit 10) minuutjes werken op de achterhand. Bouw dit langzaamaan uit.

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:45

Ik sluit me helemaal bij Sjonniej aan:D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:02

Sjonniej, dus niet slangevoltes (Bedoel dan in wendingen overgaan naar een andere gang)?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:43

Ja hoor slangevolte's ook, maar blijf wel grote figuren rijden, dus kan hij makkelijker blijven lopen van achteren en hoeft hij niet zijn passen te verkorten voor de bochten.
Je moet niet in wendingen over gaan naar een andere gang, zeker niet bij een jong paardje. Eerst de wending netjes afmaken, dan rechtstellen en dan pas een overgang.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:50

Tulandro schreef:
Veel contrastelling, want een jong paard gebruikt toch weinig zijn achterhand, en zo maak je het binnenbeen sterk. En hoe jong is jong? Want echt zakken met die achterhand vind ik nog niet echt nodig voor een paard wat nog niet lang onder het zadel is, het is mooi meegenomen,maar dat is niet het belangrijkste.

ik ben het niet eens met je antwoord, ook bij een jong paard moet je de achterhand eronder zetten anders leert hij nooit de juiste manier van aanleuning. voorwaarts en voorwaartse drang is juist belangrijk als basis, lijkt me. zo leert een paard vanaf het begin om op een ontspannen manier te lopen. en zakken is dan ook erg belangrijk; want zo spant hij zijn buikspieren aan en kun je de rugspier optimaal gebruiken. bovendien loopt mijn paard 3,5 jaartjes jong) "wel" met zijn achterhand eronder.

even weer on-topic: zet anders eens een paar pionnen ofzo in de bak, hier kun je ook een hoop mee doen. figuren kun je ook zelf verzinnen eventueel. maak wat rare bochten ofzo?? Tong uitsteken zo kun je lekker oefenen op stelling. maar dan wel even eerst oefenen tot de achterhand er goed bij is.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:38

Als je een paard op de achterhand moest zetten kan je volgens mij allereerst al zeker luisteren naar de mensen hierboven met hun antwoord, want je zal altijd merken dat iedereen wel een beetje gelijk heeft! Dus gewoon proberen het essentiële eruit te halen! Ik zou zeker je been aan hem houden (lichte druk) en halve ophoudingen geven gewoon je hand vastsluiten en weer rustig lossen, daardoor ga je vooruit moeten gaan en dan weer opvangen met die halve ophoudingen, dus versnellen, halve ophoudingen en dan vertragen, je mag er wel niet al te veel tijd tussen laten! En mss is het een idee om is aan je trainer te vragen welke oefeningen je moet voorbereiden tegen de volgende week!

Veel geluk ermee!!!
Isabelle

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:14

jah ik vraag ff een vraagje tussendoor: Ik rijd nu ook een paard van 3,5 enne het is een beetje erg lastig, ik kan der namelijk niet goed in het donker rijden. Ik weet dat ik moet proberen de aandaht bij mijn paard te houden enzo, maareh i het lukt nog niet egt. Ik probeer der altijd goed voorwaarts te houden en veel overgangen en figuren te rijden.

Maar dan ziet of hoort ze weer wat en schrikt ze, hoe ontspannen en goed ze ook loopt. Ze gaan dan helemaal showen en die voetjes en der staartje gaan dan de lucht in. Ik snap het is nog maar een jong paard, maar andere paarden hebben er last van en schrikken ook en ik krijg dan allemaal boze mensjes op mijn dak en dat is niet zo leuk...

Duz hebben jullie misschien wat tips??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:32

veel overgangen rijden, wordt ie actief in het achterbeen, goed aan de been en zithulpen en beter in de aanleuning. Dus heeeeeeeeeeel veel overgangen Haha!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:55

Nicky2 schreef:
jah ik vraag ff een vraagje tussendoor: Ik rijd nu ook een paard van 3,5 enne het is een beetje erg lastig, ik kan der namelijk niet goed in het donker rijden. Ik weet dat ik moet proberen de aandaht bij mijn paard te houden enzo, maareh i het lukt nog niet egt. Ik probeer der altijd goed voorwaarts te houden en veel overgangen en figuren te rijden.

Maar dan ziet of hoort ze weer wat en schrikt ze, hoe ontspannen en goed ze ook loopt. Ze gaan dan helemaal showen en die voetjes en der staartje gaan dan de lucht in. Ik snap het is nog maar een jong paard, maar andere paarden hebben er last van en schrikken ook en ik krijg dan allemaal boze mensjes op mijn dak en dat is niet zo leuk...

Duz hebben jullie misschien wat tips??

Je opent beter een nieuw topic, dit heeft niet echt verband met elkaar.

Trouwens kon ik gisteren alleen voltes, en achten rijden, zelfs geen rechte lijn bij het hand veranderen (staat een berg bakvulling in het midden van de bak, maar ik moest zeker rijden want vandaag is er les) En zijn achterhand werkte mooi mee en hij kwam volledig ontspannen OK dan!